Fotografia a video ako program komunikácie s časom, ľuďmi, vecami

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia

Názov projektu (slovenský): Fotografia a video ako program komunikácie s časom, ľuďmi, vecami

Názov projektu (anglický): Photography and video as a program of communication with time, people and things

Začiatok riešenia projektu: 2010

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 211-008UCM-4/2010

Vedúci projektu: prof. PhDr. akad. mal. Peter Rónai

Vysoká škola: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Pracovisko: Fakulta masmediálnej komunikácie

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Ak uvažujeme o súčasnom postavení média fotografie, explicitne potrebujeme mať konkrétny obraz, ako predpoklad zmysluplného a hlbšieho procesu edukácie. V súvislosti s vnútornou štruktúrou média fotografia hovoríme o troch základných zložkách - technologickej, obrazovej a ideovej. Keď fotografujeme hovoríme tiež o percepcii reality, o čítaní obrazu a o vizuálnom jazyku, ktorý má svoju "anatómiu" a ktorý (podobne ako literatúra) pracuje so symbolom, metaforou, dramaturgiou, rytmom, protikladom. Z aspektu vizuálnych teórií a mediálneho trhu vnímame fotografiu ako segment umenia, ktorý môže hodnotiť esteticky, morálne, sociálne, politicky.


Cieľom publikácie „Fotografia program komunikácie (s časom, ľuďmi, vecami)" je poznanie a prezentovanie fotografie ako aktuálneho komunikačného prostriedku v spoločnosti, schopného vizuálne archivovať jej vývoj, históriu, prejavy a pocity konkrétnych ľudí a ich diela.
Naším zámerom je tak isto podporiť schopnosť fotografie vstupovať ako významný neverbálny komunikačný prostriedok medzi ľudí, meniť hodnoty, vzťahy, analyzovať problémy a kultivovať estetické a etické myslenie.
Projektom KEGA chceme podporiť výskum a metodiku poznávania média fotografie, kreativitu, imagináciu, sociálnu senzibilitu a empatiu k nepopulárnym témam a hlbším hodnotám.
V publikácii nechceme prvoplánovo prezentovať to najlepšie.
Štruktúra a jednotlivé kapitoly publikácie sú naviazané na základné žánre fotografie (architektúra, portrét, krajina, inscenovaná fotografia, reportáž a pod.), ale aj na tvorivé zadania konkrétnych tém formou autorských programov s presahom na enviroment, sociológiu, psychoanalýzu či experiment ( denník, móda ako stanovisko, citácia, apropriácia, trnavský cukrovar, hipoterapia, vianočný príbeh, luminografia...) .

Fotografia je v súčasnosti obsahovo aj formálne aktívnym vizuálnym jazykom, ktorý prispieva k vzájomnej komunikácii a jednoznačne dáva predpoklady medzinárodnej zrozumiteľnosti. Jej intermediálny rozmer sa stáva veľmi populárnym u mladej generácie ľudí uvažujúcej globálnejšie a zručnej v digitálnych a komunikačných technológiách.
S dynamickým procesom edukácie média fotografie a dejinami fotografie sa stretávame vo viacerých akreditovaných programoch univerzít a odborných škôl. Našou snahou bolo prepojiť témy a zámer projektu KEGA na Katedre umeleckej komunikácie FMK UCM v Trnave o ďalšie pracoviská na iných školách.
K významnej spolupráci došlo v rámci projektu KEGA s Katedrou fotografie a nových médií na VŠVU v Bratislave, Strednou odbornou školou v Bratislave a Strednou súkromnou umeleckou školou dizajnu v Bratislave.
Vízia súčasnej interpretačnej sily média fotografie je v horizontálnej rôznorodosti žánrov a tém, ktoré sú vnímané diferencovane podľa zamerania a funkcie školy. Preto by sme chceli v závere poďakovať všetkým pedagógom, študentom a školiteľom za participáciu a poskytnutie obrazového materiálu, ktorý vytvoril spoločný priestor na vizuálny dialóg, konfrontáciu a tak isto obohatil výskum média fotografie.

 

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

Thinking about present position of photographic medium, we explicitly need to have a concrete picture as assumption of meaningful and deeper process of education. In connection with internal structure of photographic medium we can talk about three basic parts - technological, visual and ideological. When making photos we can talk about perception of reality about reading of picture and about visual language which has its own anatomy and (similar to literature) it works with symbols, metaphor, dramaturgy, rhythm , contrast. From the aspect of visual theories and medial market we perceive photography as a segment of art, which can be evaluated aesthetically, morally, socially and politically.

The aim of the publication "Photography the program of communication (with time, people, things)" is knowing and presenting of photography as present communication way in the society, which is able to archive development, history, expressions, feelings of single people and their work. We intent to support ability of photography to join people as an important non-verbal medium, to change values, relationships, analyze problems and cultivate aesthetic and ethic thinking. With the project KEGA we want to support research and methodology of recognizing of photography medium, creativity, imagination, social sensibility and empathy, social sensibility towards unpopular topics and deeper values. We do not want to present only the best in our publication.

Structure and single chapters of publication as connected with basic genres (architecture, portrait, country, produced photography, reportage etc.) but also creative tasks of concrete topics in form of authors programs with connecting to environment, sociology, psychoanalyses or experiment (dairy, fashion as attitude, quotation, appropriation, sugar factory in Trnava, hippotherapy, Christmas story, luminography....)

Photography is nowadays contentually and formally very active language which contributes to mutual communication, it is internationally understandable. Its intermedial dimension becomes very popular among young generation of people thinking global and with digital and communication technology skills. Dynamic process of education of photography medium and history of photography can be seen in more accredited programs of universities and professional schools. We tried to link the topics and purpose of KEGA project on Department of art communication at FMK UCM in Trnava with other school centers.

Important cooperation within the frame of KEGA project started between Department of photography and new media at VŠVU in Bratislava, Secondary professional school in Bratislava and Secondary private school of art and design in Bratislava. Vision of present interpretation power of photography media is in horizontal variety of genres and topics that are nowadays perceived as differenced , according to specialisation and function of the school. Therefore we would like thank to all the teachers, students and trainers for their participation and for their providing with photographic material. It created the space for visual dialogue, confrontation and enriched the research of photography medium.

 

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2010 5 799,00 0,00
Čerpané v roku 2011 6 976,00 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 12 775,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
CAG Kapitoly, Fotografia program komunikácie, ISBN 978-80-8105-257-6, 304 strán

Umelecké výstupy

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov
ZXY Výstava Móda ako stanovisko/Portréty citácie
ZXY Výstava Vianočný príbeh/Vizualizácia básní
ZXY Výstava Štyria absolventi
ZXY Výstava Luminografia
ZXY Výstava Premietanie
ZXY Výstava Genius loci Skladová
ZXY Staré techniky

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
9 - reprodukcie umeleckých diel autora v zahraničnej publikácii alebo médiu http://trnava.sme.sk/c/5634881/galeriu-ludovita-hlavaca-otvorili-na-univerzitnej-pode.html
9 - reprodukcie umeleckých diel autora v zahraničnej publikácii alebo médiu http://trnava.sme.sk/c/5828109/v-galerii-ludovita-hlavaca-kreslili-fotografi-svetlom.html
8 - umelecké kritiky v domácich publikáciách http://www.skoladesignu.sk/galeria.php?actual=248

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Video Móda ako stanovisko Dokumentácia výstav v Galérii Ľudovíta Hlaváča www.youtube.com/watch?v=rf2-MVNLb_k
Video Absolventi FMK UCM v Trnave Dokumentácia z výstavy absolventov FMK UCM v Trnave v galérii Ľudovíta Hlaváča www.veengle.com/s/FMK%20UCM.html; http://www.youtube.com/watch?v=LCl5gWXdhcc
Luminografia Dokumentácia z výstavy Luminografia v Galérii Ľudovíta Hlaváča http://www.youtube.com/watch?v=io_V4DxFPsQ

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter