Medzinárodná komparácia slabých a silných stránok vyučovania informatiky a programovania na školách v Slovenskej a Českej republike
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Medzinárodná komparácia slabých a silných stránok vyučovania informatiky a programovania na školách v Slovenskej a Českej republike
Názov projektu (anglický): International comparison of strengths and weaknesses of teaching informatics and programming at schools in Slovak Republic and Czech Republic
Začiatok riešenia projektu: 2011
Koniec riešenia projektu: 2012
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 049UKF-4/2011
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Ján Záhorec, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Na základe výsledkov výskumu možno hodnotenie stavu vyučovania informatických disciplín (vyučovacích predmetov informatika a programovanie) na vyššom sekundárnom stupni vzdelávania v SR a ČR, resp. aj v Belgicku, z pohľadu študentov zhrnúť do nasledujúcich silných a slabých stránok:
V rámci Slovenska ako slabé stránky boli identifikované predovšetkým nedostatočná kvalita, resp. absencia relevantných učebníc a následne zaujímavosť na hodinách riešených, resp. študentom zadávaných úloh. Ako silné stránky boli identifikované pútavosť obsahu kurikula a spôsoby prezentácie nového učiva učiteľmi (z aspektu zrozumiteľnosti aj pútavosti).
V rámci Českej republiky ako slabá stránka bol identifikovaný predovšetkým faktor učiteľovho spôsobu prezentácie nového učiva z hľadiska jeho zaujímavosti a pútavosti pre študentov a následne takisto nedostatočná kvalita, resp. absencia relevantných učebníc. K slabým stránkam sa tu zaradil aj faktor zaujímavosti riešených úloh. Ako silnú stránku možno označiť zrozumiteľnosť učiteľovho výkladu nového učiva.
V rámci Belgicka najslabšou stránkou je zaujímavosť, resp. práve nezaujímavosť úloh, ktoré sa riešia na hodinách. Ďalšou slabou stránkou, podobne ako na Slovensku a v Čechách, je kvalita, resp. absencia učebníc. Silnou stránkou je, podobne ako v Čechách, zrozumiteľnosť učiteľovho výkladu nového učiva.
Vo všeobecnosti v rámci všetkých troch sledovaných krajín učitelia informatických disciplín okrem samotných počítačov využívajú ďalšie učebné pomocky len veľmi zriedkavo. Na druhej strane učitelia na Slovensku a v Belgicku v porovnaní s českými učiteľmi ich využívajú signifikantne častejšie. Študenti však majú veľmi rozdielne názory na ich zaujímavosť a atraktívnosť (hodnotenia od pozitívnych po kritické, s výraznou prevahou neutrálnych hodnotení).
Vzhľadom na sledované krajiny opačnú situáciu zaznamenávame v súvislosti s tvorbou písomných poznámok. Na Slovensku a v Belgicku dominantne prevláda diktovanie poznámok učiteľmi, resp. ich zápis na základe opisovania poznámok z tabule alebo premietaných zobrazení. Na druhej strane v Čechách sú študenti popri tomto spôsobe vedení aj k samostatnej tvorbe poznámok. (Táto celkovo nepriaznivá situácia môže byť považovaná vo veľkej miere za dôsledok nedostatku učebníc, resp. nedostatku učebníc náležitej kvality.)
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Based on the research results the assessment of the current state of informatics subjects (school subjects informatics and programming) at the upper secondary school level in Slovakia, Czech Republik, as well as in Belgium, from the students` point of view can be summarized into the identification of following strengths and weaknesses:
In Slovakia as the main weakness was identified mainly insufficient quality of textbooks, or rather the lack of relevant textbooks, and further the attractiveness of the solved tasks and tasks given to students to solve. Attractiveness of the curriculum and methods of new material presentation by teachers (in terms of clarity and engagement) were identified as the strengths.
In the Czech Republic the most significant weakness is the teacher’s presentation of new material in terms of its attractiveness. Similarly to Slovakia further weakness is also the insufficient quality and lack of textbooks and attractiveness of the solved taks. The clarity of the teacher’s presentation of new curriculum can be described as a strength.
In Belgium the weakest aspect is the attractiveness (i.e. just the non-attractiveness) of the tasks solved during the lessons. Another weakness, similarly to Slovakia and the Czech Republic, is the insufficient quality and the lack of relevant textbooks. Similarly to the Czech Republic the strength is the clarity of a teacher’s presentation of new material.
In general in all three concerned countries the teachers of informatics subjects use other teaching aids additionally to the computers very rarely. On the other hand in comparison to the teacher in the Czech Republic the teachers in Slovakia and Belgium use them significantly more often. But the students have very different opinion regarding their attractiveness (assessments from positive to critical ones, with a predominance of the neutral attitudes).
In the context of the concerned countries an opposite situation was registered in relation to taking the written notes. In Slovakia and Belgium dictation of the notes by teachers and coping the notes from the blackboard or screened materials are predominantly the most frequently used methods. On the other hand in the Czech Republic the students are led, beside these methods, to make the written notes independently themselves. (This quite negative situation can be seen also as a consequence of the lack of textbooks or the lack of an appropriate quality textbooks.)
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2011 | 2 190,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2012 | 7 583,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 9 773,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ADF | ADF Záhorec, Ján, (100%): Konštrukcia a posúdenie reliability výskumného nástroja hodnotenia úrovne vybraných faktorov ovplyvňujúcich kvalitu a atraktívnosť vyučovania v oblasti informatiky. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum Bratislava, Regionálne centrum Prešov, ISSN 1335- 7794 |
ADF | ADF Záhorec, Ján, (100%): Koncepčné a metodické východiská hodnotenia stavu vyučovania informatiky na vyššom sekundárnom stupni vzdelávania v Slovenskej republike. Nitra : PROTONIT, ISSN 1335-4981 |
ADE | ADE Záhorec, Ján, (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%): Evaluation of the current state in teaching informatics at upper secondary level of education (ISCED3) in the Slovak republic: conceptual and methodical starting points. Šiauliai : Scientific Methodical Center ”Scientia Educologica”, ISSN 1822-7864 |
AFC | AFC Záhorec, Ján, (50%); Hašková, Alena (50%): Evaluation of the current state in teaching informatics at upper secondary level of education (ISCED3A) in the Slovak Republic: Conceptual and methodical starting points. Beijing, China : IEEE, 2011. ISBN 978-1-61284-701-6 |
ADE | ADE Záhorec, Ján, (34%); Hašková, Alena (33%); Nagyová, Adriana (33%): Teaching informatics at upper secondary level of education (ISCED 3A) in the Slovak republic : evaluation of the current state. Šiauliai : Scientific Methodical Center ”Scientia Educologica”, ISSN 1822-7864 |
ADE | ADE Záhorec, Ján, (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%): Result of a research evaluating quality of computer science education. Vilnius, Litva : Institute of mathematics and informatics, ISSN 1648-5831 |
AFC | AFC Hašková, Alena (50%); Záhorec, Ján, (50%): Hodnotenie realizácie výučby informatiky v SR a ČR ako súčasti technického vzdelania. Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-86768-36-6 |
AFC | AFC Záhorec, Ján (50%); Hašková, Alena (50%): On aspects influencing informatics teaching standard. 2012 Hokodate : IEEEXplore, 2012. ISBN 978-1-4673-2109-9 |
BDE | BDE Nagyová, Adriana (50%); Záhorec, Ján (50%): Analýza školského systému Belgicka s dôrazom na oblasť technického vzdelávania. Olomouc : Palacký University, ISSN 1803-537X |
ADE | ADE Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%): Quality of Education in Programming in Results of Students´ Rating. In: Recent Advances in Information Science. Recent Advances in Computer Engineering Series / 8, North Atlantic University Union, WSEAS Press, 2012, p. 177 - 188. ISSN 1790-5109 |
AAB | AAB Záhorec, Ján (100%): Informatika vo vzdelávaní. Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre: Nitra, 2012, 138 s. ISBN 978-80-552-0954-8, (v tlači po recenznom konaní) |
ADE | ADE Záhorec, Ján, (50%); Hašková, Alena (50%): Informatics Teaching from the Students` Point of View. In Educational Research and Reviews. 2013, ISSN 1990-3839, (v tlači po recenznom konaní) |
ADE | ADE Záhorec, Ján (34%); Hašková, Alena (33%); Munk, Michal (33%): Selected Aspects of Programming Teaching from the Students' Point of View. In: Informatics in education. 2013, ISSN 1648-5831, (v recenznom konaní) |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.