Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií – alternatívne učebné programy z matematiky pre základné školy v zmysle cieľov nového štátneho vzdelávacieho programu a v zmysle zvyšovania matematickej gramotnosti podľa dopadov PISA
Základné informácie
TOP PROJEKT
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií – alternatívne učebné programy z matematiky pre základné školy v zmysle cieľov nového štátneho vzdelávacieho programu a v zmysle zvyšovania matematickej gramotnosti podľa dopadov PISA
Názov projektu (anglický): Increasing key mathematical competences – alternative teaching programs in Mathematics for elementary schools in terms of the new national education programme aims and increasing mathematical literacy according to PISA impacts.
Začiatok riešenia projektu: 2009
Koniec riešenia projektu: 2011
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/7001/09
Vedúci projektu: prof. RNDr. Béla László, CSc.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Fakulta stredoeurópskych štúdií
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Riešenie projektu KEGA 3/7001/09 je zameraný na zvyšovanie kľúčových matematických kompetencií v zmysle štátneho vzdelávacieho programu a matematickej gramotnosti podľa PISA. Originálnosť projektu je v tom, že výskum sa uskutočňuje postupne vo všetkých ročníkoch druhého stupňa základných škôl na tej istej vzorke okolo tisíce žiakov 33 škôl rozdelených do experimentálnych a kontrolných. Originálnymi výsledkami riešenia projektu je vytvorených 148 problémových úloh, ich odskúšanie vo vyučovacom procese a vyhodnotenie výsledku vyučovania. Problémové úlohy boli vytvorené tak, aby rozvíjali schopnosti a zručnosti žiakov matematické vedomosti používať pri nastolení, sformulovaní a riešení problémov reálneho života a následne vedeli zdôvodňovať a interpretovať ich riešenia. Vytvorené nové učebné materiály boli začlenené do vyučovania matematiky pri nezmenených školských programov, čo je zárukou možnosti širokého uplatnenia týchto doplňujúcich učebných prostriedkov. Výskumy ukázali, že žiaci experimentálnych tried pri riešení úloh zasadených do reálneho života dosahovali štatisticky významne lepšie výsledky ako žiaci kontrolných tried.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The KEGA 3/7001/09 project is focused on increasing key mathematical competences in terms of the national education programme and mathematical literacy according to PISA. Originality of this project is based on research realized in each class of the second level of elementary schools subsequently. Approximately one thousand students of 33 schools take part in this research divided into experimental and control groups. Original project results are the preparation of 148 problem tasks, their trial in the education process and the evaluation of its results. Problem tasks have been prepared in the way to develop pupils´ mathematical skills and abilities and to use them in solving real life problems and consequently to give reasons and interpret their solutions. The created new teaching materials have been integrated to Mathematics teaching without any changes in school programs. This is the guranty of wide use possibilities of these subsidiary teaching tools. Studies have shown that students in experimental classes have achieved statistically much better results at solving tasks implemented into the real life than those in control groups.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2009 | 11 619,63 | 3 740,00 |
Čerpané v roku 2010 | 14 723,00 | 3 199,00 |
Čerpané v roku 2011 | 9 603,51 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 35 946,14 | 6 939,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AEC | AEC Nagyová Lehocká, Zuzana (0%): Matematikai tehetséggondozás. 2010 Debrecen : Kocka Kör, 2010. ISBN 978-963-87488-8-1 |
ADF | ADF Kóšová, Mária (0%): Porovnanie krajín strednej a východnej Európy na základe hodnôt troch ukazovateľov stability banky. 2010 ISSN 1336-7420 |
ADF | ADF Kóšová, Mária (0%): Štatistická gramotnosť v súvislosti s polopravdami a zavádzajúcimi vyjadreniami v štatistike. 2011 ISSN 1336-7420 |
ADF | ADF Uhrinová, Eva (0%): Rozvoj štatistického myslenia žiakov prostredníctvom hry. 2010 ISSN 1336-7420 |
ADE | ADF Uhrinová, Eva (0%): Porovnanie štatistickej gramotnosti krajín sveta. 2011 ISSN 1336-7420 |
BDF | BDF Nagyová Lehocká, Zuzana (50%); Komzsík, Attila (50%): A matematika oktatásának minöségi fejlezsztése. 2009 ISSN 1335-6445 |
BDF | BDF Nagyová Lehocká, Zuzana (90%); Vancsó, Ödön (10%): A valós számok. 2009 ISSN 1335-6445 |
BDF | BDF Nagyová Lehocká, Zuzana (50%); Vancsó, Ödön (50%): Szakaszmérés maradékos osztásokból felépülő algoritmusok segítségével. 2009 ISSN 1335-6445 |
BEC | BEC Nagyová Lehocká, Zuzana (0%): Tehetségkutatás - határon innen és túl.... 2010 Debrecen : Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, 2010. ISBN 978-963-87488-8-1 |
AED | AFD Rybanský, Ľubomír (0%): Putujúca minca. 2009 Nitra : UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-614-2 |
AEF | ADF Rybanský, Ľubomír (0%): Dĺžka slova. 2009 Bratislava : Jednota slovenských matematikov a fyzikov, 2009. ISSN 1335-4981 |
AFD | ADF Vrábelová, Marta (0%): Chlapci sa rodia častejšie ako dievčatá. 2009 Bratislava : Jednota slovenských matematikov a fyzikov, 2009. ISSN 1335-4981 |
AFD | AFD Komzsík, Attila (0%); László, Béla (0%); Nagyová Lehocká, Zuzana (0%): A prímtulajdonság és mellőzésének módszertani vonatkozása. 2009 Komárno : Univerzita J. Selyeho, 2009. ISBN 978-80-89234-83-7 |
AFD | AFD Nagyová Lehocká, Zuzana (100%): A tanulói érdéklődés felkeltésének fontossága. 2008 Nitra : UKF, 2008. ISBN 978-80-8094-427-8 |
AFD | AFD Komzsík, Attila (0%); László, Béla (0%); Nagyová Lehocká, Zuzana (0%): Matematika ako ju nepoznáte. 2009 Nitra : UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-614-2 |
AFD | AFD Vrábelová, Marta (50%); Knejpová, Erika (50%): Prieskum vyučovania pravdepodobnosti na ZŠ, SOU a gymnáziách. 2009 Nitra : UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-614-2 |
AFD | AFD Komzsík, Attila (0%); László, Béla (0%); Nagyová Lehocká, Zuzana (0%): Adalék a matematikai gondolkozák féjlesztéséhez. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-804-7 |
AFD | AFD Komzsík, Attila (0%); László, Béla (0%); Nagyová Lehocká, Zuzana (0%): Az inverz permutáció egy alkalmazása a tanításban. 2009 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-718-7 |
AFC | AFC Uhrinová, Eva (0%): Hrový prístup k budovaniu vzdelania. 2011 Ostrava : Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-909-4 |
AFD | AFD Uhrinová, Eva (0%): Hrou k zvládnutiu učiva. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-853-5 |
AEC | AEC Pavlovičová, Gabriela (0%); Záhorská, Júlia (0%): The impact of formative assessment on pupil´s academic achievement at the elementary school. 2010 Rzeszów : WUR, 2010. ISBN 978-83-7338-561-0 |
AFD | AFD Pavlovičová, Gabriela (34%); Záhorská, Júlia (33%); Rybanský, Ľubomír (33%): Analýza riešenia vybraných úloh v testovaní žiakov 5. ročníka ZŠ. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-781-1 |
AFD | AED Záhorská, Júlia (0%); Vallo, Dušan (0%): Konštruktivizmus a propedeutika rovníc v 6. ročníku ZŠ. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-723-1 |
AFD | AFD Rybanský, Ľubomír (0%); Vrábelová, Marta (0%): Štatistické spracovanie výsledkov vstupného testu projektu KEGA 3/7001/09. 2010 Trnava : UCM, 2010. ISBN 978-80-8105-182-1 |
AFD | AFD Rybanský, Ľubomír (0%); Vrábelová, Marta (0%): Štatistické spracovanie výsledkov výstupného testu pre 5. ročník projektu KEGA 3/7001/09. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-781-1 |
AFD | AFD Vallo, Dušan (50%); Záhorská, Júlia (50%): Geometria v externom "Testovaní 9" v SR. 2010 Žilina : Žilinksá univerzita, 2010. ISBN 978-80-554-0216-1 |
AED | AED Šedivý, Ondrej (0%): "Ako" a "prečo" vo vyučovaní matematiky. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-723-1 |
AED | AED Vallo, Dušan (0%); Záhorská, Júlia (0%): Manipulačná geometria v škole. 2010 Nitra : SPU, 2010. ISBN 978-80-522-0413-0 |
AFC | AFC Šedivý, Ondrej (0%): Symetria v prírode a symetria v školskej matematike. 2010 Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2511-5 |
AFD | AFD László, Béla (0%); Žitný, Rastislav (0%): Projekt na zvyšovanie matematickej gramotnosti. 2010 Trnava : UCM, 2010. ISBN 978-80-8105-182-1 |
AFD | AFD Uhrinová, Eva (0%): Didaktická hra ako efektívna edukačná metóda . 2011 Bratislava : UK, 2011. ISBN 978-80-223-3013-8 |
AFD | AFD Uhrinová, Eva (0%): Teaching of mathematics through didactics game. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-946-4 |
AED | AED László, Béla (34%); Szabó, Tibor (33%); Komzsík, Attila (33%): A származtatás vizuális szerepe a matematikai gondolkodás fejlesztésében. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-973-0 |
AFD | AFD Kmeťová, Mária (0%): Konštrukcia kriviek ako množín bodov danej vlastnosti. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-973-0 |
AED | AED Vrábelová, Marta (0%); Kóšová, Mária (0%); Rybanský, Ľubomír (0%): O náhode a pravdepodobnosti. 2011 Nitra : UKF, 2011. ISBN 978-80-8094-973-0 |
BAB | BAB Malá, Dana (0%): Školská matematika: učebný štýl a úspešnosť. 2009 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).