Svedectvá písomných prameňov. Ženy v tieni dejín – dejepisná čítanka pre stredné školy

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Svedectvá písomných prameňov. Ženy v tieni dejín – dejepisná čítanka pre stredné školy

Názov projektu (anglický): Testimony of written sources. Women in the Shadow of History – a historical reader book for secondary schools.

Začiatok riešenia projektu: 2024

Koniec riešenia projektu: 2026

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 019UKF-4/2024

Vedúci projektu: doc. PhDr. Adriana Kičková, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Otázka ženskej histórie dlhodobo nenachádza uplatnenie na stránkach učebníc dejepisu, pracovných listov, či edíciách prameňov. Súčasné edukačné média kladú dôraz na dejiny politické, vojenské, technické. Na úkor dejín sociálnych, dejín každodennosti, teda aj tém rodových. Strácajú sa v kontexte selektovaných dejín. Hoci v historickom bádaní sledujeme presadzovanie prác o dejinách ženského vzdelávania, emancipačných snahách žien, významných ženských osobnostiach, vzdelávacie materiály nastolený trend neodrážajú.  Preto zámerom autorského kolektívu je pokúsiť sa preklenúť spôsobený stav a vytvoriť učebnú pomôcku vo forme dejepisnej čítanky, ktorá bude založená na samostatnej práci študentov s vybranými dobovými dokumentmi zameranými na ženy. Zachytia premeny spoločenskej úlohy žien, dejiny každodennosti, aktivity za získanie politických a občianskych práv, úlohu žien počas vojnového úsilia ai. Didakticky upravené texty doplnia otázky a nápadité úlohy, zamerané na schopnosť študenta pracovať s textom. V súlade s učebnými osnovami, kolektív autorov aplikuje vo vybraných textoch čítanky medzipredmetové vzťahy. Prínos autorského bude spočívať v tom, že prinesie samostatnú dejepisnú čítanku pre stredné školy rozvíjajúcu čitateľskú gramotnosť s dôrazom na dejiny žien. Čitateľská gramotnosť (schopnosť porozumieť písanému textu, vedieť spracovať informácie) je na slovenských školách, základných i stredných, na nepostačujúcej úrovni a každým rokom sa zhoršuje. Nepriaznivý stav v tomto smere preukazujú viaceré medzinárodné testovania študentov, do ktorých je Slovenská republika zapojená. Slovenská republika a jej žiaci sa pravidelne umiestňujú na chvoste týchto meraní. Čitateľská gramotnosť predstavuje základnú kompetenciu, na ktorú nadväzujú ďalšie zručnosti a schopnosti. V súčasnosti sa v ponuke edičného portálu  nenachádza učebná pomôcka sledujúca vyššie uvedený cieľ v dejepisnom vyučovacom procese. Výsledný text - čítanka tak bude cennou pomôckou vo výchovno-vzdelávacom procese. Zlepší úroveň schopnosti porozumieť textu. Keďže trendom dnešnej doby v oblasti vzdelávania je prijímať informácie aj zo zdrojov ako sú internet a sociálne siete, paralelne s tlačenou podobou čítanky, budeme komentované dokumenty zverejňovať aj na internetovej stránke, ako aj na sociálnych sieťach. Pôjde o prepisy, preklady a komentáre vybraných archívnych dokumentov zo slovenských a európskych archívov od najstarších dôb po 20. storočie. Písomný prameň sa predstaví v širšom historickom, politickom, hospodárskom a spoločenskom kontexte. Tím zložený z pracovníkov FF UKF sprístupní rôzne typy prameňov. Výskum dokumentov v danej oblasti sa uskutočni so zámerom rozvoja cieľových poznávacích operácií študentov (vedomosti, schopnosti, zručnosti a návyky). Študenti sa na jednej strane naučia pracovať s viacerými typmi prameňov, a na strane druhej výstup projektu – čítanku, zužitkujú pri štúdiu predmetu dejepisu. Historický kontext im prostredníctvom didaktizovaného dokumentu predstaví premeny postavenia žien  v konkrétnom čase a priestore.

 

 

 

 

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The question of women's history does not find long-term application on the pages of history textbooks, worksheets or editions of sources. Contemporary educational media place emphasis on political, military, technical history. At the expense of social history, the history of everyday life, and thus also family topics. They are lost in the context of selected history. Although in historical research we observe the promotion of works on the history of women's education, the emancipation efforts of women, important female personalities, educational materials do not reflect the established trend. Therefore, the intention of the author's collective is to try to bridge the caused state and create a teaching aid in the form of a history reading, which will be based on the students' independent work with selected period documents focused on women. It will capture the transformation of the social role of women, the history of everyday life, activities for gaining political and civil rights, the role of women during the war effort, etc. Didactically edited texts will supplement questions and imaginative tasks focused on the student's ability to work with the text. In accordance with the curriculum, the collective of authors applies intersubject relations in selected texts. The contribution of the author will consist in bringing a separate history reading for secondary schools developing reading literacy with an emphasis on the history of women. Reading literacy (the ability to understand written text, to be able to process information) is at an insufficient level in Slovak schools, primary and secondary schools, and it is getting worse every year. The unfavourable situation in this respect is demonstrated by several international testing of students in which the Slovak Republic is involved. The Slovak Republic and its pupils regularly place on the tail of these measurements. Reading literacy is a basic competence, which is followed by other skills and abilities. Currently, there is no teaching aid in the offer of the publishing portal pursuing the above goal in the history teaching process. The resulting text - the reader will thus be a valuable aid in the educational process. It will improve the level of ability to understand the text. As the trend in education today is to receive information from sources such as the internet and social networks, in parallel with the printed form of the reader, we will publish the commented documents on the website as well as on social networks. It will be transcripts, translations and commentaries of selected archive documents from Slovak and European archives from the earliest times to the 20th century. The written source will be presented in a wider historical, political, economic and social context. A team of FF UKF staff will make various types of sources available. The research of documents in the given area will be carried out with the intention of developing the students' target cognitive operations (knowledge, abilities, skills and habits). On the one hand, students will learn to work with multiple types of sources, and on the other hand, the output of the project - the reader - will be used in the study of the history subject. The historical context will present to them through a didactized document the transformations of the position of women in a specific time and space.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 5 597,00 0,00

Filter

Filter