Rozširovanie,modernizácia a aktualizácia edukačných kompetencií pedagogických pracovníkov

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Rozširovanie,modernizácia a aktualizácia edukačných kompetencií pedagogických pracovníkov

Názov projektu (anglický): Expanding, upgrading and Update educational skills of teaching staff

Začiatok riešenia projektu: 2009

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 3/7083/09

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Iveta Šebeňová, PhD.

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Výchovu v čase mimo vyučovania, vrátane výchovy vo voľnom čase v rámci školského systému výchovy a vzdelávania uskutočňujú školy, školské kluby detí, centrá voľného času i školské strediská záujmovej činnosti. V uvedených inštitúciách výchovu a vzdelanie uskutočňujú odborne pripravení učitelia, ktorí v každodennom styku majú možnosť rozvíjať záujmy žiakov, podchytiť ich talent a primerane usmerniť ich rozvoj v čase mimo vyučovania.

Spektrum aktivít záujmových činnosti je rôznorodé a pestré. Vedúci záujmových útvarov v rámci svojich kompetencií častokrát riešia otázky súvisiace nielen s materiálnym zabezpečením činnosti záujmového útvaru, ale s ponukou metodických materiálov.

V  snahe rozšíriť a aktualizovať edukačné kompetencie pedagogických pracovníkov vypracovali riešitelia projektu metodické materiály v podobe publikácií:

- Prostriedky výtvarného umenia vo voľnočasovom vzdelávaní a metodika vybraných výtvarných postupov,

- Námety pre prírodovednú a technickú záujmovú činnosť,

- Tvorivosť a technická zručnosť vo voľnočasovom vzdelávaní,

- zborník príspevkov z konferencie Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov.

Témy publikácií sú determinované nie len profesionálnou špecializáciou autorov, ale aj ich presvedčením, že aktívne zapojenie detí a mládeže do činnosti v záujmovom útvare so spoločensko-vedným alebo prírodovedným a technickým zameraním môže v budúcnosti formovať pozitívny vzťah detí a mládeže k poznávaniu umenia, prírody,  prírodných javov  a zákonov,  k pochopeniu úlohy techniky pre rozvoj spoločnosti.

Realizácia aktivít v priebehu troch rokov riešenia projektu a výsledky prieskumu zameraného na kompetencie vedúcich záujmových útvarov v školách potvrdzujú dôležitosť pedagogicko-psychologickej a metodickej pripravenosti pedagóga pre výchovu a vzdelávanie detí a mládeže v škole, mimo vyučovania a vo voľnom čase. V konkrétnom odbore záujmovej činnosti sú cenené osobnostné predpoklady pedagóga, najmä jeho pozitívne pôsobenie na kognitívnu, emocionálnu, sociálnu, vôľovú i fyzickú stránku žiakovej osobnosti.

 

 

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

Education in time outside school, including education in spare time within school system of education are realized by schools, school clubs for children, free time activity centers and school centers of leisure activity. In the institutions mentioned above, the education is realized by teachers prepared professionally, who, in everyday contact, have a chance to develop the activities of the pupils, encourage their talent and direct their development adequately in time outside school.

Spectrum of the leisure activities is diverse and varied. Within their skills, the executives of hobby groups often solve issues related not only to material provision of the activity of the hobby group, but also to offer of methodical materials.

In an effort to expand and update educational skills of teaching staff, the solvers of the project elaborated methodical materials in form of publications:

- Means of fine art in spare time education and methods of selected fine art procedures,

- Suggestions for leisure activity of natural science and technology,

- Creativity and a technical skill in spare time education,

- A miscellany of conference contributions Technology of  Education in the  Preparation of Teachers of Natural and Technical Studies.

Topics of publications are determined not only by a professional specialization of their authors, but also by their conviction that by an active involvement of children and young people in an activity in the hobby group with specialization in social sciences or natural science and technology can in the future form a positive relation of children and young people to get to know the art, nature, natural phenomena and law, to comprehension of role of the technology for the development of society.

The realization of the activities during three years of solving of the project and results of exploration specialized in skills of the executives of hobby groups at schools confirm importance of pedagogically-psychological and methodical readiness of a teacher for education of children and young people in school, outside school and in spare time. In a particular specialization of the leisure activity, personality conditions of the teacher are appreciated, namely his or her positive effect on cognitive, emotional, social, volitional and physical aspect of pupil's personality.

 

 

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2009 3 414,52 0,00
Čerpané v roku 2010 7 241,59 0,00
Čerpané v roku 2011 4 741,12 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 15 397,23 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AFC ŠEBEŇ, V. 2009. Práca s talentovanou mládežou vo fyzike v Prešovskom kraji. In: Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie 50 let Fyzikálni olympiády 50 let péče o talenty. Hradec Králové : Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, MAFY Hradec Králové 2009, s. 135-143. ISBN 80-86148-97-1.
AFC ŠEBEŇ, V. 2009. Mimoškolské formy práce s fyzikálne nadaným žiakom. In Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie „30 let Středoškolské odborné činnosti v oboru fyzika“. Hradec Králové : Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, MAFY Hradec Králové 2009, s. 40-45. ISBN 80-86148-94-7.
ADE ŠEBEŇ, V. 2009. Niekoľko poznámok k príprave budúcich učiteľov prírodovedných predmetov. Humanum. Międzynarodowe Studia Spoleczno-Humanistyczne Nr 3 (3) /2009 Warszawa 2009. Kolegium Edukacji Praktycznej. s. 319-324. ISSN 1898-8431.
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2009. Aktivizácia poznávacej činnosti žiakov s podporou multimediálnych prezentácií. In Education and technics : international science conference. Nitra : UKF, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-8094-520-6. s. 331-335.
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2009. Rozširovanie a aktualizácia kompetencií pedagógov pre primárny stupeň vzdelávania. In Príprava učiteľov v procese školských reforiem [elektronický zdroj] : Prešov : PF PU, 2009. ISBN 978-80-555-0024-9. s. 336-339.
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2009. Rozvíjanie tvorivých schopností dieťaťa prostredníctvom zhotovenia pracovného námetu. In Súčasnosť a budúcnosť predprimárnej edukácie. Prešov : PF PU, 2009. ISBN 978-80-555-0006-5. s. 218-222.
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2009. Plánovanie a projektovanie stretnutí v prírodovedných, technických a výtvarných záujmových útvaroch pre žiakov základnej školy. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica : FPV UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-878-2. s. 484-488.
BED ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2009. Učiteľ primárnej školy a mimoškolská záujmová činnosť. In Profesia učiteľa v preprimárnej a primárnej edukácii vo výskumoch a v teórii. Banská Bystrica : PF UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-902-4. s. 306-309.
AED KLADIVOVÁ, M. – MUCHA, Ľ. – IĽKOVIČ, S. 2009. Physical pendulum – the tool for research of a rigid body rotational motion, for survey of influence of various force fields. In 17. konferencia slovenských fyzikov. Bratislava : FMFI UK, s. 17. ISBN 978-80-969124-7-6.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2009. Výtvarná výchova, vedecká ilustrácia a umenie techniky v modernizácii súčasných edukačných kompetencií pedagogických pracovníkov. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania. Banská Bystrica : UMB, FPV, Katedra techniky a technológií, 2009. ISBN 978-80-8083-878-2. s. 434-439.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2009. Rozširovanie, modernizácia a aktualizácia edukačných kompetencií pedagogických pracovníkov výtvarnými hrami a ilustráciami. In Profesia učiteľa v preprimárnej a primárnej edukácii vo výskumoch a v teórii. Banská Bystrica : PF UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-902-4. s. 249-256.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2009. Ilustrácia, výtvarný prejav a projekcia podnetov. In Príprava učiteľov v procese školských reforiem [elektronický zdroj]. Prešov : Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2009. ISBN 978-80-555-0024-9. s. 459-466.
AAB SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Prostriedky výtvarného umenia vo voľnočasovom vzdelávaní a metodika vybraných výtvarných postupov. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2010. 122 s. ISBN 978-80-555-0238-0.
ADE ŠEBEŇ, V. - VASILIKOVÁ, D. 2010. Interest-based spare-time activities in education outside the classroom. Humanum, International Socio-humanistic Studies No. 4(1)/2010, Warszawa 2010, Kolegium Edukacji Praktycznej. s. 123-131. ISSN 1898-8431.
ADE ŠEBEŇ, V., VIKTOR, P., RIZAK, V. 2010. Efektivnosť prepodavania kak odna iz programm didaktiki fiziki. Naukovyj časopis Nacionaľnovo pedagogičnovo universitetu imeni M.P. Dragomaqova. Seria 5, Vipusk 23, Kyjev 2010, s. 363-367.
ADE ŠEBEŇ, V. - ŠTERBÁKOVÁ, K. 2010. Informačné a komunikačné technológie v systéme prírodovedného vzdelávania. Humanum. Międzynarodowe Studia Spoleczno-Humanistyczne Nr 5 (2) /2010 Warszawa 2010. s. 363-371. ISSN 1898-8431.
ADE SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Hudba vo výtvarnom umení a transcendentné hodnoty ako prostriedky edukácie detí v primárnom vzdelávaní. In Mezinárodní webový sborník hudební výchovy [elektronický zdroj]. Aktuální trendy hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy V. Region, regionální hudební kultura a regionální umělec v kontextu vývojových proměn společnosti VI. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2010. ISSN 1802-6540. č. 2., s. 368-380.
ADE ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2010. Kształcenie i orientacja w świecie pracy. In Humanum : miedzynarodowe studia spoleczno-humanistyczne. Kolegium Edukacji Praktycznej, Warsawa 2010. ISSN 1898-8431. s. 131-139.
AEC ŠEBEŇ.V. – VIKTOR, P. 2010. Doslidženia motivacii navčaľno-piznavaľnoi diaľnosti učniv u procesi vivčenia fiziki v osnovnich školach. In Naukovyj visnik Užgorodskovo universitetu, Seria Pedagogika -Sociaľna robota, Vipusk 18. Užgorod 2010. s. 124-127.
AEC ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2010. Reforma školstva a kľúčové kompetencie v prírodovednom vzdelávaní. In Klíčové kompetence jako způsob myšlení o vzdělávání v preprimární a primární edukaci. Československé pedagogické a psychologické studie. Ústí nad Labem : UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-220-8. s. 156-160.
AEC ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2010. Pidgotovka učiteľa do rozvitku motivacijnoj sferi učňa v procesi naučania. In Naukovyj visnik Užgorodskovo universitetu, seria Pedagogika - socialna robota, vipusk 18 - 19, Užhorod 2010. s. 250-252.
ADE SEDLÁKOVÁ, Alena – KOŠALOVÁ, Klaudia. 2010. Polyestetická tvorivá dielňa v didaktike hudobnej výchovy. [elektronický zdroj] In Mezinárodní webový sborník hudební výchovy. 2009 č. 2 Ostrava : Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy Ostravské univerzity v Ostravě 2010. Aktuální trendy hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy III. ISSN 1802-6540. s. 393-410.
AEC SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Rozvoj predmetových kompetencií študentov učiteľstva výtvarno-umeleckými činnosťami. In Klíčové kompetence jako způsob myšlení o vzdělávání v preprimární a primární edukaci. Československé pedagogické a psychologické studie. Ústí nad Labem : UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-220-8. s. 161-171.
AFC ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2010. Инновационные технологии образования при подготовке учителей начальных школ. In Obrazovateľnye izmerenia v informacionnom obščestve. Kyjev : NPUI M. P. Dragomanova, 2010. s. 72-74, ISBN 978-966-603-0.
ADE ŠTERBÁKOVÁ, K. 2010. The problem of the utilization of interdisciplinary relationships of physics and ecology in elementary school instruction. In Humanum. Warszawa : Poľsko. Miedzynarodowe Studia Spoleczno-Humanistyczne Nr. 4(1)/2010. s. 141-155. ISSN 1898-8431.
AFC ŠTERBÁKOVÁ, K. 2010. OCOBЛИBOCTI BИKOPИCTAHHЯ СТИМУЛЯЦІЙНИX МЕТОДIB У ПРOЦECУ РОЗВИTKУ ІНТЕРЕСУ ДО ПРИРОДНИЧИХ НАУК. In Професійно-особистісний розвиток і становлення фахівців в сучасних умовах розбудови вищої школи: методологія, теорія і практика. Užhorod : Národná univerzita v Užhorode, 2010. Naukovyj visnik Užgorodskovo universitetu, Seria Pedagogika -Sociaľna robota, Vipusk 19. Užgorod, 2010. s. 259-261.
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2010. Formálne a neformálne vzdelávanie s pracovno-technickým obsahom. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica : FPV UMB, 2010. ISBN 978-80-557-0071-7. s. 392-397.
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2010. Edukačné aktivity rozvíjajúce perceptuálno-motorické zručnosti deti predškolského veku v pracovnej oblasti. In Perceptuálno-motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy. Prešov : PF PU, 2010. ISBN 978-80-555-0208-3. s. 83-88.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Veda a technika - podnety pre výtvarné činnosti v záujmoch rozširovania kľúčových kompetencií žiakov. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania Banská Bystrica : UMB, FPV, Katedra techniky a technológií, 2010. ISBN 978-80-557-0071-7. s. 404-408.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Farby a výtvarné projekty vo výtvarnom umení ako vizuálno-emocionálne podnety rozširovania, modernizácie a aktualizácie edukačných kompetencií učiteľov výtvarnej výchovy. In Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra. Banská Bystrica : UMB PF. ISBN 978-80-557-0116-5. s. 392-396.
AFD ŠTERBÁKOVÁ, K. 2010. Elementárne pokusy ako jedna z foriem predprimárneho vzdelávania. In Perceptuálno-motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy. Prešov : Pedagogická fakulta, 2010, s. 114- 124. ISBN 978-80-555-0208-3.
BED SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Tvorivo-edukačné aktivity v metodike a edukácii výtvarnej výchovy v predprimárnom prostredí In Perceptuálno-motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy. Prešov : PU PF, 2010. ISBN 978-80-555-0208-3. s. 89-97.
BDF SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Transcendentnosť vo výtvarnom umení ako inšpirácia pre výtvarné činnosti detí v základnej škole. In Naša škola. ISSN 1335-2733. Roč. 14, č. 1, 2010, s. 22-27.
BDF SEDLÁKOVÁ, Alena. 2010. Výtvarný prejav rómskych detí alebo keď maľujú a kreslia rómske deti... In Pedagogické rozhľady. ISSN 1335-0404. Roč. 19, č. 3, 2010, s. 11-15.
AFC ŠEBEŇ, V. - ROZLUCKA, G. M. 2009. Pidgotovka včiteliv u Polšči ta Slovaččini u konteksti evrointegracijnnich procesiv. In Zborník z 2. medzinárodnej vedecko-odbornej kon ferencie: Fiziko-technična i fizična osvita u gumanističnij paradigmi. Krym, Kerč, 2009. Kerčenská štátna morsko technologická univerzita. ISBN 978-966-8758-50-8 s.153-155.
BCI IĽKOVIČ, S. – ŠEBEŇ, V. – ŠEBEŇOVÁ, I. - ŠTERBÁKOVÁ, K. – TULENKOVÁ, M. 2011. Námety pre prírodovednú a technickú záujmovú činnosť. Prešov : Pedagogická fakulta PU, 2011. ISBN 978-80-555-0433-9. 176 s.
AFC SEDLÁKOVÁ, Alena. 2011. Prostředky výtvarného umění v oblasti uměleckého vzdělávání pro volný čas a metodika vybraných uměleckých forem. In SAPERE AUDE 2011. Evropské a České vzdělávání. Hradec Králové : MAGNANIMITAS 2011. ISBN 978-80-904877-2-7. ETTN 085-11-11006-03-8. s. 45 – 54.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2011. Poetika a výtvarnosť ilustrácií v literatúre po roku 1989. In K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 1989 IV. Prešov : Filozofická fakulta PU, 2011. ISBN 978-80-555-0324-0, EAN 9788055503240. s. 288-306.
AFD ŠEBEŇ, V. - BURGER, V. - CSATÁRYOVÁ, M. - PILAROVÁ, M. 2011. Motivation of pupils to the educatiional process with a physical content. Zborník z 18th conference of Slovak physicists proceedings. Vydala Slovak Physical Society. EQUILIBRIA, s.r.o. Košice. Košice 2011. s. 147-148. ISBN 978-80-970625-0-7. EAN 9788097062507.
BDE ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2011. Treść dotycząca spotkań dla dziedziny przyrodoznawczej, artystycznej i technicznej działalności koła zainteresowań. In Humanum, Miedzynarodowe Studia Spoleczno-humanistyczne, nr 5 (2)/2010. Warszawa, 2010, s. 385-388. ISSN 1898-8431.
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2011. Nové médiá vo výtvarnom umení – výtvarné umenie v technike. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania Banská Bystrica : UMB, FPV, Katedra techniky a technológií, 2011. (v tlači)
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2011. Výtvarnosť, estetika a umelecký zámer v technicko- komunikačných prejavoch. In Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov : FHPV PU, 2011. (v tlači)
AFD SEDLÁKOVÁ, Alena. 2011. Výtvarné hry pre deti v predškolskom prostredí. In Hra v predprimárnej edukácií. Prešov, PU PF, OMEP, 2011. (v tlači)
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2011. Rozvoj tvorivosti žiakov v technickej záujmovej činnosti. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania Banská Bystrica : UMB, FPV, Katedra techniky a technológií, 2011. (v tlači)
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2011. Učiteľ základnej školy a záujmové útvary. In Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov : FHPV PU, 2011. (v tlači)
AFD ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2011. Hra ako prostriedok rozvíjania poznania detí o ľudských činnostiach. In Hra v predprimárnej edukácií. Prešov, PU PF, OMEP, 2011. (v tlači)
BCI ŠEBEŇOVÁ, Iveta. 2011. Tvorivosť a technická zručnosť vo voľnočasovom vzdelávaní. Prešov : PU PF, ISBN 978-80-555-0454- 4. (v tlači)

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
webová stránka projektu textovo a vizuálne zobrazené hlavné aktivity projektu http://fyzika.unipo.sk/kega09/

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele.

Filter

Filter