English Morphology - A Blended Learning Course
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): English Morphology - A Blended Learning Course
Názov projektu (anglický): English Morphology - A Blended Learning Course
Začiatok riešenia projektu: 2011
Koniec riešenia projektu: 2013
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 006PU-4/2011
Vedúci projektu: prof. PhDr. Milan Ferenčík, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Pôvodnosť a prínos výsledkov riešenia projektu, ktoré prekračujú ´tradičné´ spôsoby vyučovania anglickej morfológie, spočívajú v rovine procesuálnej a obsahovej.
V procesuálnej rovine ide o prvý blended learningový kurz anglickej morfológie v prostredí IAA FF PU, ktorý je teoreticko-metodologickým východiskom (a prerekvizitou) pre ďalšie lingvistické kurzy (štylistika, analýza diskurzu, pragmalingvistika a pod.). V svojom prostredí je kurz precedensom aj pre iné lingvistické kurzy vyučované s podporou počítačov.
Po obsahovej stránke kurz inovatívny v niekoľkých smeroch. V prvom rade vychádza z hallidayovskej koncepcie jazyka, ktorá predstavuje nielen osobitný lingvistický smer patriaci do funkčnej vedecko-výskumnej paradigmy, ale v svojej aplikačnej časti ponúka aj hotový teoreticko-metodologický nástroj na analýzu jazyka v použití. Inovatívnosť tohto prístupu, ktorú kurz plne využíva, je daná v spôsobe nazerania na jazyk ako prostriedok produkcie sociálne determinovaných významov. Vypracovaný 2-dielny učebný text English Grammar in Discourse je východiskom pre analytickú prácu s anglickým textom v ďalších kurzoch filologického (magisterského ako aj doktorandského) štúdia, ako sú napr. štylistika, pragmalingvistika, sociolingvistika, kritická analýza diskurzu, a pod. Prepracovaný a paralelne implementovaný systém registrovej analýzy, ktorej významnou zložkou je aj morfosyntaktická analýza, prispieva k rozvoju a prehlbovaniu analytických zručností študentov v oblasti kritickej diskurznej analýzy a tak napomáha rozvoju ich kritického myslenia a zodpovedného konania.
Ďalšími inováciami predloženého kurzu morfológie je jej napojenie na aktuálne dianie v troch samostatných no vzájomne prepojených výskumných poliach, a to pragmalingvistika, ´jazyková krajina´ (linguistic landscape) a socolingvistika (angličtina ako ´lingua franca´ a variantnosť angličtiny vo svete, tzv. World Englishes). Toto prepojenie dokumentuje naše chápanie fungovania morfológie nielen užšie ako kľúčovej zložky jazykovej kompetencie ale v komplexnosti medziľudskej komunikácie. Toto širšie chápanie sa manifestuje v prístupe k jazykovému správaniu ako k diskurznej činnosti, do ktorej sú zapojení účastníci fungujúci v materiálnom, sociálnom a kognitívnom komplexe ich existencie. Konkrétne manifestácie tohoto chápania predstavujú:
1.v učebnici English Grammar in Discourse analýzy širokého spektra diskurzov, ktoré uzatvárajú každú kapitolu, aktuálny ilustratívny materiál z ´jazykovej krajiny´ natívnych anglický prostredí dokumentujúcich ich infraštruktúrny a regulatívny diskurz,
2.v ďalších výstupoch (prednesené konferenčné príspevky, vydané resp. v tlači), ktoré typologizujú a analyzujú diskurznú situáciu v miestnej jazykovej krajine (Prešov) a v jazykovej krajine turistickej destinácie (Poprad) s ohľadom na fungovanie angličtiny v nich.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The originality and outcomes of the project that exceed the 'traditional' methods of teaching English morphology rest in its implementation and content.
As to its implementation, it is the first blended learning course of English morphology in the Institute of British and American Studies, which offers a theoretical and methodological foundation (a prerequisite) for further linguistic courses (stylistics, discourse analysis, pragmalinguistics, etc.). In the given environment it has no precedents among the linguistic courses taught with the support of computers.
The content of the course offers several innovations. First of all, it is based on the Hallidayan approach to language that represents not only a separate linguistic strand of functional-scientific research paradigm, but offers an elaborate theoretical and methodological tool for analyzing language in use. The innovativeness of this approach of which the course takes a full advantage is given in the way of looking at language as an repository of resources for social production of meanings. The proposed 2-part textbook English Grammar in Discourse is a basis for analytical work with English discourses in other philological courses (at MA and PhD.levels), such as stylistics, pragmalinguistics, sociolinguistics, critical discourse analysis, etc. The elaborate system of register analysis, which includes morpho-syntactic analysis as its key component, contributes to the development and deepening of the students´ analytical skills in the field of critical discourse analysis and assists in the development of their critical thinking and responsible behavior.
Other innovations include the incorporation into the course/textbook of the current developments in three separate but interconnected research fields, viz. pragmalinguistics, 'linguistic landscape ' and sociolinguistics (English as a lingua franca, World Englishes) . This link documents the operation of our understanding of morphology not only in the narrow sense as a key component of language competence but in its functioning in the complexity of interpersonal communication. This broader understanding is manifested in the approach to language behavior as a discourse activity which involves parties functioning in the physical, social and cognitive complex their existence. The concrete manifestation of this understanding are:
1.In the textbook English Grammar in Discourse by analyses of a wide range of discourses concluding each chapter and illustrating the current data taken from the 'linguistic landscape' of a native English settings esp. from their infrastructural and regulatory discourses,
2.In the other activities (conference papers), which describe and analyse the local linguistic landscape (Prešov) and the linguistic landscape of a tourist destination (Poprad ) with regard to the functioning of English in them.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2011 | 946,32 | 0,00 |
Čerpané v roku 2012 | 1 519,94 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 5 571,48 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 8 037,74 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFD | AFD Ferenčík, Milan (50%); Kostovčík, Lukáš (50%): English morphology in a blended learning environment. 2012 Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. ISBN 978-80-555-0706-4 |
AFD | AFD Ferenčík, Milan (100%): English in the "glocalized" world: English language profile of a local linguistic landscape from a pluriparadigmatic. 2012 Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. ISBN 978-80-555-0705-7 |
AEC | Ferenčík, M. Interpersonal Function of Language across Discourses: the Case of iPad, The interpersonal language function across genres and discourse domains. Ostrava : Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013 S. 37-53 ISBN 978-80-7464-179-4 |
AFD | Ferenčík Milan, Krajňáková Diana Vyučovanie anglickej morfológie v blended-learningovom prostredí, In: Súčasné trendy elektronického vzdelávania, Recenzovaný zborník príspevkov z online konferencie 3.6.-7.6.2013, FHPV, Prešov 2013, s. 69-74, http://fyzika.unipo.sk/konferencia/tech2013/files/Zbornik.pdf ISBN 978-80-555-0745-3 |
AFD | Ferenčík, M. Indexikalita v elektronickom médiu: e-krajina ako špecifický semiotický priestor. Jazyk-médiá-text. Jazykovedný zborník 45. (AFPh UP 403/484) s.32-46 ISBN 978-80-555-0797-2 |
ADE | Ferenčík, M. English as a ´lingua franca´ in the linguistic landscape of a tourist destination and its potential as a tourism facilitator (a case study). HotelLink 21-22. Journal for theory and practice of Hotel industry. Beograd, 2013. Ročník XI. Číslo 21-22. 911s. s. 825-834. ISSN 1451-5113 |
AFC | Ferenčík, M. Going ‘virtual’: a blended-learning course in English morphology Podpora a standardizace jazykového vzdělávání na vysokých školách v ČR. Helena Neumannová, H., Irena Vlčková (eds.) Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie Podpora a standardizace jazykového vzdělávání na vysokých školách v ČR21. – 22. 11. 2013, Liberec ISBN 978-80-7494-004-0 |
AFC | Lukáč, J. Analýza diskurzu platformy G-mail Podpora a standardizace jazykového vzdělávání na vysokých školách v ČR. Helena Neumannová, H., Irena Vlčková (eds.) Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie Podpora a standardizace jazykového vzdělávání na vysokých školách v ČR21. – 22. 11. 2013, Liberec ISBN 978-80-7494-004-0 |
AFC | (Im)Politeness in Place: Construing Private Space in a Local Linguistic Landscape (riešiteľ Milan Ferenčík); príspevok v tlači |
AFD | Zákaz vjazdu - súkromný pozemok: konštruovanie súkromného priestoru v miestnej jazykovej krajine. (riešiteľ Milan Ferenčík); príspevok v tlači |
AFD | AFD Krajňáková, Diana (100%): A linguistic portrayal of China English: confrontation of the theory and the empirical research. 2012 Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. ISBN 978-80-555-0705-7 |
ACB | Ferenčík, M., (2013) English Grammar in Discourse, Part 1, FF PU v Prešove, 153 s., ISBN 978-80-555-0943-3 |
ACB | Ferenčík, M., (2013) English Grammar in Discourse, Part 2, FF PU v Prešove, ISBN, 96 s., ISBN 978-80-555-0943-3 |
AFC | Kačmárová, A., Bilá, M., Džambová, A. (2013). Interaktívne anglicko-nemecké jazykové laboratórium, Podpora a standardizace jazykového vzdělávání na vysokých školách v ČR. Helena Neumannová, H., Irena Vlčková (eds.) Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie Podpora a standardizace jazykového vzdělávání na vysokých školách v ČR21. – 22. 11. 2013, Liberec ISBN 978-80-7494-004-0 (podiel riešiteľa v príspevku: 33%) |
AFD | Lukáč, Juraj (2012). E-scape and its indexability. Language, literature and culture in a changing transatlantic world II : part I : linguistics, translation and cultural studies 2012 Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. S. 102-113. ISBN 978-80-555-0705-7 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).