Tvorba emocionálnej a sociálnej pohody v školskom prostredí

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Tvorba emocionálnej a sociálnej pohody v školskom prostredí

Názov projektu (anglický): Creation of emotional and social well-being at school´s environment

Začiatok riešenia projektu: 2010

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 106-007UKF-4/2010

Vedúci projektu: doc. PhDr. Blandína Šramová, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Výskumný projekt poukázal na dôležitosť evaluácie emocionálnej a sociálnej pohody v školách s cieľom jej systematického ovplyvňovania a tým zvyšovania konkurenciaschopnosti školy. Výsledné zistenia môžeme zhrnúť do štyroch základných rovín: 1/ Realizované intervenčné zásahy formou zážitkového učenia, ktoré boli zamerané na posilnenie osobnostných kompetencií učiteľov a následné ovplyvňovanie klímy školy v smere pozitívneho rastu ukázali na zlepšenie vo vybraných ukazovateľoch (napr. ocenenie úspechov žiakov, jasné pravidlá pre postihy za šikanovanie a pod.). Podľa žiakov sa intervenčné zásahy prejavili vo zvýšenej snahe o utváranie a podporu priateľskej atmosféry v škole a v triede, nárastom kooperatívneho správania sa a senzitivitou na symptómy poukazujúce na násilie a šikanovanie. 2/ Zamestnanci školy percipovali dva prevládajúce komunikačné modely (formálno-kolegiálny model a kultúru založenú na úlohách), ktoré v škole fungujú, zatiaľ čo podľa rodičov a žiakov je v škole zastúpený formálny model, klubová kultúra a formálno-kolegiálny model. Rodičia sa tiež zhodli na tom, že škola vysokou mierou uplatňuje jednosmernú komunikáciu (škola smerom k rodičom), malou mierou obojsmernú komunikáciu a absentuje komunikácia, v ktorej by oni boli iniciátormi a aktívnymi participantmi na chode školy. 3/ Školy nevyužívali všetky formy komunikácie, ktoré slúžia k budovaniu dobrého imidžu pri uplatňovaní marketingovo-orientovanej stratégii školy. Osobitne sa ukázala obava z využívania sociálnych sietí, komunikácie s verejnosťou, médiami a prejavila sa preferencia podlinkových aktivít (mimo-mediálnych). Silnými stránkami vo vzťahovom marketingu sa ukázali vzťahy s miestnou samosprávou, s riadiacimi orgánmi, s profesnými organizáciami a neziskovým sektorom. 4/ obsahová analýza mapujúca mediálne obsahy s akcentom na ich dopad na vývin detí a mládeže poukázala na viaceré formy manipulatívnych postupov, ktoré sa vo vysokom počte vyskytujú v mediálnych obsahoch a v mediálnych kampaniach politických strán. Ukázala sa tiež vysoká miera zobrazovania diskriminácie (z hľadiska etnika a veku osobnosti) a stereotypov (osobitne genderových), čo má nepriaznivý dopad na percepciu sociálnej reality deťmi a mládeže. Podľa našich zistení je v období nárastu významu a realizácie sociálneho marketingu dôležité poznať sociálnu a emocionálnu pohodu v školskom prostredí. To má priaznivý dopad na prepojenie komerčného a edukačného prostredia, čo sa pozitívne odrazí v humanizácii celej spoločnosti.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The research project highlighted the importance of evaluation of emotional and social well being in schools with a view to its systematic interference and thus increasing competitiveness of school. The resulting findings can be summarized in four basic levels: 1/ Realized intervention impacts in the form of experiential learning, which were aimed at enhancing the personal skills of teachers and the subsequent influence of the school's climate have shown positive growth to improve in selected variables (e.g. the award of achievements of pupils, establishing clear rules for violence and bullying, etc.). According students intervention impacts were shown in an increased effort to create and promote a friendly atmosphere in school and in class, increasing in cooperative behaviour and sensitivity to symptoms suggestive of violence and bullying. 2/ School staff perceived two prevailing models of communication (formal and collegial model and task-based culture) that function in school, while according to parents and pupils a formal model, club culture and a formal collegiate model are represented models in the school. Parents also agreed that the school applies one-way communication (school towards parents), in lower level it applies bi-directional communication, and the communication, in which they would be initiators and active participants in the operation of the schools is absent. 3 / Schools did not use all forms of communication that serve to build a good image in the application of marketing-strategy-oriented school. Specifically, fear of using social networks, communication with the public and with the media appeared, and the preference of below the line activities (non-media) occurred. Strengths in relationship marketing have proven relationships with local governments, with the governing bodies, with the professional organizations and with the non-profit sector. 4/ Content analysis focused on the mapping content with an accent on their impact on the development of children and youth demonstrated various forms of manipulative practices that occur in large numbers in the media content and the media campaigns of political parties. Also it showed a high level of discrimination display (from the view of ethnicity and age of personality) and stereotypes (especially gender stereotypes), which has a negative impact on the perception of social reality by children and youth. According to our findings it is essential know the social and emotional well being at school in the period of growth of importance and realization of social marketing. This has a positive impact on interconnection of commercial and educational environments, which is positively reflected in the humanization of the whole society.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2010 5 532,00 0,00
Čerpané v roku 2011 6 062,00 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 11 594,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AAB Šramová, B. Marketing uplatňovaný v školskom prostredí. Nitra: UKF, 2011. - 114 s. - ISBN 978-80-558-0036-3. [Spoluautori: Bégerová, Martina ; Džupina, Milan ; Hamranová, Anežka; Mikuláš, Peter ; Spálová, Lucia]
AAB Mikuláš, P. Reality TV. 2011, 179 s. - ISBN 978-80-89256-63-1.
ADE Spálová, L., Mikuláš, P., Fichnová, K. Identigo de socia reprezentado de perile bildigata minoritato. SR and the Implementation of Innovative Methods in the Preparation of Future Marketers. In: Humankybernetic, 52, 2, 2011, p. 89-96. ISSN 0723-4899.
AEC Spálová, L, Šramová, B. 2010. Percepcia „ženských“ a „mužských“ reklamných komunikátov z hľadiska persuazívnej účinnosti komunikačnej stratégie. In: Bačuvčík, R. (Ed.). Žena a muž v marketingové komunikaci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010, P. 39-51. ISBN 978-80-904273-4-1
AEC Šramová, B., Spálová, L., Mikuláš, M. Diskriminačné komunikačné stratégie politickej strany v predvolebnej kampani 2010 v SR. In: Demokracie jako hodnota a problém. Sborník z konferencie. Liberec: Technická univerzita. - ISBN 978-80-7372-707-9. - S.104-112.
AEC Fichnová, K. Šramová, B., Konotacje pojec oznaczajacych media u mlodziezy dorastajacej - w kontekscie niektórych wymiarów twórczej osobowosci = Pubescent´s subjective perception of concepts denoted of media and some dimensions of creative personality. In: Media w edukacji - poglady, zastosowania, spoleczne spostrzeganie. - Toruň: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2010. – ISBN 978-83-7611-685-3. - S. 101-116.
AED Hamranová, A. Príprava učiteľov na skupinovú prácu so žiakmi v rámci výchovy k tolerancii, 2010. In: Tolerancia a intolerancia v spoločnosti / Blandína Šramová (Ed.).- Bratislava : Melius, 2010. - ISBN 978-80-970630-0-9, S. 67-71
AED Hamranová, A. Základné pravidlá aplikácie sociálno-psychologického výcviku v školskom prostredí, 2011. In: Tolerancia a intolerancia v spoločnosti / Blandína Šramová (Ed). - Bratislava : Melius, 2010. - ISBN 978-80-970630-0-9, S. 101-104
AED Šramová, B., Poliaková, E. Multikulturálna edukácia v školách. In: Tolerancia a intolerancia v spoločnosti / Blandína Šramová (Ed.).- Bratislava : Melius, 2010. - ISBN 978-80-970630-0-9, S. 55-66.
AED Šramová, B. Diskriminácia na trhu práce. In: Tolerancia a intolerancia v spoločnosti / Blandína Šramová (Ed.).- Bratislava : Melius, 2010. - ISBN 978-80-970630-0-9, S. 17-35.
AED Bégerová, M. Mediálna výchova a rodina ako základ pre zrod tolerancie. Tolerancia a generačné rozdiely. In: Tolerancia a intolerancia v spoločnosti / Blandína Šramová (Ed.).- Bratislava : Melius, 2010. - ISBN 978-80-970630-0-9, S. 47-54.
AFC Košková, M. Scénografia v printovej reklame . In: Zborník konferenčných přípěvků ze 4. ročníku mezinárodní konference (KO)MÉDIA; Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací v spolupráci s KMKaR FF UKF), Zlín, 2010, ISBN: 978-80-7318-903-7
AFC Pecho, B. Ochrana osobnosti v reklame (Zopár poznámok k niektorým ustanoveniam hmotnoprávnej úpravy ochrany osobnosti v reklame). In: zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie (KO)médiá. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací v spolupráci s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, KMKaR), Zlín, 2010 ISBN: 978-80-7318-903-7 (CD-nosič)
AFC Šramová, B., Spálová, L., Mikuláš, P. Diskriminačné komunikačné stratégie politickej strany v predvolebnej kampani 2010 v SR, 2011. In. Demokracie jako hodnota a problém : sborník z konference, která se konala pod záštitou děkana doc. RNDr. Miroslava Brzeziny, CSc. u příležitosti 20. výročí založení fakulty. - Liberec : Technická univerzita, 2011. - ISBN 978-80-7372-707-9, S. 104-112.
AFC Šramová, B., Spálová, L. Spoločenská zodpovednosť firiem v marketingovej komunikácii pri odstraňovaní genderových predsudkov. In „ Sociální, ekonomické, právní a bezpečnostní otázky současnosti (Česká a Slovenská republika na počátku nového milénia)“ Zborník referátov z 2. mezinárodní slovensko-české konference: 23. a 24. dubna 2010 Praha: Soukromá vysoká škola ekonomických studií, 2010. ISBN 978-80-86744-84-1. s. 503-507
AFD Šramová, B., Spálová, L. Percepcia marketingovej komunikácie spoločnosti Stock Plzeň s ohľadom na genderovú diferenciáciu segmentu. In: Magál, S., Matúš, J., Solík, M. (Eds.). K problémom mediálnej komunikácie II. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. - Trnava: UCM, 2010. - ISBN 978-80-8105-188-3. - S.429-438.
AFD Szabo, P., Mikuláš, P., Spálová, L. Analýza mediálneho diskurzu – návšteva maďarského prezidenta na odhalení sochy sv.Štefana v Komárne 2009 z pohľadu národne orientovaných médií. In: Magál, S., Petranová, D., Solík, M. (Eds.). K problémom mediálnej komunikácie I. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. - Trnava: UCM, 2010. - ISBN 978-80-8105-187-6. - S.371-386.
AFD Šramová, B., Džupina, M., Bégerová, M., Pecho, B., CSR a implementácia inovatívnych metód v príprave budúcich marketérov. In: Petranová, D., Čábyová, Ľ. (Eds.). Špecifiká regionálneho a neziskového sektoru. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Nové trendy v marketingu. - Trnava: UCM, 2011. - ISBN 978-80-8105-133-3. - S.168-183.
AFD Šramová, B., Spálová, L., Wojciechowski, Ł. Efektivita marketingových komunikátov s explicitnými sexuálnymi motívmi. In: Spálová, L., Polakevičová, I., Szabo, P., Wojciechowski , L. (Eds.). Sexualizácia mediálneho priestoru. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. - ISBN 978-80-8094-733-0. - S.16-23.
AFD Deptová, T. Využívanie jednotlivých typov komunikácie pri odovzávaní reklamnej informácie. Varia XVII. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Ružomberok : KU, 2010. - ISBN 978-80-8084-550-6. - S.66-76.
AFG Šramová, B., Vačková, K. Success-Adolescents´ Perception. In: Essau, C.A. (Ed.). 5th International Conference on Child and Adolescent Psychopathology. London: Roehampton University, 2010, P. 65.
AFG Hamranová, A. Education for Tolerance - Prevention of Pathological Behavior in Schools. In: Essau, C.A. (Ed.). 5th International Conference on Child and Adolescent Psychopathology. London: Roehampton University, 2010, P. 64.
AFH Šramová, B., Hamranová, A. Podpora zdravého psychosociálneho prostredia v školách, 2010. In. Osobnosť v kontexte kognícií, emocionality a motivácií II : medzinárodná konferencia pri príležitosti 50. výročia založenia Katedry psychológie FF UK, Bratislava - Bratislava : Stimul, 2010. - ISBN 978-80-89236-69-5, S. 67.
BDE Jurášková, O., Šramová, B. Vztah osobních hodnot a vnímání značky, 2011. In. Marketing a komunikace. - ISSN 1211-5622, Roč. 21, č. 3 (2011), s. 12-13.
FAI Košková, M. Najväčšmi znejú tichá. (autor: Ján Koška). Sofia: Iztok-Zapad, 2011.
AED Košková, M. Sebaprezentácia Ja vo virtuálnom svete. In: Zborník príspevkov z vedecko-odborného seminára Médiá a identita. Nitra: UKF, 2010, (v tlači)
AFB Šramová, B. Genderove stereotypy v médiách. In: Mediálna výchova v školskom vzdelávaní. Bratislava: MPC , 2010, v tlači
AFB Spálová, L. Manipulatívne techniky v mediálnych textoch. In: Mediálna výchova v školskom vzdelávaní. Bratislava: MPC , 2010 (v tlači)
AFD Šramová, B., Spálová, L., Mikuláš, P. Percepcia mediálnej volebnej kampane SNS adolescentami. In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AFD Pecho, B. Prístup osôb k periodickej tlači podľa tlačového zákona (skutkové tvrdenie a hodnotiaci úsudok v kontexte práva na opravu a práva na odpoveď). In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AFD Džupina, M. Quo Vadis slovenský spotrebiteľ? In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AFD Mikuláš, P., Fichnová, K. Globalizačné vývojové tendencie sociálnych sietí v preferenciách slovenských užívateľov. In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AFD Mikuláš, P., Fichnová, K. Globalizačné vývojové tendencie sociálnych sietí v preferenciách slovenských užívateľov. In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AFD Košková, M. Kreslo-symbol moci. In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AFD Šramová, M. Subjektívne významy a percepcia sociálnej a personálnej identity adolescentmi. In: (KO)MÉDIÁ. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou. – Nitra : UKF, 2010. v tlači.
AEC Šramová, B., Džupina, M., Bégerová, M. Využívanie inovatívnych metód v príprave marketérov. In: Dušan Pavlů: Medzinárodná konferencia Moderní vzdělávací postupy ve výuce marketingové komunikace v rámci terciárního vzdělávání. - Praha: 19.-20.5.2011.Vysoká škola finanční a správní, 2011. – v tlači.
ADD Šramová, B., Džupina, M., Jurášková, O. Impact of value structure on brand engagement depending on degree of self-esteem of adolescents. In: Studia psychologica. - ISSN 0039-3320. – 2012, v tlači
AFG Hamranová, A., Šramová, B. State Anxiety and Trait Anxiety Reduction due to the Social - Psychological Training in University Student Teachers. 2011. In: II International Congress on Dual Disorders. Addictive Behaviors and Other Mental Disorders. Barcelona, October 5th to October 8th 2011. (v tlači).
AFG Šramová, B., Hamranová, A. Woman victims of domestic violence and post-traumatic stress disorder. 2011. In: II International Congress on Dual Disorders. Addictive Behaviors and Other Mental Disorders. Barcelona, October 5th to October 8th 2011. (v tlači).
ADE Šramová, B., Džupina, M., Bégerová, M., Pecho, B., CSR and the Implementation of Innovative Methods in ghe Preparation of Future Marketers. In: Proceedings of world academy of science, Buseness, Economics, Managements and Behavioral Sciences. Planetary Scientific Research Centre´s Scientific and Technical Committee, Dubai 2012, in press
ADE Hamranová, A. Analysis of Sense of Community During a Social – Psychological Training. In: International Conference on Business, Economics, Management and Behavioral Sciences. Planetary Scientific Research Centre’s Scientific and Technical Committee Dubai 2012, in press
AFC Bégerová, M. Firemná kultúra ako dôsledok hodnotového formovania v rodine. In: zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie (KO)médiá. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací v spolupráci s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, KMKaR), Zlín, 2010 ISBN: 978-80-7318-903-7 (CD-nosič)
AFA Džupina, M. Nový model spotrebiteľského rozhodovania. In: zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie (KO)médiá. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací v spolupráci s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, KMKaR), Zlín, 2010 ISBN: 978-80-7318-903-7 (CD-nosič)

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
tréning učiteľov Sociálno-psychologický tréning zameraný na zvyšovanie sociálnej a emocionálnej pohody v školskom prostredí. nie je
seminár pre učiteľov mediálnej výchovy Odborný seminár zameraný na prezentovanie vybraných tém mediálnej výchovy. nie je
seminár pre marketingových pracovníkov Seminár venovaný prezentácii marketingu školského prostredia. nie je
seminár pre pracovníkov marketingovej komunikácie Odborný seminár prezentujúci genderove stereotypy uplatňované v médiálnych obsahoch ako aj rôzne formy mediálnej manipulácie. nie je
seminár pre učiteľov Odborný seminár zameraný na prezentovanie výsledkov výskumu spojené s interaktívnymi zážitkovými metódami učenia. nie je
seminár pre doktorandov Odborný seminár zameraný na informovanie o manipulatívnych technikách, ktoré sú v marketingu uplatňované a ktoré sú cielené na žiakov a školské prostredie. nie je

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter