Prehĺbenie a rozšírenie možností vyučovacieho procesu v študijnom programe tvorba obrazu vo filme a v multimédiách, študijný plán: Kameramanská tvorba
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia
Názov projektu (slovenský): Prehĺbenie a rozšírenie možností vyučovacieho procesu v študijnom programe tvorba obrazu vo filme a v multimédiách, študijný plán: Kameramanská tvorba
Názov projektu (anglický): Deepening and expanding the possibilities of the teaching process in the study program Image Creation in Film and Multimedia, study plan: Cinematography
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 004VŠMU-4/2024
Vedúci projektu: doc. Štefan Komorný, ArtD.
Vysoká škola: Vysoká škola múzických umení v Bratislave
Pracovisko: Filmová a televízna fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Inšpiračnými zdrojmi pre zvolenú tému podávanú v žiadosti KEGA v roku 2023 a podstatnou charakteristikou projektu sú:
- Jeho pôvodnosť, tematická nadväznosť a odborné prepojenie na už úspešne vyriešený projekt hlavného riešiteľa KEGA č. 008VŠMU-4/2019 so záverečným hodnotením "splnené excelentne" a plnohodnotne nadviazať na výsledky jeho predchádzajúceho výskumu v projekte KEGA, čím sa podarí ďalej rozvinúť líniu výskumu a vytvoriť ďalšie zdroje a materiály, ktoré vo výsledku poskytujú širší pohľad na iný, takmer neznámy rozmer kameramanskej profesie. Kameraman musí byť plne kompetentný nielen v tvorivom umeleckom výkone, ale aj na poli techniky a technológií s ktorými nakrúca a tvorí. Táto skutočnosť je plne reflektovaná v procese vzdelávania a metodike vyučovacieho procesu na Ateliéry kameramanskej tvorby FTF VŠMU v Bratislave a odráža sa v plnej miere v koncepte podávaného projektu.
- Základným motívom hlavného riešiteľa a riešiteľského kolektívu je priniesť nové, pôvodné a doteraz nepublikované výstupy pre študentov Ateliéru kameramanskej tvorby a tiež vizuálnych efektov FTF VŠMU - naplniť požadovanú aktualizáciu obsahu a foriem výuky technicky a technologicky zameraných premetov našej fakulty na bakalárskom stupni výuky.
Tematické a obsahové prepojenie s predchádzajúcim projektom KEGA spočíva v tom, že jeden z jeho bodov - osobnosť kameramana a výskumníka s medzinárodným ohlasom na poli testovacích obrazcov pre kinematografiu Ivan Puťora je tiež generačným súputníkom ďalšej osobnosti slovenskej kinematografie a tiež i jedného z prvých pedagógov katedry kamery na FTF VŠMU v Bratislave a zároveň prvého porevolučného riaditeľa Slovenskej filmovej tvorby na Kolibe, človeka s vysokým morálnym a odborným kreditom - Róberta Hardonyiho.
Projekt úzko nadväzuje na výstupy predchádzajúceho výskumu, nakoľko rovnako ako v prípade Ivana Puťoru ani v prípade Roberta Hardonyiho nebol jeho nadčasový výskum s reálnymi praktickými výstupmi a jeho praktické výsledky na exaktnom teoretickom kameramanskom poli senzitometrie, denzitometrie vo filmových laboratóriách a bodovej exponometrii snímacieho procesu v svojej dobe docenený a doteraz (žiaľ) vôbec odborne spracovaný.
Platí to aj pre odborný prínos osobnosti Roberta Hardonyiho ako trikového kameramana v Slovenskej filmovej tvorbe na poli dobovej techniky filmového triku v oblasti tzv. prednej i zadnej projekcie a tiež v náročnom postupe putujúcej masky filmového triku realizovaného fotochemickou cestou - čo bolo mimoriadnym a unikátnym umelecko-technickým riešením v svojej dobe.
Praktickými výstupmi projektu bude jednako výskum osobnosti a diela Roberta Hardonyiho a jeho prínosu do širokej a mnoho vrstevnej problematiky kameramanskej profesie. Dôležitý je i pedagogický rozmer výstupu - pôvodný učebný text z predmetu predloženého projektu pre poslucháčov Ateliéru kameramanskej tvorby FTF VŠMU.
Vyššie uvedené skutočnosti sú pre mňa podstatným momentom, ktorý by som ako pedagóg rád naplnil a zohľadnil vo vyučovacom procese na našom Ateliéry kameramanskej tvorby, nakoľko som ako člen Asociácie Slovenských kameramanov inicioval celý proces, ktorého výsledkom bola kolektívna vôľa členov a prezídia kameramanskej asociácie udeliť mu In memoriam "Cenu za celoživotné dielo
v technologickom a odbornom prínose kameramanskej profesii" na vrcholnej výročnej kameramanskej udalosti KAMERA 2023. Medzi ďalšie výstupy projektu patrí Exponometrický a senzitometrický workshop pod názvom "Hommage à Hardonyi". za účasti študentov FTF VŠMU a za veľmi dôležitý a cenný bod projektu je možné označiť vývoj vlastného testovacieho obrazca spojený s jeho praktickou realizáciou na vyhodnotenie jasového dynamického rozsahu kinematografickej a fotografickej snímacej sústavy s využitím poznatkov z hlavných oblastí záujmu skúmanej osobnosti - , senzitometrie a denzitometrie vo filmových laboratóriách a bodovej exponometrie filmovej scény.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The sources of inspiration for the chosen topic presented in the KEGA application for 2023 and the significant characteristic of the project are as follows:
Its originality, thematic continuity, and professional connection to the main investigator's previously successfully solved KEGA project with the final evaluation of "excellently fulfilled." The aim is to fully build on the results of their previous research in the KEGA project, which helps to further develop the research line and create new sources and materials that provide a broader perspective on another, almost unknown dimension of the cinematography profession. A cinematographer must be fully competent not only in creative artistic performance but also in the field of technology and techniques used in filming and creating. This fact is fully reflected in the education process and the teaching methodology of the Cinematography Studio at FTF VŠMU in Bratislava, which is fully reflected in the proposed project concept. The primary motivation of the main investigator and the research team is to provide new, original, and unpublished outputs for FTF VŠMU students in the Cinematography Studio and for visual effects - to fulfill the required update of the content and forms of teaching for technically and technologically oriented subjects at our faculty on the Bachelor's degree level.
The thematic and content connection with the previous KEGA project lies in the fact that one of its points - the personality of the internationally recognized cinematographer and researcher in the field of testing samples for cinematography, Ivan Puťora, is also a generational companion of another personality in Slovak cinematography and one of the first teachers of the camera department at FTF VŠMU in Bratislava - Róbert Hardonyi, the first post-revolutionary director of the Slovak Film Production at Koliba, a man with high moral and professional credit.
The project closely follows the results of previous research, as in the case of Ivan Puťora, neither his timeless research with real practical outputs nor his practical results in the exact theoretical cinematography field of sensitometry, densitometry in film laboratories, and point exponometry of the filming process were appreciated at the time and have not (sadly) been professionally processed until now.
This also applies to the professional contribution of the personality of Róbert Hardonyi as a trick cinematographer in Slovak film production in the field of period film trick technology in the area of front and rear projection and in the demanding process of traveling matte film trick realized by a photochemical method - which was an extraordinary and unique artistic and technical solution at the time.
The practical results of the project will be research into the personality and work of Róbert Hardonyi and his contribution to the broad and multi-layered issue of the cinematography profession. The pedagogical dimension of the output is also important - the original teaching text from the proposed project subject for the students of the Cinematography Studio at FTF VŠMU.
The above facts are a crucial moment for me as an educator that I would like to fulfill and reflect in the teaching process at our Cinematography Studio because, as a member of the Association of Slovak Cinematographers, I initiated the whole process, resulting in the collective will of the members and the presidency of the cinematography association to award him In memoriam "Lifetime Achievement Award for Technological and Professional Contributions to Cinematography" at the KAMERA 2023 top annual cinematographic event. The other outputs of the project include an exponometric and sensitometric workshop titled "Hommage à Hardonyi" with the participation of FTF VŠMU students. A crucial and valuable point of the project is the development of a proprietary test pattern associated with its practical implementation to evaluate the luminance dynamic range of the cinematographic and photographic capture system using knowledge from the main areas of interest of the researched personality - sensitometry and densitometry in film laboratories and point exponometry of the film scene.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 4 299,00 | 0,00 |