Vzdelávanie učiteľov chémie a prírodovedných predmetov k vybraným témam trvalo udržateľného rozvoja formou blended learning

Základné informácie

TOP PROJEKT

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Vzdelávanie učiteľov chémie a prírodovedných predmetov k vybraným témam trvalo udržateľného rozvoja formou blended learning

Začiatok riešenia projektu: 2008

Koniec riešenia projektu: 2010

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 3/6301/08

Vedúci projektu: doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.

Vysoká škola: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach

Pracovisko: Prírodovedecká fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Za najoriginálnejší výsledok riešenia projektu možno považovať spracovanie didaktickej príručky autoriek Ganajová, M., Kalafutová, J., Müllerová, V., Siváková, M.: Projektové vyučovanie v chémii, ktorá je určená pre výučbu chémie na základných školách a pre výučbu prierezovej témy Tvorba projektu a prezentačné zručnosti. Takto spracovaná príručka, ktorá by obsahovala okrem teoretickej časti spracovanú aj empirickú časť, je prvou tohto druhu a môže byť inšpiráciou aj pre ďalšie predmety. Didaktická príručka je po metodickej stránke návodom na tvorbu projektov a po obsahovej prehlbuje učivo koncipované vo vzdelávacích štandardoch chémie základnej školy a gymnázia i učivo prierezovej témy Environmentálna výchova. Štátnym pedagogickým ústavom v Bratislave bude distribuovaná na všetky základné školy Slovenska.

 

Ďalším originálnym výsledkom v rámci tohto projektu je spracovanie a publikovanie odbornej monografie Ganajová, M.: 100 chemických experimentov s vybranými potravinami. Košice: Equilibria, 2010. ISBN 978-80-89284-64-1, ktorá bude slúžiť učiteľom chémie, ktorí riešia projekty na tému Chémia, potraviny, zdravie. Nájde svoje miesto vo výučbe chémie základnej a strednej školy pri sprístupňovaní poznatkov organickej chémie vzhľadom k tomu, že spája toto učivo s bežným životom.

 

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

For the most original result of the project can be considered preparation of didactic manual of authors Ganajová, M., Kalafutová, J., Müllerová, V., Siváková, M.: Project based learning in Chemistry, which is designed for teaching Chemistry at primary schools and for cross-cutting theme Creation a project and presentation skills. Thus prepared guide, which includes empirical part in addition to theoretical part, is the first of this kind and can be an inspiration for other school subjects. Didactic manual is guide for creation of project. It will be distributed to all primary schools in Slovakia by National Institute for Education in Bratislava.

 

Preparation of special monograph Ganajová, M.: 100 chemical experiments with selected foodstuffs is another original result of this project. It will be attend to Chemistry teachers, which create project for themes as Chemistry, foodstuffs, health. It is appointed for teaching Organic chemistry at primary and secondary school.

 

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2008 4 813,00 3 319,00
Čerpané v roku 2009 4 809,00 2 622,00
Čerpané v roku 2010 4 082,00 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 13 704,00 5 941,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ADF Kalafutová, J., Ganajová, M.: Skúsenosti s projektovým vyučovaním a projektovými súťažami žiakov v chémii. In: Chemické rozhľady. Roč. 10, č. 4 (2009), str. 236-246. ISSN 1335-8391.
AEG Kalafutová, J., Ganajová, M.: Nové a obnoviteľné zdroje energie v projektovom vyučovaní. In: Chem. listy 104, 553-554 (2010). ISSN 0009-2770.
AEG Ganajová, M., Kalafutová, J.: Teória a prax projektového vyučovania k téme Trvalo udržateľný rozvoj. In Chem. listy 102, 726 (2008). ISSN 0009 – 2770.
AFC Kalafutová, J., Ganajová, M.: Využívanie projektovej metódy vo výučbe chémie v Košickom a Prešovskom kraji. In: Metodologické otázky výzkumu v didaktice chemie. Sborník abstraktů s plnými texty příspěvků na CD-ROMu. Hradec Králové, november 2009. ISBN 9788074350184.
AFD Kalafutová, J.: Projektové vyučovanie k téme Nové a obnoviteľné zdroje energie. In Smerovanie výskumu v dizertačných prácach z didaktiky chémie a biológie. Zborník príspevkov Medzinárodného seminára doktorandov. Bratislava: Univerzita Komenského, Prírodovedecká fakulta, Katedra didaktiky prírodných vied, psychológie a pedagogiky, 2008, str. 71-77. ISBN 978-80-223-2582-0.
AFE Ganajová, M., Vladimírová, M.: Počítač a multimédiá vo výučbe chémie - súčasnosť a perspektívy. In Chem. listy 102, 641-642 (2008). ISSN 0009 – 2770.
AFG Ganajová, M., Kalafutová, J.: Ďalšie vzdelávanie učiteľov chémie k vybraným témam trvalo udržateľného rozvoja formou blended learning. In Current Trends in Chemical Curricula. Proceedings of the International Conference. Prague, 24. – 26. September 2008. str. 214-215. ISBN 978-80-86561-60-8.
AFG Ganajová, M., Kalafutová, J., Györyová, K.: Der Projektunterricht zum Thema „Chemie, Energie, Gesellschaft“. In Chemie und Schule, Kongressband. Salzburg, 15. – 18. April 2009. str. 70-71. ISSN 1026-5031.
AFG Ganajová, M., Orosová, R., Bajtoš, J., Győryová, K., Lechová, P.: The Development of Teachers Competencies of Future Chemistry Teachers by means of Micro-educative Analysis. In DidSci. Research in Didactics of the Sciences. The 4th international conference. Krakow, 7-9 July 2010. Krakow: Pedagogical university of Kraków. str. 42-43.
AFG Lechová, P., Ganajová, M.: Project-based teaching the topic: :CHEMISTRY OF MILK“. In DidSci. Research in Didactics of the Sciences. The 4th international conference. Krakow, 7-9 July 2010. Krakow: Pedagogical university of Kraków. str. 64-65.
AFH Ganajová, M., Kalafutová, J.: Projektové vyučovanie – cesta k popularizácii chémie. In Anorganická chémia v treťom tisícročí. Štrbské Pleso, 3.-5.jún 2010. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2010. str. 56-57. ISBN 978-80-70978-02-3.
AFK Ganajová, M., Bajtoš, J., Orosová, R., Kalafutová, J., Györyová, K.: Die Vorbereitung der zukünftigen Chemielehrer für die Bildungsthemen „Life is Chemistry“ im Zusammenhang mit den Anforderungen des kurikularischen Reforms. In Chemie und Schule, Kongressband. Salzburg, 15. – 18. April 2009. str.72-73. ISSN 1026-5031.
AFK Ganajová, M., Györyová, K., Zavatčanová, M., Kalafutová, J.: Die Bedeutung der chemischen Experimente im Projektunterricht für die Entwicklung der Schlüsselqualifikationen bei den Schülern. 1. Bayrisch-Österreichisch-Slowakisches Chemiedidaktik-Symposium. Wien, 24-26 März, 2010. str. 11-12.
BAB Ganajová, M.: 100 chemických experimentov s vybranými potravinami. Košice: Equilibria, 2010. 148 str. ISBN 978-80-89284-64-1.
BCI Ganajová, M., Kalafutová, J., Mitrová, M., Kožurková, M.: Teória a prax projektového vyučovania v chémii k téme Trvalo udržateľný rozvoj. Košice: Equilibria, 2008. 62 str. ISBN 978-80-89284-17-7.
AFA Ganajová, M., Kalafutová, J., Siváková, M.: Projektové vyučovanie v chémii. Didaktická príručka pre učiteľov základných škôl. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávaní učitelů chemie. Sborník prednášek z mezinárodní konference konané 29. září – 1. října 2010 v Trojanovicích. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě. Str. 50 – 55. ISBN 978-80-7368-426-6.
AFC Kalafutová, J., Ganajová, M., Lechová, P.: Efektívnosť a miera rozvíjania kľúčových kompetencií žiakov projektovým vyučovaním v chémii. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávaní učitelů chemie. Sborník prednášek z mezinárodní konference konané 29. září – 1. října 2010 v Trojanovicích. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě. str. 120 – 125. ISBN 978-80-7368-426-6.

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Virtuálne laboratórium Výučbové zdroje k vybraným témam trvalo udržateľného rozvoja: chémia potravín, ich bezpečnosť a zdravie, cyklické procesy, recyklácia, nové a obnoviteľné zdroje energie. http:// kekule.science.upjs.sk/chemia/sutaz/ texty.html
Webová stránka k projektu Vytvorenie webovej stránky, na ktorej boli zverejnené informácie a časový harmonogram k projektu, učebné texty, zoznam škôl zapojených do súťaže, konferenčný zborník, fotodokumentácia zo záverečnej konferencie http://kekule.science.upjs.sk/chemia/sutaz/index.html
Zborník abstraktov zo záverečnej konferencie, jún 2009, Prírodovedecká fakulta UPJŠ Košice Zborník abstraktov z III. konferencie študentov a žiakov k projektovej súťaži k témam trvalo udržateľného rozvoja: Chémia potravín, ich bezpečnosť a zdravie, Cyklické procesy, recyklácia, Nové a obnoviteľné zdroje energie“ bol vytvorený z odovzdaných abstraktov projektových tímov škôl, ktoré sa do projektu zapojili
CD-ROM Projektové práce 3. projektovej súťaže k vybraným témam trvalo udržateľného rozvoja CD-ROM obsahuje fotodokumentáciu zo záverečnej konferencie konanej dňa 18. júna 2009 na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ a zoznam prezentácií projektových tímových prác žiakov.
Publikácia Ganajová, M., Siváková, M.: Projektové vyučovanie v chémii v informačnom liste Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave, august 2009 Informácia o voliteľnom predmete Projektové vyučovanie v chémii, s ktorým súvisí pripravovaná učebnica Projektové vyučovanie v chémii (v tlači)
CD-ROM Projektové vyučovanie v chémii Vytvorenie CD-ROMu „Projektové vyučovanie v chémii“ ako prílohy k didaktickej príručke Projektové vyučovanie v chémii s ukážkami výstupov projektových prác žiakov, ktorí sa pod vedením ich učiteľov zúčastnili riešenia projektov KEGA č. 3/3004/05, LPP 0131-06 a KEGA č. 3/6301/08.

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter