Využitie alternatívneho meracieho systému založeného na pokročilých technológiách s prvkami automatizácie vo vzdelávaní prírodovedných predmetov

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Využitie alternatívneho meracieho systému založeného na pokročilých technológiách s prvkami automatizácie vo vzdelávaní prírodovedných predmetov

Názov projektu (anglický): Implementation of an alternative measurement system based on advanced technologies with elements of automation in the teaching of science subjects

Začiatok riešenia projektu: 2024

Koniec riešenia projektu: 2026

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 021PU-4/2024

Vedúci projektu: doc. RNDr. Sergej Iľkovič, PhD.

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove

Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

V súčasnosti do vzdelávania penetrujú nové technológie oveľa rýchlejšie, ako tomu bolo doposiaľ, avšak je treba otvorene priznať, že nie vždy je ich nasadenie vo vzdelávaní efektívne a niekedy ani potrebné. Nasadenie niektorých nových technológií namiesto podpory kritického myslenia a tvorivej aktivity žiaka často po počiatočnom nadšení prináša iba pasivitu a nezáujem žiaka o predmet. Všeobecne deklarované problémy ako memorovanie teoretických poznatkov bez aplikačného rozmeru je možné eliminovať vhodnými nástrojmi, ktoré pomôžu žiakovi zorientovať sa v problematike a získať aj osobnú praktickú skúsenosť s aplikáciou poznatkov v praxi. Jeden zo spôsobov dostať realitu do škôl je využitie meracích systémov pri skúmaní zjednodušených procesov, pričom pri riešení úloh tohto typu žiaci nielenže získajú názornú predstavu reálneho experimentu, ale využitím matematického aparátu a informačno-komunikačných technológií budú schopní dospieť k dôležitým záverom na základe kvantitatívnej a kvalitatívnej analýzy. Predpokladom realizácie týchto aktivít je dostupnosť moderného, pokročilého a pritom na použitie jednoduchého technického zabezpečenia a kvalitne spracovaného didaktického materiálu a predovšetkým dostatok kvalitných a tvorivých učiteľov, ktorí budú v dostatočnej miere pripravení pre prácu s týmito meracími systémami. Projekt sa zameriava na skvalitnenie prípravy budúceho učiteľa fyziky predovšetkým v spojitosti s využívaním meracích systémov prispôsobených podmienkam stredných a základných škôl vo vyučovaní prírodovedných predmetov. Súčasťou projektu je aj príprava vhodného didaktického materiálu, ktorý by poskytoval dostatok inšpirácií ako pre žiaka, tak aj pre učiteľa.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

At present, new technologies are penetrating education much faster than they have been in the past but openly acknowledged, their use in education is not always effective and sometimes not necessary. Deploying some new technologies instead of supporting the student's critical thinking and creative activity often brings only passivity and the student's lack of interest in the subject after the initial enthusiasm. Generally declared problems such as memorizing theoretical knowledge without an application dimension can be eliminated with suitable tools that will help the student to orientate in the topics and gain personal practical experience with the application of knowledge in practice. Utilization of the measurement systems to study simplified processes is one of the several ways how to bring the real world into schools. By solving this type of problem students will not only gain a clear idea of ​​a real experiment but use mathematical apparatus and information and communication technologies can lead to reaching important conclusions based on quantitative and qualitative analysis. The precondition for the implementation of these activities is the availability of modern, advanced and at the same time the use of simple technical support and well-processed didactic material and especially a sufficient number of quality and creative teachers who will be sufficiently prepared to work with these measurement systems. The project aims to improve the training of future physics teachers, especially in connection with the use of measurement systems, adapted to the conditions of secondary and primary schools in the teaching of science subjects. The project also includes the preparation of suitable didactic material that would provide enough inspiration for both the student and the teacher.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 6 072,00 0,00

Filter

Filter