Zdravotná gramotnosť študentov ošetrovateľstva
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Zdravotná gramotnosť študentov ošetrovateľstva
Názov projektu (anglický): Health literacy of nursing students
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 051UK-4/2024
Vedúci projektu: doc. Mgr. Ivana Bóriková, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Jesseniova lekárska fakulta v Martine
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Zdravotná gramotnosť ako samostatný koncept vznikol z dôvodu lepšieho pochopenia obsahu špecifickej gramotnosti v kontexte zdravia a má neustále rastúci význam pre verejné zdravie a zdravotnú starostlivosť. Koncept je multidimenzionálny a pozostáva z rôznych komponentov: čitateľské a numerické zručnosti, schopnosť pochopiť a využívať zdravotné informácie, úspešne fungovať ako prijímateľ zdravotnej starostlivosti a orientovať sa v jej systéme. Zdravotná gramotnosť umožňuje vykonávať adekvátne činnosti, ktoré ovplyvňujú zdravotný stav jednotlivcov. Na Slovensku sa problematike zdravotnej gramotnosti, všeobecne a aj u zdravotníckych profesionálov, nevenuje vzhľadom k starnutiu a zdravotnému stavu slovenskej populácie patričná pozornosť. Možno aj preto, že definovať zdravotnú gramotnosť je náročné pre jej multidimenzionálny charakter a prepojenie niekoľkých premenných, ktoré sa neustále vyvíjajú. Projekt má charakter výskumný (aplikovaný) aj edukačný. Realizovaná bude teoretická výskumná štúdia zameraná na koncept, typy/modely a meranie zdravotnej gramotnosti zdravých aj chorých jednotlivcov v ošetrovateľstve. Empirická výskumná štúdia bude prieskumom zdravotnej gramotnosti študentov ošetrovateľstva, v ktorej otestujeme vybrané relevantné meracie nástroje na hodnotenie zdravotnej gramotnosti mladej dospelej populácie. Finálnym výstupom projektu budú vysokoškolské učebné texty, ktoré poskytnú súhrn aktuálnych poznatkov k problematike zdravotnej gramotnosti, publikované tzv. zelenou cestou otvoreného prístupu. Text bude súčasťou študijnej literatúry v rámci vybraných predmetov vzdelávacieho kurikula v bakalárskom študijnom programe ošetrovateľstvo, ktoré budú poznatky implementovať do vzdelávacieho obsahu. Projekt vychádza z dlhoročných pedagogických a výskumných aktivít riešiteľov v problematike posudzovania a merania rôznych fenoménov ošetrovateľskej praxe a výskumu. Výstupy projektu budú použiteľné nielen pre študentov ošetrovateľstva, ale aj pre sestry v klinickej praxi a iných zdravotníckych profesionálov.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Health literacy as a separate concept arose due to a better understanding of the content of specific literacy in the context of health and has an ever-growing importance for public health and health care. The concept is multidimensional and consists of various components: reading and numerical skills, the ability to understand and use health information, to function successfully as a recipient of health care and to navigate the health care system. Health literacy makes it possible to perform adequate activities that affect the health status of individuals. In Slovakia, due to the aging and health status of the Slovak population, little attention is paid to the issue of health literacy. Perhaps also because defining health literacy is difficult due to its multidimensional character and the connection of several variables that are constantly evolving. The project has a research (applied) and educational character. A theoretical research study focused on the concept, types/models and measurement of health literacy of both healthy and sick individuals in nursing will be carried out. The empirical research study will be a survey of the health literacy of nursing students, in which we will test selected relevant measurement tools for assessing the health literacy of the young adult population. The final output of the project will be university teaching texts, which will provide a summary of current knowledge on the issue of health literacy, published through the green path of open access. The text will be part of the study literature within selected subjects of the educational curriculum in the nursing bachelor's study program, which will implement the knowledge into the educational content. The project is based on long-term pedagogical and research activities of the researchers in the issue of assessment and measurement of various phenomena of nursing practice and research. The outputs of the project will be applicable not only to nursing students, but also to nurses in clinical practice and to other health professionals.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 5 497,00 | 0,00 |