Transformácia pedagogických praxí učiteľského štúdia v univerzitnom vzdelávaní
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Transformácia pedagogických praxí učiteľského štúdia v univerzitnom vzdelávaní
Názov projektu (anglický): The Pedagogical Practice Transformation of Teacher Study Programmes in University Education
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 024UK-4/2024
Vedúci projektu: Ing. Eva Tóblová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Projekt reflektuje zmeny, ktoré nastali a ktoré sa pripravujú v pregraduálnej príprave študentov učiteľstva akademických predmetov v súvislosti s novými podmienkami akreditácií. Cieľom je poskytnúť teoretické východiská a metodické usmernenia k organizácii náčuvových typov pedagogickej praxe realizovanej v podmienkach vysokej školy.
Cieľom predkladaného projektu je prispieť k obsahovým zmenám vo vysokoškolskom vzdelávaní budúcich učiteľov v oblasti transformácií a inovácií pedagogických praxí. Zámerom projektu je vytvorenie podporných materiálov v tlačenej i interaktívnej podobe v rámci komponentu učiteľského základu (Spoločný sociálno-vedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva) pre študentov, metodikov, cvičných učiteľov pri realizácii pedagogických praxí.
Inovovaný systém pedagogických praxí a ich reflexia sú silnou stránkou pracoviska. Hlavnými výstupmi projektu sú vytvorenie štandardov a metodických materiálov ako pre študentov, metodikov, rovnako pre cvičných učiteľov. Výstupné materiály budú zohľadňovať výsledky monitoringu aktuálnych výskumných zistení v oblasti vedenia (riadenia) pedagogických praxí. Zamerané budú na transformovanie koncepcie pedagogických praxí, zároveň sa usilujeme zmeniť celkové chápanie a realizáciu pedagogických praxí. Študenti sa budú aktívne podieľať na koncepcii pedagogických praxí. Vytvorené štandardy budú zodpovedať koncepcii pedagogických praxí a budú dizajnovať výučbu.
Obsahové zameranie projektu je podmienené skutočnosťou, že uvedenej problematike nie je v súčasnej dobe venovaná adekvátna pozornosť napriek tomu, že problematika pedagogických praxí je vysoko aktuálnou a diskutovanou témou. Tento fakt potvrdzuje aj to, že v súčasnosti neexistujú relevantné výskumné zistenia, ktoré by bližšie špecifikovali realizácie pedagogických praxí, stanoviská študentov, metodikov, cvičných učiteľov.
Navrhovaný projekt je zároveň reakciou na pretrvávajúcu potrebu efektívnejšieho prepojenia teoretického vzdelávania študentov a praxe budúcich učiteľov.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The project reflects the changes that have occurred and are being prepared in the undergraduate training of teaching students of academic subjects in connection with the new accreditation conditions. The goal is to provide theoretical starting points and methodological guidelines for organizing auditory types of pedagogical practice implemented under university conditions.
The presented project aims to contribute to content changes in the higher education of future teachers in the field of transformations and innovations in pedagogical practices. The project aims to create supporting materials in printed and interactive form within the component of the teacher's foundation (Common social-scientific, pedagogical and psychological foundation of teaching) for students, methodologists, and trainee teachers within the implementation of pedagogical practices.
This innovative system of pedagogical practices and its reflection are the workplace's strengths. The main project outputs are the creation of methodical materials for students, methodologists, as well as trainee teachers. The output materials will reflect the results of monitoring current research findings in the field of leadership (management) of pedagogical practices. They will be focused on transforming the concept of pedagogical practices. At the same time, we are trying to change the overall understanding and implementation of pedagogical practices. Students will actively participate in pedagogical practices conception. As a result, standards will correspond to the concept of pedagogical practices and will design teaching.
The project content focus is conditioned by not paying adequate attention to the mentioned issue, even though the pedagogical practices issue is a highly topical and discussed theme. This fact also confirms that there are currently no relevant research findings that would further specify the implementation of pedagogical practises and the opinions of students, methodologists, and trainee teachers.
The proposed project is also a response to the ongoing need for a more effective connection between students' theoretical education and future teachers' practice.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 3 385,00 | 0,00 |