Vzdelávanie v oblasti progresívnych technológií aditívnej výroby
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Vzdelávanie v oblasti progresívnych technológií aditívnej výroby
Názov projektu (anglický): Education in the field of progressive additive manufacturing technologies
Začiatok riešenia projektu: 2025
Koniec riešenia projektu: 2027
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 043STU-4/2025
Vedúci projektu: prof. Ing. Juraj Beniak, PhD.
Vysoká škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave
Pracovisko: Strojnícka fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Cieľom predkladaného projektu je skvalitnenie a inovácia vzdelávacieho procesu v oblasti aditívnej výroby na Strojníckej fakulte STU v Bratislave. Dosiahnuté výsledky budú verejne prezentované a bude možná ich implementácia aj pre ostatné vzdelávacie inštitúcie. Všetky dosiahnuté výsledky budú prístupné po registrácii na určenej webovej platforme.
Podstatou projektu je príprava digitálneho a fyzického obsahu, ktorý napomôže pochopeniu procesov a rôznych situácií, ktoré nastávajú v priebehu aditívnej výroby pri využití rôznych technológií. Teoretické informácie, ktoré boli doposiaľ prezentované pri vzdelávaní, budú obohatené o fyzické modely, ktoré budú znázorňovať rôzne možnosti nastavenia aditívnej výroby a ich vplyv na finálny produkt. Všetky fyzické modely budú následne zdigitalizované, aby mohli byť použité aj pre online vzdelávanie. Ako príklad je možné uviesť vplyv orientácie vyrábaného dielu v pracovnej komore s využitím podpornej štruktúry alebo bez využitia podpornej štruktúry, alebo porovnanie dielov vyrobených rôznymi technológiami, rôznymi materiálmi a za rôznych podmienok. Študent tak bude môcť vidieť a porovnať vlastnosti priamo na fyzickom modely, alebo si prezrieť rozdiely v digitálnej forme.
Jedným z výstupov bude tiež vysokoškolská učebnica v digitálnej ale i tlačenej forme. Bude súhrnom získaných informácií a podkladom pre teoretické i praktické vzdelávanie. V rámci riešenia projektu, bude rozšírená už existujúca e-learningová platforma o nové prednášky a podklady pre praktické cvičenia s ohľadom na najnovšie informácie v oblasti aditívnej výroby a reverzného inžinierstva.
Kvalita vysokoškolského vzdelávania je priamo úmerná pripravenosti absolventov na trh práce. Dôležitú úlohu v tom zohráva prístup k najnovším technológiám a dostupnosť názorných a praktických pomôcok, ktoré študentom umožňujú aktívne sa zapájať do výučby a získavať cenné praktické zručnosti.
Vysoké školy zohrávajú kľúčovú úlohu v prepojení vzdelávania s výskumom, inováciami a potrebami priemyslu. Kvalitné vzdelávanie vedie k rozvoju celej spoločnosti a posilňuje jej konkurencieschopnosť. Dobre pripravení absolventi sú hneď po skončení štúdia pripravení na prácu bez nutnosti dodatočného preškoľovania, čím sa znižujú náklady firiem a skracuje sa čas potrebný na ich začlenenie do pracovného procesu.
Oblasť aditívnej výroby a reverzného inžinierstva patrí medzi dynamicky sa rozvíjajúce odvetvia, ktoré prináša inovácie do rôznych oblastí národného hospodárstva. Aditívna výroba predstavuje revolučný prístup k výrobe, ktorý umožňuje vytvárať komplexné štruktúry a produkty, ktoré by boli len ťažko dosiahnuteľné tradičnými technológiami. Zároveň prináša aj nové materiály, vrátane rôznych kompozitov s unikátnymi vlastnosťami, vďaka ktorým sa rozširuje spektrum ich využitia.
Predkladaný projekt sa zameriava na skvalitnenie a modernizáciu vzdelávania v oblasti aditívnej výroby na Strojníckej fakulte STU v Bratislave. Cieľom je pripraviť absolventov s hlbokými znalosťami a praktickými zručnosťami v tejto progresívnej oblasti, čím sa posilní ich konkurencieschopnosť na trhu práce a zároveň sa prispeje k rozvoju inovácií a celkovej prosperite Slovenska.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The goal of the presented project is to improve the quality and innovation of the educational process in the field of additive manufacturing at the Faculty of Mechanical Engineering of STU in Bratislava. The achieved results will be publicly presented and their implementation will be possible for other educational institutions as well. All achieved results will be accessible after registration on the designated web platform.
The essence of the project is the preparation of digital and physical content that will help to understand the processes and various situations that occur during additive manufacturing using various technologies. The theoretical information that has been presented so far during education will be enriched with physical models that will illustrate different options for setting up additive manufacturing and their impact on the final product. All physical models will then be digitized so that they can also be used for online learning. As an example, it is possible to cite the influence of the orientation of the manufactured part in the working chamber with or without the use of a support structure, or the comparison of parts manufactured using different technologies, different materials and under different conditions. The student will be able to see and compare the properties directly on the physical model, or view the differences in digital form.
One of the outputs will also be a university textbook in digital as well as printed form. It will be a summary of the information obtained and a basis for theoretical and practical education. As part of the project solution, the already existing e-learning platform will be expanded with new lectures and materials for practical exercises with regard to the latest information in the field of additive manufacturing and reverse engineering.
The quality of higher education is directly proportional to the readiness of graduates for the labor market. An important role in this is played by access to the latest technologies and the availability of illustrative and practical aids, which enable students to actively participate in teaching and acquire valuable practical skills.
Universities play a key role in connecting education with research, innovation and the needs of industry. Quality education leads to the development of the entire society and strengthens its competitiveness. Well-prepared graduates are ready for work immediately after the end of their studies without the need for additional retraining, which reduces the costs of companies and shortens the time needed to integrate them into the work process.
The field of additive manufacturing and reverse engineering is one of the dynamically developing industries that brings innovations to various areas of the national economy. Additive manufacturing represents a revolutionary approach to production that enables the creation of complex structures and products that would be difficult to achieve with traditional technologies. At the same time, it also brings new materials, including various composites with unique properties, thanks to which the spectrum of their use is expanded.
The presented project focuses on the improvement and modernization of education in the field of additive manufacturing at the Faculty of Mechanical Engineering of STU in Bratislava. The goal is to prepare graduates with in-depth knowledge and practical skills in this progressive field, which will strengthen their competitiveness on the labor market and at the same time contribute to the development of innovations and the overall prosperity of Slovakia.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2025 | 16 598,00 | 0,00 |