Aktivizujúce vyučovacie metódy v prírodovednom vzdelávaní s implementáciou digitálnych technológií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Aktivizujúce vyučovacie metódy v prírodovednom vzdelávaní s implementáciou digitálnych technológií
Názov projektu (anglický): Activating Teaching Methods in Science Education with the Implementation of Digital Technologies
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 015UKF-4/2024
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Zita Jenisová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Fakulta prírodných vied a informatiky
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Súčasná moderná spoločnosť je neustále ovplyvňovaná rýchlym vývojom moderných technológií, ktoré nás dennodenne obklopujú na každom kroku. Novým moderným výzvam čelí aj vzdelávanie v oblasti prírodovedných predmetov. Rýchly pokrok vo vede umožňuje stále hlbšie prenikanie k podstate javov, avšak vďaka tomu sa stávajú poznatky komplikovanejšie a menej zrozumiteľné. Táto situácia sa jednoznačne premieta aj do edukačného procesu, možno aj z dôvodu, že prírodovedné predmety sú vnímané ako náročné. Ak zohľadníme fakt, že dnešná mladá generácia žije v dobe zahltenej veľkým množstvom informácií, ktoré samostatne nedokážu „stráviť“, nevedia si dané informácie triediť, selektovať, zoraďovať a dokonca ani vyhľadávať, je práve na učiteľovi ukázať a naučiť nájsť smer v tomto bludisku informácií. Je nevyhnutné študenta na vyučovacích jednotkách aktivizovať a viesť ho k osvojeniu základných zručností smerujúcich k rozvoju kritického a tvorivého myslenia.
Digitálne technológie sú nevyhnutými a nenahraditeľnými pomocníkmi vzdelávania, lebo prinášajú do vzdelávania nové možnosti. Súčasné trendy vo vzdelávaní očakávajú, že učiteľ by mal slobodne a flexibilne prispôsobovať svoje výchovno-vzdelávacie aktivity požiadavkám skupiny študentov rozmanitého zloženia a udržať atraktívny a efektívny poznávací proces. Hlavným cieľom projektu je navrhnúť možnosti k aktivizácii žiaka implementáciou moderných vyučovacích stratégií, postupov a metód do vyučovacieho procesu prírodovedných predmetov. Konkrétne by sme sa chceli zamerať na vytvorenie komplexného učebného materiálu, tvoreného teoretickými východiskami, ale aj doplneného metodickými postupmi a návrhmi učebných úloh a aktivít zameraných na aktivizáciu žiaka s využitím metód na rozvoj kritického myslenia v kombinácii s implementáciou digitálnych technológií. Vytvorené materiály chceme distribuovať elektronickou formou a budú adresované študentom učiteľstva prírodovedných predmetov a súčasne vhodným prostriedkom pre zvyšovanie efektivity vyučovacieho procesu pre učiteľov z praxe.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Today's modern society is constantly influenced by the rapid development of modern technologies that surround us every day at every step. Education in the field of natural sciences subjects also faces new modern challenges. Rapid progress in science allows deeper and deeper penetration into the fundamentals of phenomena, but thanks to that knowledge becomes more complicated and less intelligible. This situation is clearly reflected in the educational process, perhaps also due to the fact that science subjects are perceived as difficult. If we consider the fact that today's young generation lives in an era overwhelmed by a large amount of information that they cannot "digest" on their own, they are not able to sort, select, line up or even search for the given information, it is up to the teacher to show and teach how to find the way in this maze of information. It is necessary to activate the student in the lessons and lead him to acquire basic skills leading to the development of critical and creative thinking.
Digital technologies are inevitable and irreplaceable tool of education because they bring new possibilities into the education. Current trends in education expect that the teacher should freely and flexibly adapt his educational activities to the requirements of a diverse group of students and maintain an attractive and effective learning process. The main goal of the project is to propose possibilities to activate the student by implementing modern teaching strategies, procedures and methods in the teaching process of natural science subjects. Specifically, we would like to focus on the creation of complex learning material, formed by theoretical starting points, but also supplemented by methodological procedures and proposals for learning tasks and activities aimed at student activation using methods for the development of critical thinking in combination with implementation of digital technologies. We want to distribute the created materials in electronic form, and they will be addressed to students of teaching of natural sciences subjects and simultaneously will serve as a suitable tool for increasing the effectiveness of the teaching process for practicing teachers.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 5 420,00 | 0,00 |