Geografia Austrálie, Oceánie a polárnych oblastí – učebnica a medzipredmetové témy
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Geografia Austrálie, Oceánie a polárnych oblastí – učebnica a medzipredmetové témy
Názov projektu (anglický): Geography of Australia, Oceania and polar regions – textbook and interacting educational topics
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2025
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 054UK-4/2024
Vedúci projektu: doc. RNDr. Daniel Gurňák, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Prírodovedecká fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Projekt „Geografia Austrálie, Oceánie a polárnych oblastí – učebnica a prierezové témy výučby“ sa zameriava na rozvíjanie a aplikáciu moderných metód výučby regionálnej geografie zahraničných krajín a vytvorenie učebnice Geografia Austrálie, Oceánie a polárnych oblastí (ako časti série vysokoškolských učebníc regionálnej geografie zahraničných krajín). Metodologická príprava bola rozpracovaná už v rámci predchádzajúcich analogických projektov venovaných Geografii Ázie a Geografii Afriky, no precizovaná bude ďalej v rámci kolokvia pozvaných odborníkov zameraného na diskusiu o koncepciách inovatívneho moderného regionálnogeografického prístupu na báze prierezových tém zameraných na prejavy aktuálnych globálnych zmien k pre Stredoeurópanov zdanlivo periférnych oblastí Zeme a k budúcej podobe učebnice o tomto priestore. Využité budú aj individuálne konzultácie s odborníkmi. Zámerom tejto fázy projektu je vytvorenie metodologického rámca a koncepcie učebnice, ktorá umožní vytvorenie kvalitnej vysokoškolskej učebnice spĺňajúcej viaceré náročné kritériá. Cieľom učebnice bude najmä rozvíjanie komplexného regionálnogeografického myslenia vyznačujúceho sa syntetickým, komplexným, kontextuálnym, holistickým a interpretatívnym prístupom koncentrovaným na kľúčové fakty a fenomény, identifikáciu a definovanie základných konceptov, pojmov a symbolov, odkrytie procesov a problémov v regiónoch. Kľúčovým zameraním v kontexte aktuálneho diania bude dôraz na globálne problémy súčasného sveta vyplývajúce z klimatických, environmentálnych, či geopolitických zmien, ktoré sa prejavujú práve v makroregiónoch, ktoré budú predmetom pripravovanej učebnice. Dôraz bude kladený na rozvoj schopností a zručností (priestorové myslenie, imaginácia, komparácia, výber informácií), ako aj na výchovný aspekt smerujúci cez rozvoj poznania k reflektovaniu rôznych názorov, vecnej diskusii, argumentácii a v neposlednom rade k rozvoju kritického myslenia. Učebnica bude zameraná nielen na prezentáciu a opis aktuálneho stavu skúmaného územia predmetných makroregiónov Austrálie, Oceánie a polárnych oblastí, ale aj na širšie problémy premien súčasného sveta tak po stránke environmentálnej, ako i geopolitickej, či ekonomickej, prejavujúce sa práve v uvedených častiach sveta.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Project "Geography of Australia, Oceania and Polar regions - textbook and interacting educational topics" focuses on the development and application of modern methods in teaching of regional geography and aims to create a textbook Geography of Australia, Oceania and polar regions (as part of the series of university textbooks of regional geography). Methodological concept was already developed in the framework of previous projects dedicated to the Geography of Asia and Geography of Africa, but it will be further specified in the framework of the colloquium of invited experts to discuss the concepts of the innovative modern regional-geographical approach based on actual topics focused on the current global changes for Central Europeans seemingly peripheral areas of the Earth. The intent of the project is to create a methodological framework and the concept of a textbook, which will enable to create a high-quality university textbook, meeting several demanding criteria. The aim of the textbook will be mainly to develop comprehensive regional-geographical writing characterized by synthetic, complex, contextual, a holistic and interpretive approach focused on key facts and phenomena, identification and definition of basic concepts, terms and symbols, discovery of processes and problems in the regions. The key focus in the context of current events will be the emphasis on the global problems of the contemporary world resulting from climatic, environmental or geopolitical changes, which manifest themselves in the macro-regions that will be the subject of the upcoming textbook. Emphasis will be focused on the development of abilities and skills (spatial thinking, imagination, comparison, selection information), as well as the educational aspect directed through the development of knowledge to the reflection of various opinions, factual discussion, argumentation and, last but not least, to the development of critical thinking. The authors will focus not only on the presentation and description of the current state of the examined territory of the subjects of the macroregions of Australia, Oceania and the polar regions, but also to the broader problems of contemporary transformations of the world both in terms of environmental, geopolitical and economic aspects, manifested in law in the mentioned parts of the world.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 4 756,00 | 0,00 |