Implementácia a podpora Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných školách prostredníctvom vzdelávania učiteľov AJ na 1.stupni ZŠ

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Implementácia a podpora Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných školách prostredníctvom vzdelávania učiteľov AJ na 1.stupni ZŠ

Názov projektu (anglický): Implementation and Support of New Concept of Foreign Language Teaching at Primary Schools Through Teacher Training

Začiatok riešenia projektu: 2009

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 3/7014/09

Vedúci projektu: prof. Zuzana Straková, PhD.

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove

Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Cieľom projektu bolo podporiť vzdelávanie učiteľov 1.stupňa ZŠ, ktorí sa kvalifikujú pre vyučovanie cudzích jazykov na tomto stupni a pripraviť pre nich študijné materiály a vzdelávacie aktivity.

Riešiteľský tím vydal publikáciu, ktorá obsahuje základné princípy pre vyučovanie CJ v primárnom vzdelávaní. Autorkami jednotlivých kapitol sú skúsené odborníčky na teóriu a prax vyučovania cudzích jazykov a jednotlivé kapitoly sa zameriavajú na najdôležitejšie aspekty práce učiteľa na hodinách cudzích jazykov. Učebnica bola veľmi pozitívne prijatá učiteľmi v praxi, keďže pôvodná publikácia tohto typu na Slovensku chýbala.

Okrem tejto učebnice riešiteľský kolektív vytvoril kurzy pre vzdelávanie učiteľov 1.stupňa dištančnou alebo kombinovanou formou v prostredí Moodle a pre tieto kurzy riešiteľky vytvorili aj elektronické učebné texty vo forme e-kurzov. Tieto kurzy môžu po akreditovaní slúžiť učiteľom pri ďalšom vzdelávaní dištančnou formou, prípadne ako elektornická podpora kurzov organizovaných Prešovskou univerzitou v rámci ďalšieho vzdelávania.

Riešiteľský kolektív tiež vypracoval program pre kvalifikačné vzdelávanie učiteľov 1.stupňa ZŠ pre rozšírenie kvalifikácie pre vyučovanie cudzích jazykov. Tento program pozostáva z dvoch modulov - jazykového a odborného. V jazykovom module sa kladie dôraz na zvýšenie vlastnej jazykovej spôsobilosti učiteľov CJ a v odbornom module je cieľom didakticky ich pripraviť na prácu učiteľa cudieho jazyka na primárnom stupni.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The project´s aim was to support education of primary school teachers who are in the process of gaining qualification for teaching foreign languages at this level and design for them study materials and educational activities.

Research team published a textbook, which contains basic principles for teaching foreign languages at primary level. The authors of individual chapters are experienced experts in the area of foreign language education and individual chapters focus on the most important aspects of teachers' work in the language classroom. The textbook was very well received by teachers in practice, since the original publication of this kind in Slovakia was missing.

In addition, the research team designed e-courses for primary teachers training, which can be run as both distance courses or as blended learning. They were created in LMS Moodle and researchers have also designed original e-textbooks which complement these courses. The courses can be accredited and offered to teachers in further education through distance learning or as an e-learning complement in various other courses organized by the University of Presov in teacher training.

The researchers have also designed a modular program for teacher education which would allow primary teachers to gain a qualification for teaching foreign languages at this level. This program consists of two modules - a language module and a methodology module. In the language module the emphasis is on increasing the language proficiency of primary school teachers involved int the training and the methodology module should prepare them for teaching foreign languages at the primary level.

 

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2009 1 201,21 0,00
Čerpané v roku 2010 3 943,33 0,00
Čerpané v roku 2011 4 514,94 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 9 659,48 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ACB Straková,Z., Cimermanová,I. (eds.) Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania. Prešovská univerzita, 2010, ISBN978-80-555-0232-8, s. 168.
BCI Straková,Z., Teaching English to Young Learners. Prešov: Prešovská univerzita.2011. ISBN 978-80-555-0351-6 (EAN 9788055503516) elektronické médium
ABC Straková,Z., Hoping Against Hope in Primary Education. In: Pokrivčáková, S. (ed.), Current Issues in Teaching Foreign Languages. Brno: Masaryk University Press, 2011, ISBN 978-80-210-5608-4, s.43-59 (36 617 znakov)
AED Straková,Z., Integrating Art into Teaching English at a Primary Level: A Case Study. In: Kačmárová, A. (ed.), English Matters II (a Collection of Papers by the Institute of British and American Studies Faculty). Prešov: Prešovská univerzita, 2011, dostupné na www.pulib.sk od 21.10.2011, ISBN 978-80-555-0439-1
AFD Cimermanová,I., Straková,Z., Korpusy ako základ aktualizácie SERR a možnosti ich ďalšieho využitia v učiteľskej jazykovej praxi. In: Javor (ed.) Kľúčové kompetencie pre celoživotné vydelávanie II. Ročenka centra celoživotného vzdelávania Prešovskej univerzity v Prešove. Prešov: PU 2011, ISSN 1338-3388, s-76-85
ACD Straková,Z., Uplatňovanie základných osvojovacích princípov v jednotlivých ročníkoch primárneho vzdelávania. In: Straková,Z., Cimermanová,I. (eds.). Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania. Prešov: Prešovská univerzita, 2010, s. 22-44, ISBN 978-80-555-0232-8
AED Straková, Z., European Portfolio for Student Teachers of Languages and its Benefits for Pre-service Teacher Training. In: English Matters. Zborník Katedry anglického jazyka a literatúry FHPV PU. In: Kačmárová, A. (ed.), English Matters. Prešov: Prešovská univerzita, 2010, dostupné na www.pulib.sk, ISBN 978-80-555-0254-0
ABC Cimermanová,I., Corpora - source not just for linguists. In: Pokrivčáková, S. (ed.), Current Issues in Teaching Foreign Languages. Brno: Masaryk University Press, 2011, ISBN 978-80-210-5608-4, s.138-161 (36 158 znakov)
BCI Cimermanová,I., Multimedia in Language Teaching. Prešov:Prešovská univerzita v Prešove, 2011, ISBN 978-80-555-0352
ACD Cimermanová,I., Využívanie počítačov ako motivačný faktor pre žiakov mladšieho školského veku. In: Straková,Z., Cimermanová,I. (eds.). Učiteľ cudzieho jazyka v kontexte primárneho vzdelávania. Prešov: Prešovská univerzita, 2010, s. 72-98, ISBN 978-80-555-0232-8,
BED Cimermanová,I., Interactive whiteboards - aid and threat in one.In: Kačmárová, A. (ed.), English Matters II (a Collection of Papers by the Institute of British and American Studies Faculty). Prešov: Prešovská univerzita, 2011, dostupné na www.pulib.sk od 21.10.2011, ISBN 978-80-555-0439-1

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Primary ELT kurz v prostredí Moodle https://e.ff.unipo.sk/course/category.php?id=4
Using Technologies in Language Teaching kurz v prostredí Moodle https://e.ff.unipo.sk/course/category.php?id=4

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter