Využitie umelej inteligencie vo vyučovaní školskej informatiky na stredných školách
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Využitie umelej inteligencie vo vyučovaní školskej informatiky na stredných školách
Názov projektu (anglický): The use of artificial intelligence in the teaching of school informatics in secondary schools
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 010UPJŠ-4/2024
Vedúci projektu: PaedDr. Ján Guniš, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
Pracovisko: Prírodovedecká fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Projekt reaguje a reflektuje na rýchly vývoj umelej inteligencie, jej dostupnosť a vplyv na život a existenciu ľudí. Aktuálne platné vzdelávacie programy pre základné a stredné školy sa tejto problematike cielene nevenujú. Dôsledkom tohto stavu je množstvo miskoncepcií a obáv vyplývajúcich z nedostatku informácií alebo z nesprávnych informácií a nevyužitý potenciál, ktorý umelá inteligencia prináša.
Projekt je zameraný na:
- výskum postojov a vnímania základných konceptov umelej inteligencie učiteľmi a žiakmi stredných škôl,
- rozvoj racionálnych postojov žiakov a učiteľov k problematike umelej inteligencie a jej využívaniu vo vzdelávaní a v praxi,
- vývoj a implementáciu vzdelávacích materiálov zameraných na tému umelej inteligencie pre žiakov stredných škôl,
- tvorbu námetov projektov v školskej informatike využívajúcich nástroje umelej inteligencie,
- využitie umelej inteligencie ako nástroja pre vzdelávanie žiakov,
- výskum a experimentovanie s novými nástrojmi v oblasti umelej inteligencie a ich aplikácia v školskej informatike.
Súčasťou projektu je aj ďalšie vzdelávania učiteľov stredných škôl v oblasti umelej inteligencie a jej využitia vo vzdelávaní žiakov.
Výsledkom projektu budú učitelia, ktorí rozumejú základným konceptom umelej inteligencie a sú schopní túto problematiku zaradiť do vyučovania na základných a stredných školách a využiť ju aj v procese vzdelávania žiakov. Títo učitelia sa budú podieľať aj na vývoji a overovaní vzdelávacích materiálov, ktoré budú po skončení projektu verejne dostupné.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The project responds to and reflects on the rapid development of artificial intelligence, its availability and its impact on people's lives and existence. The current curricula for primary and secondary schools do not address this issue in a targeted way. The consequence of this state of affairs is a multitude of misconceptions and fears resulting from a lack of information or from incorrect information and the untapped potential that artificial intelligence brings.
The project focuses on:
- researching the attitudes and perceptions of teachers and secondary school pupils towards the basic concepts of artificial intelligence,
- the development of rational attitudes of pupils and teachers towards AI and its use in education and practice,
- the development and implementation of educational materials on AI for secondary school pupils,
- the development of themes for projects in school informatics using AI tools,
- the use of artificial intelligence as a tool for the education of pupils,
- researching and experimenting with new AI tools and their application in school informatics.
The project also includes further training of secondary school teachers in the field of artificial intelligence and its use in pupils' education.
The project will result in teachers who understand the basic concepts of artificial intelligence and are able to incorporate the subject into teaching in primary and secondary schools and to use it in the process of pupils' education. These teachers will also be involved in the development and validation of educational materials that will be publicly available after the end of the project.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 12 067,00 | 0,00 |