Hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia

Názov projektu (slovenský): Hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti

Názov projektu (anglický): Musical culture and education in media society

Začiatok riešenia projektu: 2010

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 153-019UKF-4/2010

Vedúci projektu: doc. Jozef Vereš, CSc.

Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

 

V riešenej výskumnej úlohe Hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti sa uprednostnil prienik do vzťahov historických, psychosociálnych, národných, interdisciplinárnych pred evidenciou a deskripciou. Analyzovali sa vzťahy, prieniky, korelácie v rámci disciplinárnej kooperácie, formy kultúrneho života, procesy hudobného myslenia, hudobného vzdelávania. Koncentrovaným výkladom sa interpretoval aj vzťah hudba a filozofia. Z okruhu masmediálnej sféry a postmodernizmu boli sledované ukazovatele súvisiace zo spoločenského šírenia kultúrnych produktov, ktoré riešitelia získali postupmi analytickými . Sledovali sa otázky premeny v komunikačných systémoch hudby, ako i oblasť recipienta hudby. Dobové premeny vo výstupoch riešiteľov nie sú interpretované len ako výsledok technického pokroku, ale najmä z pohľadu výchovy, ktorá je ponímaná ako faktor kultivácie človeka, predpoklad jeho vzdelanosti a kultúrnosti. Osobitná pozornosť bola venovaná hudobnej kultúre a vzdelávaniu na Slovensku od staroslovienskych dôb po súčasnosť. Výsledky výskumu prinášajú odpovede na tie otázky, ktoré prináša hudba v živote a život v hudbe. Argumentačnou súčasťou výskumnej úlohy je výklad novších aktivačných činiteľov, ktoré napomáhajú prehlbovať poznatky o hudobných prejavoch vo vývojovom vzťahu hudba, človek a spoločenský pokrok.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

 

Research task of the project Musical culture and education in media society scientifically pointed out the significance of penetration into historical, psychosocial, national, interdisciplinary relations. Herein aspects were preferred in monitoring process to evidence and description activities. Title analyzed relations, intersections, correlations within the disciplinary cooperation, forms of cultural life, process of musical thinking and musical education. Relation between music and philosophy was interpreted via means of focused explanation. Researchers monitored mass media and postmodern indicators that were gained via analytical procedure as well as out of social spread of cultural goods. Issue of communication system in music and its change as well as the scope of musical recipient were observed. Current variables are not interpreted only as a result of technological development, but especially as a result of quality of education that is perceived as a factor of human culture, the assumption for his cultural behavior and education. Special attention was given to musical culture and education in Slovakia since Slavonic times up to the present. Results of the research have brought answers for questions raised by music in the life and life in the music. Argumentative part of the research project deals with explanation of newer activation officials that assisted in deepening of knowledge due to musical demonstrations in developing relation music, man and social progress.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2010 6 673,00 0,00
Čerpané v roku 2011 3 247,00 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 9 920,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ADE Premeny hudobného myslenia. In: Opus musicum, 2010 r.42,č.2, s. 52-57. ISSN 00862-8505
ADE Hudobno-pedagogické myslenie ako súčasťprocesov hudobného vývoja. In: Musicolologica Brunensia.-ISSN 00862-8505, r.42,č.2 (2010), s. 52-66.
AED Koexistencie hudby a jej reflexie v hudobno-pedagogických paradigmách.In: Hudba-integrácie-interpretácie 12: Nitra: UKF, 2010. -ISBN 978-80-8094-706-4. s. 9-56.
AED Musical perception of interval (in the music changes). In: Hudba, integrácie,interpretácie 13. Nitra: UKF, 2011, ISBN 978-80-8094-959-4,-ISSN 1338-4872, s. 9-25.
AFD Hudobno-komunikačné reality. In PRIZMA: 1. ročník interdisciplinárnej konferencie. Žilina 1.a 2. marec 2011.-Žilina, Žilinská univerzita, 2011.- ISBN 978-80-554-9321-2. s. 1-5.
BDF Muzyka a wvychowanie muzyczne w historii Slowakow. In: Wychowanie Muzyczne:czasopisme dla nauzycieli. ISSN 0512-4252, r. 54, 272, č. 5 (2011), s. 13-16
FAI Hudba,integrácie,interpretácie 12: hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti. Nitra: UKF, 2010. 250 s.- ISBN 978-80-8094-706-4.
FAI Hudba, integrácie,interpretácie 13. Nitra: UKF, 2011.-162 s.- ISBN 978-80-8094-959-4. ISSN 1338-4872.
AED Esteticko- umelecká produkcia masmédií a jej edukačný rozner.IN: Hudba - integrácie-Interpretácie 12: hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti. Nitra:UKF, 2010. - ISBN 978-80-8094-706-4, s. 192-202
AFC Médiá - prostriedok vzdelávania a socializácie vysokoškoslkých študentov,2010. In Hudební výchova 2010 : webová konference KHV PdF OU, 22.6.2010.-Ostrava : Ostravská univerzita, 2010. ISSN 1802-6540, s. 1-6
AED Degradácia umeleckej hodnoty klasickej hudby v talevíznej reklame. In: Hudba-integrácie-interpretácie 12: hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti. Nitra: UKF, 2010 s. 171-183. ISBN 978-80-8094-706-4.
AED Genderový hudobný stereotyp v televíznych reklamách.In: Hudba - integrácie- interpretácie 12.: hudobná kultúra a vzdelávanie v mediálnej spoločnosti. In: Hudba-Integrácie-Interptretácie 12. Nitra: UKF, 2010, s. 153-165. ISBN 978-80-8094-706-4.
AED Determining product according to music heard in TV commercial. In: Hudba- Intergrácie-Interpretácie 13. Nitra: UKF, 2011, s.77-89. ISBN 978-80-8094-959-4., ISSN1338-4872
AED Interakcia mamediálnej a marketingovej komunikácie v reklame. In: Interakcie mamediálnej a marketingovej komunikácie v reklame. Trnava: FMK Univerzity Cyrila a Metóda v Trnave, 2010 s. 69-79. ISBN 978-80-8105-161-6.
DAI Hudobná zložka komerčnej televíznej reklamy: dizertačná práca. Nitra: FF UKF, Nitra, s. 127. oponenti: prof A. Červeňák, DrSc., doc. Veronika Ševčíková, CSc., doc. Marika Strenáčiková,CSc.

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Vereš,J.:Hudba a hudobná výchova- pohľad do ich premien.In Hudobno - pedagogické interpretácie 4. - Nitra: UKF, 1998. ISBN 80-8050-162-9, s 21-25.2010(3) SACHER, W.A.- PITULA,B. Edukacja muzyczna na Slowacji w otoczniu ogolnego syszeu kaztalcenia. Bielsko- Biala, 2010. ISBN 978-83-60430-33-0. s. 20
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Vereš,J.:Hudba a hudobná výchova- pohľad do ich premien.In Hudobno - pedagogické interpretácie 4.- Nitra: UKF, 1998.- ISBN 80-8050-162-9, s. 21-25.8(4) Sacher,W.A.Médiá ako zdroj hudobnej akultirácie detí a mládeže.IN: Média, integrácie, intepretácie: 11 Mediálnew komunikačné aspekty hudby. Nitra: UKF, 2008, ISBN 978-80-8094-199-4, s. 264-278.
2 - citácie v domácich publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Vereš, J. Hudobná pedagogika: veda o hudobnej výchove/ Jozef Vereš Nitra : SHÚ, 2004.-120 s.- ISBN 80-9691174-6-3.2010(3) Sacher,W.A.-Pitula,B. Edukacja muzyczna na Slowacji w otoczeniu ogólnego syszemu kstalcenia. Bielsko- Biala: VSA, 2010,ISBN 978-83-60430-33-0, s. 20., 2010(4) Medňanská,I. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: PU, 2010, ISBN 978-80-555-0149-9, s.9
2 - citácie v domácich publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Vereš,J. Hudobná pedagogika./Jozef Vereš, Jiri Fukač. - Nitra: PF Nitra, 1989, -152 s.- ISBN 80-85183-02-1. , 2010(4) Medňanská, I. Systematika hudobnej pedagogiky, Prešov: PU, 2010, ISBN 978-80-555-0149-9, s.38.

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter