Digitálna zdravotná gramotnosť seniorov z perspektívy ošetrovateľstva a fyzioterapie

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Názov projektu (slovenský): Digitálna zdravotná gramotnosť seniorov z perspektívy ošetrovateľstva a fyzioterapie

Názov projektu (anglický): Digital health literacy of seniors from the perspective of nursing and physiotherapy

Začiatok riešenia projektu: 2025

Koniec riešenia projektu: 2027

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 002KU-4/2025

Vedúci projektu: PhDr. Mgr. Mariana Magerčiaková, PhD., MPH, MBA

Vysoká škola: Katolícka univerzita v Ružomberku

Pracovisko: Fakulta zdravotníctva

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Projekt je zameraný na digitálnu zdravotnú gramotnosť seniorov z perspektívy ošetrovateľstva a fyzioterapie. Nárast oblasti tzv. digitálneho zdravia predstavuje riziko prehlbovania nerovností v oblasti zdravia. S rozvojom digitálneho zdravia súvisí digitálna zdravotná gramotnosť, na zlepšovanie ktorej v populácii sú potrebné špecifické stratégie a intervencie. Osobitne významné sú opatrenia v cieľovej skupine seniorov, u ktorej môžu byť výrazné bariéry pri využívaní informačno-komunikačných technológií (IKT) a v prístupe na internet. Digitálna zdravotná gramotnosť predstavuje schopnosť vyhľadávať, nájsť, porozumieť a hodnotiť zdravotné informácie z elektronických zdrojov a aplikovať získané poznatky do prevencie alebo riešenia zdravotných problémov. Podpora digitálnej gramotnosti a zdravotnej gramotnosti je implementovaná aj v strategických dokumentoch Slovenskej republiky. Seniori ako početná skupina populácie sú v riziku digitálnej exklúzie aj v súvislosti so zdravím a zdravotnou starostlivosťou. Predovšetkým u starších ľudí je nutné realizovať nielen aktivity na rozvoj digitálnej gramotnosti a digitálnej zdravotnej gramotnosti na národnej úrovni, ale aj na lokálnej úrovni, a tiež v priamom kontakte pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Významnú pozíciu v tejto oblasti majú sestry a fyzioterapeuti, ktorí majú vzhľadom na zdravotné problémy seniorov najfrekventovanejší bezprostredný kontakt s ľuďmi vo vyššom veku, a môžu tak determinovať aj ich digitálnu zdravotnú gramotnosť. 

Zámerom projektu je zmapovať úroveň digitálnej zdravotnej gramotnosti u seniorov prostredníctvom dvoch výskumných metód - štruktúrovaného rozhovoru a pozorovania, a následne navrhnúť možnosti jej determinácie edukačnou činnosťou zdravotníckych pracovníkov, predovšetkým sestier a fyzioterapeutov. 

Projekt je naplánovaný na obdobie troch rokov, počas ktorých si budú členovia riešiteľského kolektívu rozširovať teoretické vedomosti a praktické zručnosti v oblasti podpory digitálnej zdravotnej gramotnosti u seniorov, navrhnú stratégie na podporu, udržanie a zlepšenie digitálnej zdravotnej gramotnosti u ľudí vo vyššom veku a prispejú k inovácii profesionálnej prípravy študentov ošetrovateľstva a fyzioterapie riešiteľských inštitúcií. Hlavným výstupom projektu bude monografia koncipovaná do troch základných častí. V prvej časti bude charakterizovaná digitálna zdravotná gramotnosť, jej jednotlivé aspekty a súvislosti aj vo vzťahu ku strategickým dokumentom na národnej a medzinárodnej úrovni, a tiež determinanty digitálnej zdravotnej gramotnosti u seniorov. Druhá časť publikácie bude zameraná na prezentáciu výsledkov výskumu. V poslednej - tretej časti budú uvedené možnosti determinácie digitálnej zdravotnej gramotnosti u seniorov v zdraví aj chorobe, predovšetkým prostredníctvom intervencií sestier a fyzioterapeutov.   

V publikácii, ktorá bude pravdepodobne jediná svojho zamerania v podmienkach Slovenskej republiky, budú komplexne spracované aktuálne poznatky o digitálnej zdravotnej gramotnosti u seniorov v kontexte možností jej determinácie edukačnou činnosťou zdravotníckych pracovníkov. Monografia tak môže byť aj užitočnou pomôckou pre študentov a pedagógov počas výchovno-vzdelávacieho procesu, ale aj pre odborníkov v klinickej praxi pri posudzovaní, podpore, udržiavaní a zlepšovaní digitálnej zdravotnej gramotnosti seniorov.   

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The project is focused on the digital health literacy of seniors from the perspective of nursing and physiotherapy. The increase in the area of ​​the so-called of digital health poses the risk of deepening health inequalities. The development of digital health is related to digital health literacy, for the improvement of which specific strategies and interventions are needed in the population. Measures in the target group of seniors are particularly important, for which there may be significant barriers in the use of information and communication technologies (ICT) and in accessing the Internet. Digital health literacy is the ability to search, find, understand and evaluate health information from electronic sources and to apply the acquired knowledge to the prevention or solution of health problems. Support for digital literacy and health literacy is also implemented in the strategic documents of the Slovak Republic. Seniors, as a large group of the population, are at risk of digital exclusion also in relation to health and healthcare. Especially for older people, it is necessary to implement not only activities for the development of digital literacy and digital health literacy at the national level, but also at the local level, and also in direct contact when providing health care. An important position in this area is held by nurses and physiotherapists, who, due to the health problems of seniors, have the most frequent direct contact with people of an older age, and can thus also determine their digital health literacy.

The aim of the project is to map the level of digital health literacy among seniors through two research methods - a structured interview and observation, and then propose the possibilities of its determination through the educational activities of health workers, especially nurses and physiotherapists.

The project is planned for a period of three years, during which the members of the research team will expand their theoretical knowledge and practical skills in the field of supporting digital health literacy among seniors, propose strategies to support, maintain and improve digital health literacy among older people and contribute to innovation professional training of nursing and physiotherapy students of research institutions. The main output of the project will be a monograph divided into three basic parts. In the first part, digital health literacy will be characterized, its individual aspects and connections also in relation to strategic documents at the national and international level, as well as the determinants of digital health literacy among seniors. The second part of the publication will focus on the presentation of research results. In the last - third part, the possibilities of determining digital health literacy among seniors in health and illness will be presented, primarily through the interventions of nurses and physiotherapists.

In the publication, which will probably be the only one of its focus in the conditions of the Slovak Republic, current knowledge about digital health literacy among seniors will be comprehensively processed in the context of the possibilities of its determination through the educational activities of healthcare workers. The monograph can thus be a useful tool for students and teachers during the educational process, but also for experts in clinical practice in assessing, supporting, maintaining and improving the digital health literacy of seniors.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2025 3 229,00 0,00

Filter

Filter