Neuropedagogika a neurodidaktika ako nové prístupy k vyučovaniu.
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Neuropedagogika a neurodidaktika ako nové prístupy k vyučovaniu.
Názov projektu (anglický): Neuropedagogy and neurodidactis as a new approaches to the education.
Začiatok riešenia projektu: 2009
Koniec riešenia projektu: 2011
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/7007/09
Vedúci projektu: prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Výsledky riešenej úlohy " Neuropedagogika a neurodidaktika ako nové prístupy k vyučovaniu" možno charakterizovať ako istú novú oblasť v našej pedagogike a didaktike. Tím riešiteľov upriamil pozornosť na tú oblasť pedagogiky, ktorá je v našich podmienkach zatiaľ v rozvoji. V iných štátoch sa tejto obalsti venuje veľká pozornosť.
Výsledky riešenia úlohy spočívajú:
- v tom, že riešiteľský kolektív upriamil pozornosť na veľmi aktuálnu oblasť edukácie,
- poskytol zistenia o tom, že neurodidaktické a neuropedagogické aspekty nie sú samozrejmosťou v práci našich učiteľov,
- osobitnú pozornosť zameral na zisťovanie vzťahu medzi emocionalizáciou a stresom vo vyučovaní a najmä odbúravanie stresu docenením neurovedných pohľadov,
- objasnenie kľúčových ako i súvzťažných pojmov v línií zrenia nervovej sústavy k vývoju jazyka a reči v jednotlivých štádiách ontogenetického vývoja jedinca.
Považujeme za potrebné dodať, že v našich podmienkach sa jedná o novú pedagogicko-diadaktickú oblasť, a preto si skúmania budú vyžadovať ďalšie roky riešenia.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Results of the solved project named "Neuropedagogy and neurodidactics as a new approaches to teaching" is possible to characterize as a new field in our Pedagogy and Didactics. The solving team focused particularly on unknown area of pedagogy which is developing in our conditions only nowadays. There is great attention paid to this problematic in other states.
Results of the solved project consist of:
- team of researches focused their attention on actual field of education,
- gave results about neurodidactical and neuropedagogical aspects which are not certainty in the work of our teachers,
- special attention focused on detection of relation between emotionality and stress in teaching process and mainly stress reducing using neuroscientific research results,
- explanation of key and correlated terms in the line of maturing nervous system to language development in several phases of the ontogenetic development
It is necessary to add, that this is an unknown area in our conditions and new pedagogical and didactical field whereupon the research need to be done in the next years of the solving.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2009 | 4,91 | 0,00 |
Čerpané v roku 2010 | 1 730,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2011 | 1 734,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 3 468,91 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ABA | ABD Petlák, Erich (0%): Niektoré pohľady na neuropedagogiku a neurodidaktiku. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-744-6 |
AAB | AAB Petlák, Erich (14%); Hanuliaková, Jana (14%); Juszczyk, Stanislaw (14%); Klimentová, Anna (14%); Schachl, Hans (14%); Trníková, Jana (14%); Zaťková, Tímea (16%): Neuropedagogika a vyučovanie. 2010 |
AAB | AAB Duchovičová, Jana (100%): Neurodidaktický a psychodidaktický kontext edukácie. 2010 |
AAB | AAB Petlák, Erich (14%); Hanuliaková, Jana (14%); Juszczyk, Stanislaw (14%); Klimentová, Anna (14%); Schachl, Hans (14%); Trníková, Jana (14%); Zaťková, Tímea (16%): Neuropedagogika a vyučovanie. 2010 |
ACB | ACB Tóthová, Monika (0%): Mozog - reč - učenie. 2010 |
ABC | AFH Babulicová, Zuzana (50%); Duchovičová, Jana (50%): Program pre rozvoj kognitívnych funkcií. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-774-3 |
ABC | ABC Duchovičová, Jana (0%); Babulicová, Zuzana (0%): Podpora nadania dieťaťa v predškolskom veku. 2010 Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5349-6 |
ABC | ABC Duchovičová, Jana (33%); Babulicová, Zuzana (0%): Possibilities for Education of Gifted Pupils in Integrated Conditions as a Way towards Educational Inclusion. 2010 Užice : University of Kragujevac, 2010. ISBN 978-86-6191-000-5 |
ABC | ABC Duchovičová, Jana (50%); Babulicová, Zuzana (50%): Mediated learning experience and teaching models in education. 2010 Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5350-2 |
AEC | AEC Tóthová, Monika (00%): Inovačný aspekt tradičných a moderných metód rozvoja kreativity. 2009 Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5039-6 |
ABC | ABC Tóthová, Monika (100%): Jazyk a reč v obsahu preprimárnej edukácie. 2010 Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5294-9 |
ABD | AAB Hanuliaková, Jana (100%): Kreovanie klímy triedy v edukačnej praxi.. 2010 |
AED | AED Hanuliaková, Jana (100%): Edukačné prostredie triedy a školy z aspektu neurodidaktiky. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-744-6 |
ABD | ABD Petlák, Erich (100%): Niektoré pohľady na neuropedagogiku a neurodidaktiku. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-744-6 |
ABD | ABD Petlák, Erich (0%): Vybrané pohľady na edukáciu. 2011 Nitra : Iris, 2011. ISBN 978-80-89256-62-4 |
ABD | AED Klimentová, Anna 100%): Učiteľ ako facilitátor pri získavaní poznatkov žiakmi. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-744-6 |
ABD | ABD Trníková, Jana (100%): Neurodidaktický pohľad na stres ako faktor ovplyvňujúci proces učenia. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-744-6 |
ABD | ABD Trníková, Jana (100%): Neurovedecké poznatky v školskej praxi. 2011 Nitra : Iris, 2011. ISBN 978-80-89256-62-4 |
ABD | ABD Zaťková, Tímea (100%): Inteligencie a učebné štýly žiakov - predpoklad optimalizácie edukačného procesu. 2011 Nitra : Iris, 2011. ISBN 978-80-89256-62-4 |
ADF | ADF Petlák, Erich (100%): Tvorivosť žiakov sa rozvíja nielen vyučovacími metódami. 2010 ISSN 1335-2733 |
ADF | ADF Hanuliaková, Jana (50 %); Hollá, Katarína (50%): Emocionálne bezpečné prostredie - faktor znižujúci stres žiakov počas vyučovania. 2010 ISSN 1336-5126 |
AFC | AFC Duchovičová, Jana (34%); Babulicová, Zuzana (33%); Zelená, Hana (33%): Sprostredkované učenie v edukácii nadaných žiakov. 2010 Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5330-4 |
AFC | AEC Duchovičová, Jana (33%); Mihaliková, Denisa (33%); Babulicová, Zuzana (33%): Sociálny status nadaného žiaka v segregovaných a integrovaných podmienkach. 2010 Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5330-4 |
AFC | AFC Trníková, Jana (100%): Neurodidaktický pohľad na stres ako faktor ovplyvňujúci proces učenia. 2009 Zlín : UTB, 2009. ISBN 978-80-7318-904-4 |
AFD | AFD Hanuliaková, Jana (50%); Hollá, Katarína (50%): Inovatívne prístupy v práci učiteľa pri tvorbe emocionálne - bezpečného prostredia. 2010 Košice : UPJŠ, 2010. ISBN 978-80-7097-843-6 |
AFD | AFD Trníková, Jana (100%): Neurodidaktika a stres vo vyučovaní. 2010 Banská Bystrica : UMB, 2010. ISBN 978-80-8083-902-4 |
AFD | AFD Trníková, Jana (100%): Mozog žiaka v centre pozornosti modernej školy. 2010 Košice : UPJŠ, 2010. ISBN 978-80-7097-843-6 |
AFD | AFD Trníková, Jana (100%): Inovácie vo vyučovaní ako súčasť prípravy na učiteľské povolanie. 2010 Trnava : UCM, 2010. ISBN 978-80-8105-166-1 |
AFD | ABD Zaťková, Tímea (100%): Mozgovokompatibilné vyučovanie ako možnosť zvyšovania kvality edukácie. 2009 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2009. ISBN 978-80-8105-106-7 |
AFD | AFD Zaťková, Tímea (100%): Vyučovací štýl v práci vysokoškolského učiteľa. 2010 Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2010. ISBN 978-80-8105-166-1 |
AFH | AFH Petlák, Erich (100%): Vybrané pohľady na neuropedagogiku a neurodidaktiku. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-774-3 |
AFH | AFH Trníková, Jana (100%): Stres ako faktor ovplyvňujúci mozog žiaka v edukačnom procese. 2010 Nitra : UKF, 2010. ISBN 978-80-8094-774-3 |
BDF | BDF Trníková, Jana (100%): Vyučovanie založené na poznaní mozgu a jeho funkcií. 2010 ISSN 1335-2733 |
BDF | BDF Trníková, Jana (100%): Inovačné tendencie v súčasnej didaktike na Slovensku. 2011 ISSN 1338-2845 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).