Medzinárodné interdisciplinárne workshopy Katedry intermédií a multimédií na VŠVU
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia
Názov projektu (slovenský): Medzinárodné interdisciplinárne workshopy Katedry intermédií a multimédií na VŠVU
Začiatok riešenia projektu: 2008
Koniec riešenia projektu: 2010
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/6500/08
Vedúci projektu: doc. akad. soch. Anna Daučíková
Vysoká škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
ZONE - Medzinárodné interdisciplinárne workshopy KIM
Február 2008 - december 2010
ZONE 1
Február 2008
Úvodné stretnutie
- Prvým krokom riešenia projektu bolo usporiadanie spoločného úvodného stretnutia pre pedagógov workshopov, autorky skrípt a zástupcov Katedry intermédií a multimédií. Na tomto stretnutí sa účastníci detailne oboznámili s celkovou koncepciou projektu, nadviazali vzájomné kontakty, prediskutovali možnosti vzájomnej spolupráce, najmä však obsah a metodiku jednotlivých workshopov a prednášok.
ZONE 2
Marec 2008
Workshop s Barbarou Loreck: You See What You Get
Prednáška Sabine Prokop: Text & Readers
- Workshop v anglickom jazyku: You see what you get. Koncepcia a vedenie: Barbara Loreck, M.A. Účastníci: študenti KIM. Berlínska umelkyňa a performerka formou úvodnej prednášky a série parciálnych zadaní a cvičení s osobnou inštruktážou a participáciou ponúkla účastníkom workshopu sondu do problematiky súčasného performatívneho umenia, s presahom do oblasti moderného pohybu a choreografie. Študenti si odskúšali tvorivý multitasking, dôraz bol položený na prácu s telom a na performanciu inscenovanú pred kamerou.
- Prednáška a cvičenie v anglickom jazyku: Texts & Readers. Koncepcia a vedenie: Sabine Prokop, M.A, PhD. Účastníci: študenti a pedagógovia KIM. Teoretička médií pripravila prednášku o semiotike nových médií a o teórií aparátu. Teoretické know-how bolo potom formou kritického čítania dvojjazyčných študijných textov a diskusie použité ako východisko pre interpretačné cvičenie, v rámci ktorého zúčastnení študenti s použitím teoretického inštrumentária analyzovali audiovizuálny materiál, ktorý vznikol v procese ich práce na workshope s Barbarou Loreck.
ZONE 3
September 2008
Workshop s Christinou della Giustinou: Any Idea About Spaces For Your Work?
Prednáška Claudie Reiche a Andrey Sick: Space and I: Reflections on/of Surveillance and Political Control on the (Gendered) Spot
- Workshop v anglickom jazyku: Any idea about spaces for your work? Koncepcia a vedenie: Univ. Doz. Christina Della Giustina. Účastníci: študenti KIM. Švajčiarska umelkyňa sa so študentmi formou skupinových diskusií a konzultácií individuálnych projektov venovala problematike umenia vo verejnom priestore (public art). Dôraz bol položený na koncepčnosť a procesuálnosť tvorby. Študenti boli vyzvaní vybrať si zo širokého spektra médií (audio, video, počítačová animácia, performancia, inštalácia, text-art...) také, ktoré ponúka výrazové prostriedky najvhodnejšie na sprostredkovanie vzťahu osobnej autorskej koncepcie alebo príbehu zasadeného do špecifického verejného priestoru. Priebeh a dielčie výsledky tohto tvorivého procesu sprístupnili pedagógom a študentom VŠVU na otvorenej záverečnej prezentácii.
- Prednáška v anglickom jazyku: Space and I: Reflections on/of Surveillance and Political Control on the (Gendered) Spot. Koncepcia a vedenie: Prof. Dr. Andrea Sick a Claudia Reiche. Účastníci: študenti a pedagógovia KIM. Teoretičky umenia a médií z Thealit Bremen, ponúkli účastníkom zasvätenú sondu do koncepcií geopolitického priestoru a subjektu a ich premien pod vplyvom pôsobenia masmédií a súčasných informačných technológií. Prednáška bola realizovaná dialogicky a formou kritickej rozpravy o probléme s aktívnym zapojením študentov a pedagógov KIM.
ZONE 3+ (kontexty)
November 2008
Prednáška Hanny Hacker: Images of Feasibility and/or Desire: Representing New Media in International Development Relations
- Prednáška v anglickom jazyku so simultánnym tlmočením. Koncepcia a vedenie: Univ Doz. Dr. Hanna Hacker. Účastníci: študenti a pedagógovia VŠVU a záujemcovia z externého prostredia. Prednáška ponúkla kritický pohľad na nové informačné a komunikačné technológie z hľadiska sociálnych a symbolických minorít. Prednášajúca prezentovala vybrané príklady vizuálnej politiky v diskurze nových médií. Vo svojej teoretickej argumentácií sa opierala o postkoloniálne štúdiá a intersekcionálne analýzy.
ZONE 4
Apríl 2009
Workshop s Ritou Bakacs: Observing The Real - A Crashcourse in Documentary Filmmaking
Prednáška Erzsébet Barát: Queering the Gaze: the Politics of the Feature/Documentary Distinction
- Workshop v anglickom jazyku: Observing the real - a crashcourse in documentary filmmaking. Koncepcia a vedenie: Rita Bakacs, M.A. Účastníci: študenti KIM. Berlínska dokumentaristka a videoumelkyňa ponúkla účastníkom workshopu sondu do teórie a praxe dokumentárneho filmu a videa. Na úvodnom stretnutí sa študenti formou projekcií a diskusií oboznámili s kódmi a zákonitosťami dokumentárneho filmového jazyka, s limitmi a nástrahami „tradičného" dokumentaristického prístupu aj s rôznymi alternatívnymi prístupmi. Účastníci následne vytvorili menšie skupinky (filmové štáby) a na báze spolupráce si vyskúšali tvorbu krátkeho dokumentu: od vytvorenia koncepcie a scenára, cez natáčanie v exteriéroch, až po strih a postprodukciu natočeného materiálu. Celý tento proces priebežne konzultovali s lektorkou workshopu i navzájom medzi sebou, pričom bol dôraz kladený na reflexívny a kritický prístup k procesu zaznamenávania a vytvárania „skutočnosti" prostredníctvom filmového dokumentaristického jazyka. Priebeh a výsledky tohto tvorivého procesu sprístupnili pedagógom a študentom VŠVU na otvorenej záverečnej prezentácii vo forme komentovanej projekcie.
- Prednáška a cvičenie v anglickom jazyku: Queering the gaze: The politics of the feature/documentary distinction. Koncepcia a vedenie: Erzsébet Barát PhD. Profesorka v odbore sociálnej lingvistiky a diskurzívnej analýzy a v odbore rodových štúdií pripravila prednášku venovanú politike vizuálnych reprezentácií a výkladu teoretického pojmu „the gaze" v jeho vývojových premenách v rámci kultúrnych a rodových štúdií v posledných tridsiatich rokoch. Druhá časť prednášky bola koncipovaná ako seminár, kde sa formou diskusie s využitím ponúknutého teoretického aparátu analyzovali vytvorené dokumentárne videofilmy, pričom bol dôraz položený na analýzu tvorivých stratégií a kódov, ktoré konštituujú dokumentaristický diskurz, na kultúrne utvárané a udržiavané rozdiely medzi „faktom" a „fikciou" a na vzťahy rodovej a sexuálnej politiky a vizuálnych a jazykových reprezentácií.
ZONE 5
September 2009
Workshop s Anthonym Auerbachom and Rosou Reitsamer: Crossed Purposes
Prednáška Márie Riškovej: Chat Show Variations
- Workshop v anglickom jazyku: Crossed Purposes Koncepcia a vedenie: Anthony Auerbach a Rosa Reisamer. Účastníci: študenti a pedagógovia KIM, pozvaní hostia. Umelec a teoretik umenia z Londýna a sociologička a dídžejka z Viedne ponúkli účastníkom workshopu netradičnú koncepciu, ktorá narúša zaužívanú hierarchiu a rozdelenie rolí v pedagogickom procese. Študenti boli vyzvaní, aby na seba počas trvania workshopu vzali rolu scenáristov, producentov, režisérov, strihačov, ktorí sa aktívne podieľajú na príprave a medializácii chat show, ktorej hosťami boli Anthony Auerbach, Rosa Reitsamer, Anna Daučíková, Marta Šimečková, Mária Rišková. Východiskom a determinantom tematického nasmerovania rozhovorov bolo profesijné zameranie hostí, oblasti ich teoretického a umeleckého záujmu. Ďalší rámec poskytol „katalóg" existujúcich diskusných formátov, tak ako ich poznáme napr. z televízie. Takáto forma pedagogického zadania si vyžiadala aktívnu participáciu a komunikáciu študentov už v predstihu, kedy boli na sérii stretnutí navrhované a prejednávané rôzne koncepcie a možnosti realizácie a spolupráce, aj za účasti a asistencie teoretičky Márie Riškovej.
- Prednáška v slovenskom jazyku: Chat Show Variations. Koncepcia a vedenie: Mgr. Mária Rišková. Účastníci: študenti a pedagógovia KIM. Teoretička umenia a kurátorka ponúkla účastníkom prednášky prehľad histórie a vývoja diskusných formátov naprieč rôznymi médiami. Prednáška bola sprevádzaná ukážkami tradičných aj alternatívnych diskusných formátov, ich komparáciou a kritickou analýzou. Súčasťou prednášky bola aj seminárna časť, na ktorej sa formou diskusie analyzoval priebeh a výsledky workshopu Crossed Purposes.
ZONE 6
Máj 2010
Workshop s Edit András: Recycling Art History. Issues of Contemporary Paraphrases.
Prednáška Ruth Noack: Line's Labours - a Reverie on Drawing in Space
- Workshop v anglickom jazyku: Recycling Art History. Issues of Contemporary Paraphrases. Koncepcia a vedenie: Edit András, PhD. Účastníci: študenti a pedagógovia VŠVU, záujemci z externého prostredia. Maďarská historička a teoretička umenia si pripravila pre účastníkov workshopu sériu prednášok reprezentujúcich proces a výsledky jej odborného výskumu. Po prednáškach sa jednotlivé témy prejednávali formou diskusie a kritického čítania teoretických textov. Úvodná prednáška Recycling Art History. Issues of Contemporary Paraphrases, ktorej názov je totožný s názvom celého cyklu bola venovaná téme parafrázovania v dejinách umenia a (kolonialistickým, vykorisťujúcim) vzťahom západnej kultúry k nezápadným kultúram v 19. a 20. storočí. Druhá prednáška: Gender Identity: Masculinity in Socialism and After. Case study bola zameraná na rodovú problematiku, konkrétne na podoby maskulinity v socialistických a postsocialistických krajinách. V tretej prednáške: National Identity: Creating Subregions, Selling Identity. Videos from Eastern Central Europe sa autorka zamerala na problematiku geopolitických hraníc a národnej identity v postsocialistických krajinách, špeciálnu pozornosť venovala utváraniu a podobám pojmu Balkán a jeho mýtotvorným aspektom. Problematiku doložila na aktuálnom materiále - videách z Rumunska, Bulharska a Maďarska. Posledná prednáška Public Monuments in Changing Societies mala celoškolský charakter a bola simultánne tlmočená do slovenčiny. Zaoberala sa politikou verejných priestorov a tvorbou sochárskych monumentov v postsocialistických krajinách Európy. Na bohatom dokumentačnom materiáli demonštrovala podoby strategického boja o verejné priestory a rôzne formy ideológie a mýtotvorby produkovanej štátnou mocou, ale aj rôzne podoby subverzívnych a kritických intervencií do verejných priestov z dielne súčasných umelcov.
- Line's Labours - a Reverie on Drawing in Space, prednáška v anglickom jazyku so simultánnym tlmočením. Koncepcia a vedenie: Ruth Noack. Účastníci: študenti a pedagógovia VŠVU a záujemcovia z externého prostredia. Nemecká historička umenia a kurátork predstavila dielo indickej výtvarníčky Nasreen Mohamadi (1937 - 1990) v rámci histórie indického modernizmu, ako aj v kontexte medzinárodných avantgardných hnutí a skúmala možnosti prepisovania dejín umenia z nezápadnej perspektívy. Mohamedi je vnímaná ako jedna z najdôležitejších indických umelkýň svojej generácie a jej maľby, kresby a fotografie vytvorené od začiatku 60. do konca 80. rokov 20. storočia predstavujú kľúčový súbor diel v rámci indického modernistického kánonu. Jej jednoduché a strohé kresby malých rozmerov sú v kontraste voči figuratívnym a naratívnym dielam, aké vytvárali mnohí jej súčasníci. Ďalším, dôležitým aspektom, ktorým sa táto prednáška zaoberala je umelecká tvorba žien v súvislosti s tradičnými ručnými prácami, ako je tkanie, pradenie, vyšívanie a pod., ktoré sú asociované výlučne so ženami. Z tohto hľadiska uvažovala o kresbách a fotografiách Nasreen Mohamedi tak v rámci islamskej tradície, ako aj v medzinárodnom kontexte a uviedla ich do súvislosti s dielami takých autoriek, ako sú Agnes Martin, Eva Hesse či Sheela Gowda a i.
ZONE 6+ (kontexty)
November 2010
Prednáška Ľubice Kobovej: Telá, politické teleso, umenie
Prednáška Ľubice Lacinovej: Umenie v čase (bio)technológií
- Telá, politické teleso, umenie, prednáška v slovenskom jazyku. Koncepcia a vedenie: Ľubica Kobová, Mgr., MA. Účastníci: študenti a pedagógovia KIM. Anotácia prednášateľky: Feministky dlho kritizovali dualizmus tela a mysle, tento prístup sa v chápaní tela stal dominantným. Čo ak uvažovanie o dvoch podstatách presunieme k uvažovaniu o pluralite tiel vo svete? Telá môžu byť predmetom vládnutia, prostriedkom reprezentácie, priestorom afektivity, performanciou. Organizácia tiel vytvára politické teleso, body politic, ktoré zväčšuje a zintenzívňuje moc v ňom organizovaných tiel. Aké telá to sú? Ktoré telá sú viditeľné a ktoré neviditeľné? Rozdelenie sveta na vnímateľné, viditeľné a nevnímateľné, neviditeľné je - ako píše Jacques Ranciere - súčasťou základného konfliktu politiky. Akú rolu v tomto konflikte hrá umenie?
- Umenie v čase (bio)technológií, prednáška v slovenskom jazyku. Koncepcia a vedenie: Ľubica Lacinová, RNDr. DrSc. Účastníci: študenti a pedagógovia KIM. Anotácia prednášateľky: V ostatných desaťročiach umelci prestávajú vedecký a technologický pokrok iba reflektovať, začínajú ho priamo využívať ako prostriedok tvorby. Najneskôr v deväťdesiatych rokoch objavili biotechnológie a umenie doslovne ožilo. Predmetom prednášky budú rôzne bio-umelecké prejavy, veda, ktorá sa za nimi skrýva, etické otázky, ktoré môže zámerne i nezámerne vyvolávať.
READER I
2010
Zora Rusinová: Učebné texty z oblasti vizuálnych kultúrnych štúdií
- Autorka úvodných textov a zostavovateľka: prof. Zora Rusinová, PhD., odborná redakcia: Nóra Ružičková. Výber kľúčových textov v anglickom jazyku, s odborným úvodom do problematiky v slovenskom jazyku. Čítanka nepodlieha ďalšej distribúcii, predaju alebo publikovaniu, je určená pre študentov a pedagógov VŠVU ako základný študijný materiál k téme a je prístupná v knižnici VŠVU. Ponúka výber kľúčových textov k téme vizuality. Autorka a zostavovateľka, profesorka z Trnavskej univerzity Zora Rusinová, historička umenia a kurátorka, odborníčka v oblasti vizuálnych štúdií, napísala k výberu textov informatívne nasýtený odborný úvod. Zbierka textov sa sústreďuje na niektoré základné problémy širokej oblasti vizuálnej kultúry, na vnútorné súvislosti medzi oblasťami spoločenského života, ktoré pracujú s vizuálnymi obrazmi. Vybrané texty v rámci jednotlivých kapitol sledujú najmä analýzu vizuálna v súvislosti s výrazovými špecifikami nových médií (video, digitálne umenie, film) a ozrejmenie a dešifrovanie kódov, ktorými sú komunikované. Ich náplňou sú psychologické a antropologické aspekty premeny vizuality, špecifiká materiálneho a imateriálneho obrazu v súvislostiach histórie i súčasnosti, vzťah vysokého a nízkeho v súvislostiach kultúrnej industrializácie, kolaps hraníc medzi sociálnym a technologickým, biologickým a strojovým, prírodným a umelým ako súčasť postmodernej imaginácie, ako aj limity autentickosti autorstva, negácia normatívnych vymedzení v chápaní tela a telesnosti v rámci transkultúrnych procesov globalizácie ako i diskurz dotýkajúci sa problémov individuálnej identity.
READER II
2010
Hanna Hacker: Štúdiá o diverite: teoretické prístupy k odlišnosti. Diversity Studies: Theorizing diference.
- Autorka úvodných textov a zostavovateľka: Univ. Doz. Dr. Hanna Hacker. Preklad úvodného textu: Nóra Ružičková, odborná redakcia: Ľuba Kobová. Čítanka nepodlieha ďalšej distribúcii, predaju alebo publikovaniu, je určená pre študentov a pedagógov VŠVU ako základný študijný materiál k téme a je prístupná v knižnici VŠVU. Ponúka výber kľúčových textov k téme (rodovej, sexuálnej, rasovej, etnickej, geografickej) odlišnosti a rozmanitosti. Skladba textov zastupuje široký interdisciplinárny a intersekcionálny záber, v ktorom sa prelínajú umenovedné, sociologické, filozofické ale aj aktivisticko-politické pohľady na danú problematiku. Autorka a zostavovateľka, docentka z Viedenskej univerzity Hanna Hacker, sociologička a historička, odborníčka v oblasti kultúrnych štúdií, napísala k výberu textov obsažný odborný úvod, v ktorom študentom vysvetľuje jednotlivé pojmy a približuje historické kontexty zahrnutých interdisciplinárnych tematických okruhov. Tento úvod je preložený do slovenčiny a okrem kľúčových informácií ponúka ku každej kapitole súbor otázok, ktoré študentov podnecujú ku kritickému reflektovaniu pertraktovaných tém.
READER III
2010
Anna Daučíková, Nóra Ružičková (eds.): ZONE - Medzinárodné interdisciplinárne workshopy KIM (Materiály k výskumu).
- Čítanka prináša informácie o zámeroch a štruktúre projektu, o jednotlivých workshopoch, prednáškach a textových výstupoch a v neposlednom rade aj odborné príspevky zúčastnených teoretičiek, ktoré sú buď písomným spracovaním témy ich prednášky, alebo exemplárnym spôsobom reprezentujú oblasť ich odborného záujmu.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
ZONE - The Interdisciplinary Training KIM
Duration: February 2008 - December 2010
Preamble
In the year 2007 the new Department of Intermedia and Multimedia (KIM) started off a new study program dedicated to new forms of artistic activities based on digital and other time-based media work as well as the material-based artistic manifestation and post-conceptual art projects.
This hybrid and a broad-scale approach is being carried out in 3 Main Studio Programs (teaching the artistic studio practice) accompanied by auxiliary courses and theoretical subjects already existing in the hub of the Academy's choice.
In the existing situation it is obvious that the new program at its very initial phase needs to undergo the period of exploration and experimental approval. The faculty, with participation of students have got the possibility to search for new forms, contents and teaching methods within the ongoing process of curriculum development.
About the project
ZONE - The Interdisciplinary Training KIM is a three years project that explores the issue of innovative potentials for the new program and carry out first practice and theory based activities directly with the students and faculty at KIM (Department of Intermedia and Multimedia).
Our goal is to explore in a pilot series of workshops the perspectives and future possibilities of implementation of new options in education at KIM. It is meant to be a contribution to a continual innovation of the study program in direction to a broader inter-disciplinarily and present-day accent.
The second strand of the project is carrying out of 3 readers offered for students - art practitioners challenging and supporting their practical instruction
- two bilingual readers containing the interdisciplinary collection of important texts and introductions to the research of Diversity Studies by Hanna Hacker, Visual Studies by Zora Rusinová
- one reader containing information and documentation of the project and texts written by participating lecturers.
Structure
A) 6 workshop activities
B) 3 readers (in form of Xerox copy and CD, on-request system )
The workshops are acheduled twice a year: Spring and Autumn
Each workshop consists of:
4 days (Monday - Thursday) activities with the students
1 day (Friday) Lecture (evaluation and discussion)
ZONE 1
February 2008
Launch meeting
The initial step of the project was to organize a meeting for teachers, authors of readers and representatives of the Department of Intermedia and Multimedia (KIM). At this meeting the participants got acquainted with the detailed concept of the project, discussed the opportunities of mutual cooperation, and the content and methodology of their workshops.
ZONE 2
March 2008
Workshop by Barbara Loreck: YOU SEE WHAT YOU GET
Lecture by Sabine Prokop: TEXT & READERS
Announcement of the workshop by Barbara Loreck: You see what you get
The workshop is about taking material from our most common experience, our every day lives, and about ways of transforming them into a reflection with artistic means, (maybe) an art work. We experience space through movement. Spaces are defined and redefined through "appropriate" and "inappropriate" movement. There is a huge creative potential of unspectacular situations once a slight shift in framing is made. The workshop builds on material generated by the participants' day to day activities and experience. We will shift the frame and accordingly our perception with little, precisely performed elements. Activities like multitasking are great elements to catch the performer's and the spectator's attention and interest. Our tools are the body, the camera, sound and space. Result is a video-performance. Furthermore I propose a look at the historical context of such kind of approach. We will reflect selected performance and video works from the 1970s to the 1990s.
Announcement of the lecture by Sabine Prokop: Text & Readers
In the FIRST part of my lecture I will talk about my subjective interest in my research topics
- the production of texts and the construction of readers
- the apparatus theory
- questions concerning codes and messages.
As preparation it will be quite usefull to read the short english text about 'texts and readers' and its translation into Slovak.
The SECOND part of the lecture will deal with footage from ZONE workshop with Barbara Lorek produced by the students. Together we will analyze the camera work in the scenes where the protagonists talked about the Courbet painting while moving in their "morning patterns"
The THIRD part will be group work. The participants will be invited to read my short texts translated into slovak about identification and transformation. The group discussions will focus on single ideas/sentences of the texts chosen by the group members to connect theory with practice, i.e. the footage from ZONE workshop with Barbara Loreck.
Part FOUR of the lecture will bring togehter everything in the presentation of the results of the work groups (in English) and the final discussion in the plenum.
ZONE 3
September 2008
Workshop by Christina della Giustina: ANY IDEA ABOUT SPACES FOR YOUR WORK?
Lecture by Claudia Reiche and Andrea Sick: SPACE AND I: REFLECTIONS ON/OF SURVEILLANCE AND POLITICAL CONTROL ON THE (GENDERED) SPOT
Announcement of the workshop by Christina della Giustina and of the lecture by Claudia Reiche and Andrea Sick
The workshop "Any idea about spaces for your work?" and the experimental lecture "Space and I: Reflections on/of Surveillance and political control on the (gendered) spot" posit in different ways the question of today's changing, maybe missing spaces: of art, of distance, of difference, be it in the city or in neuroscience and geopolitics.
Any idea about spaces for your work?
We might all have quite different associations when imagining spaces for art. If considering art as an activity for and with a public (however small or big that public actually might be), for this workshop I would like to propose a specific notion of 'spaces for art', that is: spaces 'public' for art. Where are public spaces for your work in Bratislava? Can we spot some? Can we invent new ones? Can we use them? I would like this workshop to be a think-tank as much as a hands-on exercise in artistic practice that involves the relationship between the work and its place into its own making.
Space and I: Reflections on/of Surveillance and political control on the (gendered) spot
Surveillance and political control take place 'on the spot'- be it in geopolitical 'space' or within the 'I', concerning self-management and gendered identity strategies. A strange contradiction concerning the mere existence as well of 'Space' as of 'I', today seems to be working within both notions:
1. 'Space' is disappearing, especially with the use of technologies for measuring and surveillance, as distances are bridged by tele-technologies of communication and transportation. But physically existing space is closed off, controlled, governed and limited by a closed border policy.
2. Neurosciences proclaim the end of illusionary human freedom, especially of decision-making. The 'I' is disappearing, as the difference between subject and brain are bridged and the 'I' is said to consist of formerly external factors, like the architecture of the brain. But within these experimental and conceptual scientific settings the 'I' is closed off, controlled, governed and limited by a strict policy of closed borders between so called 'fictions' and 'facts'.
We will discuss this contradictory split within 'space' and 'I' and suggest ways of conceptualizing this split with critical reference on sexual difference.
The lecture will be presented in form of a dialogue.
ZONE 3+
November 2008
Lecture by Hanna Hacker: IMAGES OF FEASIBILITY AND/OR DESIRE: REPRESENTING NEW MEDIA IN INTERNATIONAL DEVELOPMENT RELATIONS
Announcement of the lecture by Hanna Hacker: Images of Feasibility and/or Desire: Representing New Media in International Development Relations
The backdrop of my lecture is a wider study that I carried out about discourses on new information and communication technologies, in particular regarding the contested field of development cooperation. In this study, I was interested in the part of social and symbolic "minorities" and their own communal practices concerning new media.
Visual politics play an important role in this context. When it comes to representing new media and development, photographs, cartoons, video documentations, but also diagrams and mappings join the textual topoi of the stereotypical "development speak" and sharpen them: the feasibility of (Westernized) technological progress, the overall pedagogical attitude, the exotization of the "other" who is to be developed, the strategic orientation towards "women" and "youth", and so on.
Sometimes, the pictures make obvious what lies under the matter-of-fact rationality in representations of international inequality and developmental endeavor: at stake is also desire, fear, excess, and last but not least the hope to overcome limitations through transcultural (political and artistic) cooperation.
The lecture will present selected examples of visual politics in discourses on new media and transcultural exchange. In theoretical terms, my interpretation will relate to postcolonial theory and (queer/feminist) intersectional analysis.
ZONE 4
April 2009
Workshop by Rita Bakacs: OBSERVING THE REAL - A CRASHCOURSE IN DOCUMENTARY FILMMAKING
Lecture by Erzsébet Barát: QUEERING THE GAZE: THE POLITICS OF THE FEATURE/DOCUMENTARY DISTINCTION
Announcement of the workshop by Rita Bakacs: Observing the real - a crashcourse in documentary filmmaking
In this 4-Day workshop we will discuss questions of the "real" and its constructions in documentary filmmaking. Students will work in groups to make short documentaries about a pre-defined subject (to be decided on in the workshop). Each group will come up with and use their individual documentary-approach but the subject will be the same for everyone.
Moreover, we will watch a wide range of different documentaries and think about ways in which they might have been constructed and why. At the end of the week all of the work produced within the workshop will be screened before and incorporated into a lecture by Erzsébet Barát.
Announcement of the lecture by Erzsébet Barát: Queering the Gaze: the Politics of the Feature/Documentary Distinction
The talk will be concerned with examining the functions of 'the gaze' in visual representation, in particular in relation to the feature film / documentary distinction from the perspective of sexuality. It will explore the difference the introduction of the concept of 'the gaze' (sometimes called 'the look') has made in the past thirty years of popular cultural studies, ranging from its original use in (feminist) film theory in the 1970s to its contemporary, more broadly used meanings by (feminist and queer) cultural theorists. Thematically, the talk is organised into two parts. The first part focuses on the basic theoretical paradigms of the gaze as developed in feminist film theory. We begin with the first major (psychoanalytical) model in film theory, the so-called "spectatorship theory" introduced by Laura Mulvey's influential essay(s) and in the critical responses to it. The second part will deal with how issues of ethnicity and sexuality enter the debate and foregrounds the importance of going beyond the semiotic boundary of the artwork in order to 'see' the relevance of the sexual politics of the socio-cultural context of the production/consumption of the work. It is in the latter context where queer theory has influenced both theory and film practice since the 1990s, most specifically through the introduction of the concepts of performativity, affect and space.
As part of the talk, at the end of the theoretical discussion, I shall apply the theoretical concerns and concepts to the students' actual work of art made during the workshop to help them develop a self-reflexivity and learn on the one hand how to explore the ways in which (once they are positioned as) viewers/spectators look at images of people and places in the visual medium of the so-called documentary. On the other hand, to find ways of analysing the gaze of those depicted in the visual text as well as in and through their interaction and then pull the two aspect of the artistic creativity together and argue for the importance of the relative distinction of the genre of feature and documentary films. The ultimate aim here is to alert students to existing media materials and theoretical frameworks which may assist them in their own investigations of the voyeuristic nature of 'the gaze', and see how it could be changed in subversive directions, such as the gaze of the lesbian diva or that of the transgender person. For this final point we shall draw on the comparison of the feature "Boys Don't Cry" and the documentary "The Brendon Tina Story" that the student will have seen during the workshop.
ZONE 5
September 2009
Workshop by Anthony Auerbach and Rosa Reitsamer: CROSSED PURPOSES
Lecture by Mária Rišková: CHAT SHOW VARIATIONS
Announcement of the workshop by Anthony Auerbach and Rosa Reitsamer: Crossed Purposes
Speaking at crossed purposes is usually a mistake. In this case, it is the format for a chat show with Rosa Reitsamer and Anthony Auerbach as both hosts and guests. Between them, these two span feminism, art practice, sociology, cultural theory, DJ-ing, and media-curating among other things. The purpose of the show is to provide a venue for a cross-disciplinary conversation. AFAD students will be the producers: responsible for staging, lighting, recording and broadcasting the show, lining up special guests (to be announced), researching and programming reports, musical interludes, competitions etc., recruiting and training the audience, organising advertising, product placement etc.
Announcement of the lecture by Mária Rišková: Chat Show Variations
The lecture is exploring rising of TV chat (talk) shows popularity from 60ies to present days when they belong to the stabile elements of the classical television structure in Euro-American broadcasting culture. We will follow development of formats, popular hosts and their viewpoints and we'll try to analyze constitutional features of chat shows.
Nowadays the classical form of the show still survives and keeps its attractiveness; however we can see increasing number of projects that modify traditional model of the show. They exchange the role of the host and the guest; public discussion is performed on Internet; they reach higher educational level beyond the pure entertainment.
Whatever are the motifs of various chat show initiators they all have the same aim - to keep the audience focused and alive.
In the second part of this lecture we will watch and discuss video-outputs of the workshop by Anthony Auerbach and Rosa Reitsamer that was structured as an alternative chat show produced and directed by participating students of KIM.
ZONE 6
May 2010
Workshop by Edit András: RECYCLING ART HISTORY: ISSUES OF CONTEMPORARY PARAPHRASES
Lecture by Ruth Noack: LINE'S LABOURS - A REVERIE ON DRAWING IN SPACE
Announcement of the workshop by Edit András: Recycling Art History: Issues of Contemporary Paraphrases
Hungarian art historian and theorist prepared for the workshop participants a series of lectures concerning the significant areas of her research focus. The lectures were followed by close reading of the related theoretical texts and discussions of the particular topics. The first lecture: Recycling Art History: Issues of Contemporary Paraphrases explored the topic of art history paraphrase, colonialist and exploitative relationships of Western culture to non-Western cultures in the 19th and 20th century. Second lecture: Gender Identity: Masculinities in Socialism and After: Case study focused on gender issues, more specifically on the forms of masculinity in socialist and post-socialist countries. In the third lecture: National Identity: Creating subregions, Selling Identity. Videos from Central Eastern Europe, the author focused on the issue of geopolitical borders and national identity in post-socialist countries. The fourth lecture Public Monuments in Changing Societies was dealing with the politics of public spaces and creating sculptural monuments in post-socialist countries in Europe.
Announcement of the lecture by Ruth Noack: Line's Labours - A Reverie on Drawing in Space
In my lecture i will concern the work of Indian artist Nasreen Mohamadi in its broader contexts. Mohamedi (1937-1990) is regarded as one of the most important Indian artists of her generation, and her paintings, drawings and photographs, produced from the early 1960s to the late 1980s, constitute a key body of work within the modernist canon. Mohamedi's austere, small-scale drawings and use of minor gestures contrasted with the figurative narrative works produced by many of her contemporaries. In art-historical terms, Mohamedi's practice can be seen in relation to an earlier generation of Indian abstract artists such as V.S. Gaitonde, and from an international perspective to works on paper by Agnes Martin or, through its invocation of utopian abstraction, to Kazimir Malevich and the Suprematists. While her drawings from the late 1970s onwards tend toward the resolutely abstract, they intimate cultural references which become explicit in her photographs - in which historical architecture suggests an aesthetic link to both modernisation and an Islamic heritage. I will explore Nasreen Mohamedi's work in detail and reflect on her position within the history of Indian Modernism, as well as in the context international avant-garde movements, and examine the possibility of rewriting art history from a non-Western perspective.
ZONE 6 +
November 2010
Lecture by Ľubica Lacinová: ART IN THE AGE OF (BIO)TECHNOLOGIES
Lecture by Ľubica Kobová: BODIES, BODY POLITIC, ART
Announcement of the lecture by Ľubica Lacinová: Art in the Age of (Bio)technology
In recent decades, artists do not the scientific and technological progress merely reflect, but they have begun to use it as a means of creation. Latest in the nineties they discovered biotechnology and their art literally comes alive. The lecture will examine different manifestations of bio-art, and the science that lies behind them, the ethical questions they can intentionally or unintentionally provoke.
Announcement of the lecture by Ľubica Kobová: Bodies, Body Politic, Art
Feminists have long time criticized the dualism of body and mind, and this approach of understanding the body became dominant. What would happen if we replace this concept of two essentials by the concept of plurality of bodies in the world? Bodies may be subjects of governance, means of representation, spaces of affection, performances. Organization of bodies creates body politic that enlarges and intensifies the power of the bodies organised within it. What are the bodies? Which bodies are visible and invisible? Distinction of the world into perceived, visible and imperceptible, invisible is - as Jacques Ranciere writes- part of the key conflict of politics. What role does in this conflict play art?
READER I
Zora Rusinová
The Visual Culture Reader
2010
The reader focuses on key issues of the broad field of visual culture, the internal connections between various areas of the social life involving visual images. Selected texts in the individual chapters are primarily concerned with the visual analysis in relation to the formal specifics of new media (video, digital art, film) and clarify and decipher the codes used by media artists to communicate their messages. They are concerned with the psychological and anthropological aspects of the historical transformation of visuality and constitutive features of material and immaterial images in past and contemporary contexts, the relationship between high and low culture in the context of industrialization, the collapse of boundaries between social and technological, biological and mechanical, natural and artificial, considered as a part of the post-modern imagination, and also limits of the authenticity of authorship, negation of the normative definitions in the understanding of the body and corporeality in the transcultural process of globalization as well as the discourse of individual identity.
READER II
Hanna Hacker
Diversity Studies - Theorizing Difference
2008
The reader offers a selection of key texts on the subject of (gender, sexual, racial, ethnic, geographic, physical and mental) difference and diversity. The wide range of texts represents a broad interdisciplinary and intersectional area, which combines art historian, sociological, philosophical but also activist and political approach to the issue of diversity. Editor and author, lecturer from the University of Vienna, Hanna Hacker, sociologist and historian, expert in cultural studies, wrote to the reader a comprehensive introduction, in which she explains particular terms and concepts and historical contexts of involved interdisciplinary themes. This introduction text are translated into Slovak and in addition to the key information to each chapter offer a set of questions that encourage students to the critical reflection of discussed topics.
READER III
ZONE - the Interdisciplinary Trainig KIM (Research Data)
2010
The reader offers information about the intentions and structure of the project, annotations of individual workshops, lectures and textual outputs, and also contributions by involved theorists, that exemplary represent the area of their professional concern.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2008 | 14 871,00 | 14 340,00 |
Čerpané v roku 2009 | 6 899,00 | 9 663,00 |
Čerpané v roku 2010 | 9 115,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 30 885,00 | 24 003,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
BCI | READER I: Rusinová, Zora: Učebné texty z oblasti vizuálnych kultúrnych štúdií. VŠVU, Bratislava 2010, počet strán: 322. Výber kľúčových textov z oblasti vizuálnych kultúrnych štúdií v anglickom jazyku s odborným úvodom do problematiky v slovenskom jazyku. Čítanka nepodlieha ďalšej distribúcii, predaju alebo publikovaniu, je určená pre študentov a pedagógov VŠVU ako študijný materiál k téme a je prístupná v knižnici VŠVU. Zbierka textov sa sústreďuje na niektoré základné problémy širokej oblasti vizuálnej kultúry, na vnútorné súvislosti medzi oblasťami spoločenského života, ktoré pracujú s vizuálnymi obrazmi. Vybrané texty v rámci jednotlivých kapitol sledujú najmä analýzu vizuálna v súvislosti s výrazovými špecifikami nových médií (video, digitálne umenie, film) a ozrejmenie a dešifrovanie kódov, s ktorými tieto média pracujú. |
BCI | READER II: Hacker, Hanna: Štúdiá o diverzite: teoretické prístupy k odlišnosti. VŠVU, Bratislava 2008, počet strán: 240. Výber textov v anglickom jazyku s odborným úvodom preloženým do slovenského jazyka. Čítanka nepodlieha ďalšej distribúcii, predaju alebo publikovaniu, je určená pre študentov a pedagógov VŠVU ako študijný materiál k téme a je prístupná v knižnici VŠVU. Ponúka výber kľúčových textov k téme (rodovej, sexuálnej, rasovej, etnickej, geografickej) odlišnosti a rozmanitosti, ich skladba zastupuje široký interdisciplinárny a intersekcionálny záber, v ktorom sa prelínajú umenovedné, sociologické, filozofické ale aj aktivisticko-politické pohľady na danú problematiku. |
GII | READER III: Daučíková, Anna – Ružičková, Nóra (eds.): ZONE – Medzinárodné interdisciplinárne workshopy KIM (Materiály k výskumu). VŠVU, Bratislava 2010, počet strán: 140, jazyk: slovenský. Čítanka nepodlieha ďalšej distribúcii, predaju alebo publikovaniu, je určená pre študentov a pedagógov VŠVU ako študijný materiál k výskumu a je prístupná v knižnici VŠVU, prináša informácie o zámeroch a štruktúre projektu, o jednotlivých workshopoch, prednáškach a textových výstupoch a v neposlednom rade aj rôznorodé odborné príspevky zúčastnených teoretičiek, ktoré sú buď písomným spracovaním témy ich prednášky, alebo signifikantným spôsobom reprezentujú oblasť ich odborného záujmu. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.