Alternatívne palivá pre energetiku a dopravu
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Alternatívne palivá pre energetiku a dopravu
Začiatok riešenia projektu: 2008
Koniec riešenia projektu: 2010
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/6167/08
Vedúci projektu: doc. Ing. Ján Lábaj, PhD.
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Pracovisko: Strojnícka fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Dopad zložiek alternatívnych palív v motorovej nafte na ekologické a ekonomické parametre vznetového motora bol robený z dôvodu, že dnešné benzínové motory majú riadený oxidačno redukčný katalyzátor, ktorý eliminuje vplyv prítomnosti kyslíkatých bioprísad alebo zložiek na toxicitu spalín riadením bohatosti zmesi na lambda jedna. Analýzou a meraním nelimitovaných zložiek vo výfukových plynoch vznetového motora bolo zistený malý vplyv na nárast koncentrácie aldehydov pokiaľ obsah biozložky (metylestery repkového oleja) alebo alkoholu (etanolu ) nepresiahne 10 % objemových v motorovej nafte. Experimentálne bol zistený kladný vplyv na spaľovacie vlastnosti motorovej nafty použitím hydrogenátu rastlinného oleja v motorovej nafte už v koncentrácii 5 %. Tento vplyv sa prejavil okrem zníženej mernej spotreby paliva a exhalátov aj mäkším chodom motora, čo bolo vyhodnotené analýzou spaľovacích tlakov. Vstrekovanie etanolu do plniaceho traktu motora vyžaduje precízne časovanie vstreku etanolu z dôvodu možného poškodenia motora. Pre spaľovanie glycerínu v energetických zariadeniach je potrebné použiť podporné palivo v upravenom horáku.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The implications of alternative fuels components in diesel fuel on ecological and economical parameters of diesel engine was made because today´s gasoline engines have controlled oxidizing-reducing catalytic converter which eliminates influence of presence of oxy-bio-additives or exhaust gases toxicity. Catalytic converter does it by controlling of mixture richness at lambda one. By analyze and measuring of non-limit components into exhaust gases of diesel engine we found small influence at increase of aldehydes concentration till content of bio-additives (methylate of colza oil) does not exceed 10% of diesel fuel volume. By experiment we determined positive influence at a combustion characteristic of diesel fuel by using hydrogenate of vegetable oil in diesel fuel in concentration 5%. This influence was demonstrated besides by cut-down of fuel economy and air pollutants also by softer engine operation what was evaluated by analysis of combustion pressures. The ethanol injection into filling tract of engine requires precision timing of ethanol inject on the score of possible engine damages. It is necessary to use supporting fuel for glycerine burning in power devices. The glycerine combustion is possible in modified burner.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2008 | 5 211,48 | 7 468,68 |
Čerpané v roku 2009 | 5 565,00 | 6 197,00 |
Čerpané v roku 2010 | 9 605,00 | 6 263,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 20 381,48 | 19 928,68 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAB | Lábaj J., Kapjor A.,Papučík Š.:Alternatívn palivá pre energetiku a dopravu, Juraj Štefun_GEORG 2010,ISBN 978-80-89401-15-4,p168 |
ADF | Lábaj J., Patsch M.: Spaľovanie alternatívnych palív vo vznetovom motore, Acta Matalurgica Slovaca, 1/2009, ISSN 1335-1532, 6str. |
ADF | Lábaj J., Patsch M.:Možnosti spaľovania glycerínu v energetických zariadeniach, Acta Metallurgica Slovaca, Vol,15, SI No1(2009), ISSN 1335-1532, 246-250 |
AFC | Lábaj J., Dzurenda Š.: CFD study of transient flow behavior in turbine housing inlet manifold, Konference ANSYS 2009, 23.-25. 9.2009, Plzeň, ISBN 978-80-254-5437-4 , 7 str. |
AFC | Ján Lábaj, Marek Patsch: The simulation of glycerol combustion in diesel engine with CFD method [Simulácia spaľovania glycerínu vo vznetovom motore pomocou CFD metódy] /. In: The 1st International chemical engineering conference and chemical industrials exhibition : 10-12 February 2009, At Albaath University - Homs, Syria. - Homs: Albaath University, 2009. - P. 26-48 |
AFD | Lábaj J., Patsch M.: Combustion of alternative fuels TRANSCOM 2009, 8-th European conference of young research and scientific workers : Žilina June 22-24, 2009, Slovak Republic - S. 67-76, Žilina, ISBN 978-80-554-0031-0 |
AFC | Lábaj J., Patsch M.:Unregulated exhaust emissions from diesel engines at the combustion of alternative fuels Nelimitované škodliviny vo výfukových plynoch vznetových motorov pri spaľovaní alternatívnych palív, 9th international symposium Motor Fuels 2010, 14.-17.6.2010 Tatranské Matliare, 2010, ISBN 978-80-969710-2-2, p612-626 |
AFD | Lábaj J., Patsch M.:NÁVRH DVOJPALIVOVÉHO HORÁKA PRE SPAĽOVANIE GLYCERÍNU, XVII. medzinárodná vedecká konferencia Bojnice 2010,ISBN 978-80-554-0189-8, p. 173-178 |
AFC | Lábaj J., Patsch M.: CFD SIMULÁCIA SPAĽOVANIA GLYCERÍNU V DVOJPALIVOVOM EXPERIMENTÁLNOM HORÁKU,XXIX. setkání kateder mechaniky tekutin a termomechaniky, Rožnov pod Radhoštem 2010, ISBN 678-80-248-2244-0, p 217-223 |
AFC | Lábaj J., Barta D., Lenhard R.: CFD simulation of glycerol combustion in engine, Colloquiun Fluid Dynamics 2008, Praha 2008, ISBN 978-80-87012-14-7,p 3536 |
AFD | Lábaj J., Barta D., Čaja A.: Simulácia spaľovania glycerínu vo vznetovom motote metódou CFD,, Motorové palivá 2008, ISBN 978-80-969710-2-2,p 613-625 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.