Lekárska etika - kontext a perspektívy

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Názov projektu (slovenský): Lekárska etika - kontext a perspektívy

Názov projektu (anglický): Medical Ethics - Context and Perspectives

Začiatok riešenia projektu: 2010

Koniec riešenia projektu: 2011

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 141-005UPJŠ-4/2010

Vedúci projektu: doc. PhDr. Ľubov Vladyková, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Uplatňovanie etickej reflexie a z nej vyplývajúcich etických zásad v oblasti medicíny a lekárskej praxe je neodmysliteľnou podmienkou vývoja civilizovaného sveta. Malo by teda nadobúdať dôležitosť paralelne s vedeckým rozvojom oboru. Rezervy, predovšetkým v oblasti rešpektu k autonómii pacienta a dôstojnosti ľudského života všeobecne, ku konceptualizácie ´kvality života´ v lekárskej etike, tela a telesnosti v lekárskej etike, zdravotnej starostlivosti a autonómie pacienta sú ale v tuzemských súvislostiach viac než zrejmé. Rozhodli sme sa daným témam venovať viac priestoru už len preto, že nejde o „číru" empatiu či filozofické otázky, spojené s fenoménom etickej reflexie a z nej vyplývajúcich etických zásad, ale súčasne o praktické aspekty medicíny, ktoré v sebe nepochybne zahrňujú i oblasti abstraktnejších (etických, duchovných či psychologických) úvah. Výsledok výskumu - realizovaného na Lekárskej fakulte a na pôde Filozofickej fakulty /Katedra aplikovanej etiky/ UPJŠ naznačuje, že participačný model, resp. synergické prepojenie praktického a odborneho etickeho výskumu, v ktorom sa sleduje konceptuálny prínos k riešeniu etických otázok v lekárskej etike je na Slovensku ojedinelým a relevantným. V druhom roku výskumu riešiteľský kolektív overoval prípadové moduly vo vzdelávacom procese a organizoval medzinárodný workshop Lekárska etika - kontext a perspektívy (2. 9. 2011) ako pracovné stretnutie riešiteľov i pozvaných odborníkov, ktorého hlavnou ideou bola integrácia prípadových modulov v lekárskej etike do študijných programov fakúlt, ktoré uskutočňujú výučbu lekárskej etiky a príbuzných disciplín. Táto integrácia do študijných programov Lekárskej fakulty UPJŠ (voliteľné predmety: Vybrané problémy lekárskej etiky (II. Ročník - Všeobecné lekárstvo); Vybrané kapitoly z bioetiky a lekárskej etiky (IV. ročník - Všeobecné lekárstvo); a Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach je originálnym didaktickým a edukačným výsledkom projektu. Vypracovanie a publikovanie vysokoškolského učebného textu - Kontextuálne východiská lekárskej etiky (ISBN 978-80-7097-894-8), je prirodzeným logickým vyústením projektu. Vysokoškolský učebný text je koncipovaný ako komplexný edukačný modul, obsahujúci otázky na diskusiu, týkajúce sa napríklad problémov metodologických východísk v lekárskej etike, premýšľanie o tom, či môže byť medicína experimentálnou vedou, reflexiou psychiatrickej liečby bez súhlasu, intelektuálneho charakteru lekára, etických aspektov prenatálnej diagnostiky, konceptualizácie ´kvality života´ v lekárskej etike, tela a telesnosti v lekárskej etike, zdravotnej starostlivosti a autonómie pacienta a i. Poskytuje odporúčanú literatúru a ďalšie materiály podporujúce interdisciplinárny dialóg a prípravu ´nástrojovej sady´ pre študentov medicíny a lekárov. Je nevyhnutné pripomenúť, že keď úroveň etiky priamo nenasleduje nebo dokonca nepredchádza vedecký pokrok, dochádza k tým najtragickejším udalostiam. V blízkej budúcnosti bude oblasť klinického výzkumu prechádzať nemalými zmenami, ktoré budú súvisieť hlavne s prudko sa rozvijajúcim vedeckým pokrokom.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

Implementation of ethical reflection and ethical principles stemming from this reflection in the field of medicine and in medical practice represents an inevitable precondition for the development of the civilized world. Therefore the importance of ethical reflection in this field should increase along with the progress of medical science. However, the present-day situation in this country exhibits evident shortcomings in the following spheres: respect for patient`s autonomy and dignity of human life, conceptualization of the quality of human life, body and corporeality in medical ethics, health care and patient`s autonomy. Our decision to dedicate more attention to the above mentioned problems is motivated by the fact that they do not represent purely philosophical questions associated with the phenomenon of ethical reflection and ethical principles resulting from it, nor do they involve "pure empathy" but they concern practical aspects of medicine including also the sphere of abstract reflections (ethical, intellectual and psychological). The result of our research, conducted at Pavol Jozef Šafárik University, at the Faculty of Medicine and at the Faculty of Arts (Department of Applied Ethics) shows that participation model, or the so-called synergic interconnection between practical and professional ethical research aimed at conceptual contribution to solution of ethical questions in medical ethics, is unique and relevant in Slovakia. In the second year of our research, the research team focused on verification of case modules in the educational process and on organization of the international workshop Medical Ethics - Context and Perspectives (September 2, 2011). The main aim of this workshop was to become the ground for discussion among researchers and invited professionals and its main idea was the integration of case modules in medical ethics into study programmes of faculties providing courses in medical ethics and related disciplines. The integration was conducted at the Faculty of medicine and at the Faculty of Arts, Pavol Jozef Šafárik University (optional courses: Selected Chapters in Medical Ethics for second-year students of general medicine and Selected Chapters in Bioethics and Medical Ethics for fourth-year students of general medicine) and it represents a unique didactical and educational result of the project. A natural and logical outcome of the project was the elaboration and publication of the university textbook Contextual Bases of Medical Ethics [Kontextuálne východiská lekárskej etiky (ISBN 978-80-7097-894-8)]. This publication regards medical ethics as an ethical integration of theoretical and intellectual activity (so-called philosophical assimilation of various paradigms, values, obligations and interests) and of practial reasoning, marked by contrasting moral agents in complicated and morally and empirically unclear casuistry and in situations connected with medical practice. The university textbook is composed as a complex educational module containing questions for discussion, regarding among others the following problem issues: methodological bases in medical ethics; contemplation about the possibility of medicine becoming an experimental science; reflection on psychiatric treatment without patient`s consent; intellectual character of a physician; ethical aspects of prenatal diagnostics; conceptualization of quality of life in medical ethics; conceptualization of body and corporeality in medical ethics; and onceptualization of health care and patient`s autonomy. The university textbook includes a list of recommended literature and other materials supporting interdisciplinary dialogue and creation of "a toolkit" for students of medicine and physicians. It is necessary to remind that scientific progress should be followed or even preceded by coresponding ethical progress, otherwise the most tragic events are likely to occur.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2010 5 163,48 933,00
Čerpané v roku 2011 1 660,52 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 6 824,00 933,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ACB BCI Vladyková, Ľubov (14%); Petrů, Marek (10%); Jesenková, Adriana (27%); Bednár, Marián (15%); Klimková, Andrea (20%); Trizuljaková, Jana (6%); Uhrin, Ján (3%); Dragašek, Jozef (3%): Kontextuálne východiská lekárskej etiky. 2011.
AED GHG Vladyková, Ľubov (0%): Lekárska etika - kontext a perspektívy (141-005UPJŠ-4/2010). 2010.
AED AED Vladyková, Ľubov (100%): Aplikovaná etika: tri perspektívy - tri paralely /. 2010 Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2010 : ISBN 9788080839703
AED AFD Vladyková, Ľubov (0%): Zdržanlivý postoj - obrana bioetiky /. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2010 : ISBN 9788055700007
AED AFD Vladyková, Ľubov (0%): Metóda ekologickej synergie ako inovačný krok vo výuke subdisciplín aplikovanej etiky /. Košice : UPJŠ, 2010 : ISBN 9788070978436
ADE ADE Vladyková, Ľubov (100%): Identification of Applied moral Philosophy accentuating Ecological Reflections /. 2011 ISSN 1848-0071
AED AFD Vladyková, Ľubov (100%): Applied moral Philosophy and Ecological reflections for the twenty-first Century /. 2011 Trnava : Faculty of Natural Sciences, University of SS. Cyril and Metodius in Trnava, 2011 : ISBN 9788081052668
ACD Telo a telesnosť v kontexte lekárskej etiky. In: Kontextuálne východiská lekárskej etiky [elektronický zdroj] / Ľubov Vladyková a kol. - Košice : Filozofická fakulta UPJŠ, 2011. - 110 s. [6 AH]. - Rec. Tatiana Michalová, Vladimír Šiler. - Č. projektu: KEGA 141-005 UPJŠ - 4/2010. - ISBN 9788070978948. [JESENKOVÁ, Adriana]
ACD Kvalita života ako morálny a etický problém v lekárskej etike In: Kontextuálne východiská lekárskej etiky [elektronický zdroj] / Ľubov Vladyková a kol. - Košice : Filozofická fakulta UPJŠ, 2011. - 110 s. [6 AH]. - Rec. Tatiana Michalová, Vladimír Šiler. - Č. projektu: KEGA 141-005 UPJŠ - 4/2010. - ISBN 9788070978948. [KLIMKOVÁ, Andrea]
AED Humánny aspekt výučby lekárskej etiky pre zahraničných študentov na UPJŠ Lekárskej fakulty / A. Baloghová ... [et al.]. [Human aspect of teaching medical ethics for foreign students at UPJŠ Medical faculty]. In: Aplikované etiky - kontext a perspektívy : medzinárodná konferencia organizovaná Katedrou aplikovanej etiky Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Košice, 8. september 2008. - Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2008. - S. 2. [BALOGHOVÁ, Andrea - LONGAUER, František - PALAŠČÁK, Jozef st. - BOBROV, Nikita]
AED AED Jesenková, Adriana (0%): Telo, rod a identita v kontexte aplikovanej etiky /. Košice : Filozofická fakulta UPJŠ, 2010 : ISBN 9788070977354

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch ŠTEKAUEROVÁ, Ľ. (1999) Filozofia techniky – pokus o hodnotovú reflexiu techniky. Prešov: Slovacontact. In: Koniec života v kontexte high-tech medicíny. In: Kontextuálne východiská lekárskej etiky [elektronický zdroj] / Ľubov Vladyková a kol. - Košice : Filozofická fakulta UPJŠ, 2011. - 110 s. [6 AH]. - Rec. Tatiana Michalová, Vladimír Šiler. - Č. projektu: KEGA 141-005 UPJŠ - 4/2010. - ISBN 9788070978948. [BEDNÁR, Marián]
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch VLADYKOVÁ, Ľ. 2010. Metóda ekologickej synergie ako inovačný krok vo výuke subdisciplín aplikovanej etiky. In: Kvalita života ako morálny a etický problém v lekárskej etike In: Kontextuálne východiská lekárskej etiky [elektronický zdroj] / Ľubov Vladyková a kol. - Košice : Filozofická fakulta UPJŠ, 2011. - 110 s. [6 AH]. - Rec. Tatiana Michalová, Vladimír Šiler. - Č. projektu: KEGA 141-005 UPJŠ - 4/2010. - ISBN 9788070978948. [KLIMKOVÁ, Andrea]

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
workshop Lekárska a etika - kontext a perspektívy 1. Teoretické aspekty interpretácie terminologického penza v lekárskej etike v náväznosti na etické paradigmy (deontologická, hermeneutická, heuristická, kazuistická, situačná) súvisiace s rozhodovaním a postojom lekára v medicínskej praxi. 2. Integrácia prípadových modulov v lekárskej etike do študijných programov fakúlt, ktoré realizujú výučbu lekárskej etiky a príbuzných disciplín. http://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/konferencie-a-seminare/seminare/

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter