Tvorba edukačných modelov záujmovo-rekreačnej telesnej výchovy a zdravého životného štýlu na základnej škole

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Tvorba edukačných modelov záujmovo-rekreačnej telesnej výchovy a zdravého životného štýlu na základnej škole

Názov projektu (anglický): Designing education models for out-of-school and recreational physical education and healthy lifestyle at primary schools

Začiatok riešenia projektu: 2010

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 352-006PU-4/2010

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Erika Chovanová, PhD.

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove

Pracovisko: Fakulta športu

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

V grantovom projekte poukazujeme na poznatky: pravidelné vykonávanie pohybových aktivít pomáha riešiť problém klesajúcej pohybovej aktivity detí. V záujmovej telesnej výchove možno využívať väčšiu rozmanitosť a pestrosť výchovno-vzdelávacích podnetov.

Analyzovali sme determinanty životného štýlu žiakov v mladšom a staršom školskom veku.

Prispeli sme k spresneniu poznatkov o realizácii a účinnosti edukačných modelov pre zdravý životný štýl školskej mládeže, konkrétne detí mladšieho a staršieho školského veku. Cieľom a zámerom projektu bolo aplikovať poznatky o zdravom životnom štýle do reálneho života a pokúsiť sa nenásilným spôsobom zaujať deti danou problematikou. Vytvorili sme komplexnú databázu aktivít v záujmovo-rekreačnej telesnej výchove. Na základe preferencií záujmov sme pre danú populáciu vypracovali a overili edukačné modely. Ako príklad uvádzame: „Deň na kolieskach", „Pohyb - zdravo žiť", „Turistické aktivity", „Týždeň zdravej výživy", „Mrkvový deň", .......

Získané poznatky poskytnú spätno-väzbovú informáciu učiteľom, rodičom, ako aj žiakom o systematickej podpore zdravia detí a mládeže a o zdravom spôsobe života. Získané výsledky nám umožnili v značnej miere posúdiť aj úroveň výučby o zdravom životnom štýle vo výchovno-vzdelávacom procese na základných školách v rámci Slovenska.

Kompletné výsledky vrátane záverov a odporúčaní pre prax sú uvedené v odbornej publikácii Prípravné pohybové hry a cvičenia pre vybrané pohybové aktivity a športy (2011) a vo vedeckej monografii Zdravý životný štýl (v tlači).

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The grant project includes the knowledge about: participation in physical activity on a regular basis assists in solving the issue of declining motor fitness. Out-of-school physical education may make use of a wider variety of educational stimuli. The aim was to analyze the determinants of lifestyle in school children.

We have contributed to the clarification of knowledge about the application and effectiveness of education models targeted at healthy lifestyle of school youth, namely pre-pubertal and pubertal children. The purpose of the project was to apply knowledge about healthy lifestyle into real life and to attempt to attract children's attention naturally. We have created a complex database of activities for out-of-school physical education. The preferences related to children's interests were used to design and verify educational models such as: "Day on wheels", "Movement - live healthy", "Hiking activities", "The week of healthy food", "Carrot Day", ...

The acquired knowledge provides feedback information to teachers, parents as well as pupils in terms of systematic support of health in children and youth and healthy lifestyle. The collected data enabled us to considerably determine the quality of teaching related to healthy lifestyle during the educational process at primary schools in Slovakia.

Complete results, including conclusions are listed in the scientific  monograph: "Healthy lifestyle" (in print).

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2010 3 203,83 0,00
Čerpané v roku 2011 8 158,46 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 11 362,29 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AED CHOVANOVÁ, E., MAJHEROVÁ,M. Pohybové aktivity detí predškolského veku. In: Pohybová aktivita v živote človeka [elektronický zdroj] : pohyb detí : zborník recenzovaných vedeckých príspevkov / Ed. Mária Majherová. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2010. - ISBN 978-80-555-0301-1. - S. 96-103.
AED MAJHEROVÁ, M., CHOVANOVÁ, E. Záujmovo rekreačná telesná výchova na základných školách v Prešovskom kraji. In: Pohyb a zdravie = Movement & health : (zborník recenzovaných vedeckých príspevkov). - Bratislava : Peter Mačura - PEEM, 2010. - ISBN 978-80-8113-034-2. - S. 85-88.
AED LENKOVÁ, R., CHOVANOVÁ, E. Aerobik ako edukačný model rozvoja koordinačných rytmických schopností. In: Šport a zdravie [elektronický zdroj] : zborník vedeckých prác. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. - ISBN 978-80-8094-962-4. - S. 169-173.
AED CHOVANOVÁ, E. Monitoring pohybových aktivít detí mladšieho školského veku vo voľnom čase. In: Šport a zdravie [elektronický zdroj] : zborník vedeckých prác. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. - ISBN 978-80-8094-962-4. - S. 120-123
AED CHOVANOVÁ, E. Preferencia pohybových aktivít na prvom stupni základných škôl. In: Šport a zdravie [elektronický zdroj] : zborník vedeckých prác. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. - ISBN 978-80-8094-962-4. - S. 124-127.
ADF CHOVANOVÁ, E. Physical activities in out of schol physical education in 10-12- year-old children living in the eastern Slovakia region. In: Acta Universitatis Matthiae Belii = physical education and sport : recenzovaný časopis vedeckých štúdií / ed. Jiří Michal ; Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2011. - ISSN 1338-0974. - Roč. 3, č. 1 (2011), S. 37 - 42.
ADF ŠIMONEK, J., KOPRDOVÁ, M. The Impact of Non-traditional Games on the Changes in the Level of Coordination Abilities of Primary School Pupils. Acta Universitatis Matthiae Belii, Physical Education and Sport, vol. III, No.1/2011, s. 96-111. ISSN 1338 – 0974.
ADE ŠIMONEK, J., HALMOVÁ, N., KANASOVÁ, J. The impact of the new school act on the curricula and sport education in slovak schools. Studia educatio artis gymnasticae, Issue No.3/2011, ISSN 1453-4223. 2011. s. 12 - 21
ADE DOLEŽAJOVÁ, L. Premeny záujmu 11 až 15 ročných žiakov bratislavských škôl o pohybové aktivity. In: Tělesná Výchova a Sport Mládeže, 2011/77/5. s. 42 – 44
AED DOLEŽAJOVÁ, L. Problémy a postoje učiteľov v záujmovej telovýchovnej činnosti. In: Telesná výchova a šport na školách. Zborník vedeckých prác. Ružomberok: Verbum, KU, 2011, s.19-24. ISBN 978-80-8084-733-3
ADF MICHAL, J. Interest about physical activity at elementary schools /. In Acta Universitatis Matthiae Belii : Physical education and sport : recenzovaný časopis vedeckých štúdií / ed. Jiří Michal. - Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2010. - ISSN 1338-0974. - Vol. II., No. 2 (2010), s. 77-83.
ADF MICHAL, J. Spare time and recreation physical education for students of primary schools oriented to winter sports / In Acta Universitatis Matthiae Belii = physical education and sport : recenzovaný časopis vedeckých štúdií / ed. Jiří Michal ; Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, 2011. - ISSN 1338-0974. - Roč. 3, č. 1 (2011), s. 60-67.
AED MICHAL, J. Voľnočasové pohybové aktivity ich vplyv na zdravý životný štýl žiakov základných škôl. In: Pohyb a zdravie = Movement and health : zborník recenzovaných vedeckých príspevkov / zost. Jaromír Šimonek ; rec. Jela Labudová ... [et al.]. - 1. vyd. - Bratislava : Peter Mačura - PEEM, 2010. - ISBN 978-80-8113-034-2. - S. 97-108.
AED NEMEC, M., MICHAL, J. Analýza názorov na využívanie spindooru ako voľnočasovej pohybovej aktivity = An analysis of opinions about using spindoor as a free time physical activity. In: Šport a zdravie : zborník vedeckých prác / rec. Karol Felix, Janko Ivan. - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-8094-962-4. - S. 179-185.

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter