Kvalitatívna analýza abstraktov v materinskom a cudzích jazykoch s cieľom kultivovať jazykovú performanciu vysokoškolských študentov
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Kvalitatívna analýza abstraktov v materinskom a cudzích jazykoch s cieľom kultivovať jazykovú performanciu vysokoškolských študentov
Názov projektu (anglický): Qualitative Analysis of Abstracts in Native and Foreign Languages to Enhance the Language Performance of University Students
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 018TTU-4/2024
Vedúci projektu: doc. PhDr. Jana Bérešová, PhD. et PhD.
Vysoká škola: Trnavská univerzita v Trnave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Otázky zamerané na kvalitu akademického diskurzu v materinskom a cudzích jazykoch sa v posledných rokoch prezentujú ako závažný spoločenský problém. Zámerom nášho projektu je prispieť k aktualizácii a k rozšíreniu doterajších empirických a vedeckých poznatkov o charakteristikách a odlišnostiach akademického diskurzu vo vyššie uvedených jazykoch. Cieľom projektu je zistiť
vývinové tendencie v oblasti kvality používania daných jazykov v abstraktoch záverečných prác absolventov učiteľstva slovenského jazyka a literatúry v kombinácii s anglickým jazykom a literatúrou na Pedagogickej fakulte TU a absolventov jednoodborového štúdia nemecký jazyk a kultúra v odbornej komunikácii na Filozofickej fakulte UCM v Trnave v rozpätí rokov 2013 – 2023. Na skvalitnenie analýzy v problematických oblastiach akademického diskurzu sa budú využívať národné jazykové korpusy. Cieľom je zistiť príčiny vzniku problematických javov, vrátane miery vzájomnej interferencie týchto jazykov v abstraktoch záverečných prác. Všetky zistenia budú slúžiť ako platforma pre vytvorenie rámca určeného na odstránenie zistených nedostatkov.
V snahe eliminovať identifikované problémy vyskytujúce sa v používaní akademického jazyka v slovenskom, ako aj cudzích jazykoch, riešitelia poskytnú úzkej i širokej odbornej verejnosti výstupy, ktoré umožnia zlepšenie kvality používania akademického diskurzu. Jedným z výstupov budú dve vysokoškolské učebnice, dostupné na webových portáloch Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity
a Filozofickej fakulty UCM v Trnave, ktorých použitie bude širokospektrálne. I napriek zámeru používať ich v novovytvorených akademických kurzoch, ich dostupnosť umožní každému vysokoškolskému študentovi využiť odporúčania pre tri jazykové roviny: lexikálnu, syntaktickú a štylistickú pri písaní záverečných prác v materinskom jazyku a prekladoch abstraktov do anglického a nemeckého jazyka a opačne. Výrazným prínosom budú glosáre zostavené na základe najnovších trendov v oblasti používania modernej slovenčiny, angličtiny a nemčiny, ktoré budú súčasťou troch vysokoškolských učebníc. Ich výnimočnosť bude spočívať v dôraze na špecifické črty v danom jazyku a možné ekvivalenty v jazyku prekladu. Pre potreby užšej odbornej verejnosti budú vypracované dve monografie, zamerané na výsledky zistení, napr. údaje o medzijazykovej interferencii (tlmočníci a prekladatelia), odporúčania pre používanie všetkých troch jazykov (korektori a editori), ktoré môžu poskytnúť východisko pre ďalšie výskumy.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The quality of academic discourses in native and foreign languages can be characterised as a serious social problem in recent years. This project aims to update and extend existing empirical and scientific knowledge of the characteristics and distinctions of the aforementioned academic discourses. The objective of the project is to analyse the current quality of three languages in the final theses abstracts of graduates of Slovak language and literature in combination with English language and literature at the Faculty of Education of Trnava University and German language and Culture in Specific Communication at The Faculty of Arts of The University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava during the 2013-2023 period. To improve the analysis of academic discourse problematic areas, national corpora will be used. The aim of the project is to determine the reasons for problematic areas' appearance, including mutual interference of both languages in the final thesis abstracts. All findings will serve as a platform for developing a framework designed to eliminate the identified drawbacks.
To eliminate discovered deficiencies occurring in the use of academic languages: Slovak, English and German, the researchers will provide other professionals as well as the wider public with outputs that will enable them to improve the quality of academic discourse use. One of the outputs is three university coursebooks, available on the website portals of the Faculty of Education of Trnava University and The Faculty of Arts of The University of Ss. Cyril and Methodius, which will be used on a broad scale. Although the original aim is to use them in newly-developed academic courses, their availability will allow every university student to use the recommendations for three linguistic strata: lexical, syntactic and stylistic, while writing their final theses in their mother tongue and the translations of the abstracts into English and German and vice versa. The significant benefit is in glossaries based on the latest tendencies in the use of modern Slovak, English and German, which will be an inseparable part of all three university coursebooks. Their uniqueness will rest on the emphasis on specific features in a particular language and possible equivalents in the language of translation. As regards other professionals, the researchers will write two monographs, aimed at presenting the results of their findings, e.g., the data related to interlanguage interference (translators and interpreters), recommendations for the use of the mentioned languages (proof-readers and editors), which can serve as a starting point for other researches.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 2 557,00 | 0,00 |