Transformácia interaktívnych technológií „Mixed Reality“ do vzdelávacieho procesu pre študijný odbor počítačová podpora výrobných technológií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Transformácia interaktívnych technológií „Mixed Reality“ do vzdelávacieho procesu pre študijný odbor počítačová podpora výrobných technológií
Názov projektu (anglický): Transformation of interactive technologies “Mixed Reality” into an educational process for the study field of Computer Aided Manufacturing Technologies
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 009TUKE-4/2024
Vedúci projektu: doc. Ing. Petr Baron, PhD.
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Pracovisko: Fakulta výrobných technológií so sídlom v Prešove
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Technológie virtuálnej, rozšírenej a zmiešanej reality nachádzajú čoraz väčšie uplatnenie nielen vo sfére herného priemyslu, ale tiež v oblasti strojárskej výroby a vzdelávania. Mixed Reality (MR) reprezentuje technológiu, ktorá umožňuje spojiť fyzický svet s virtuálnym svetom. Vďaka zmiešanej realite môžu inžinieri, technici a konštruktéri pracovať s virtuálnymi modelmi a simuláciami strojov a zariadení v reálnom čase a vo vlastnom pracovnom prostredí. Zmiešaná realita umožňuje napríklad použitie holografických zobrazovacích zariadení, ktoré vytvárajú virtuálne objekty a informácie v reálnom svete. Inžinieri a technici tak môžu pracovať s virtuálnymi modelmi strojov a zariadení a sledovať ich fungovanie v pracovnom prostredí.
Zmiešaná realita má tiež veľký potenciál vo sfére vzdelávania. Využitie zmiešanej reality v rámci vzdelávania môže pomôcť študentom a učiteľom v mnohých oblastiach. Jedným z hlavných prínosov zmiešanej reality v edukačnom procese je možnosť vytvárania virtuálnych prostredí a simulácií, ktoré umožňujú študentom získavať nové zručnosti a skúsenosti v bezpečnom a kontrolovanom prostredí. Okrem toho, využitie zmiešanej reality môže pomôcť učiteľom vytvoriť zaujímavé a interaktívne lekcie. Študenti môžu byť zapojení do virtuálnych diskusií, experimentov a interaktívnych hier, ktoré pomáhajú pri upevňovaní vedomostí a pochopenia učiva. Zmiešaná realita umožňuje tiež prispôsobenie sa individuálnym potrebám študentov. Vďaka takémuto prístupu môžu byť vytvorené personalizované vzdelávacie prostredia, ktoré umožňujú študentom učiť sa vlastným tempom a štýlom.
Všetky tieto aspekty viedli riešiteľský kolektív ku návrhu projektu, cieľom ktorého je integrovať nástroje a technológie Mixed Reality do vzdelávacieho procesu pre študijný odbor Počítačová podpora výrobných technológií. Ide o náročný a prácny proces, pozostávajúci z realizácie postupných krokov, ako sú: identifikácia oblasti vzdelávania, kde by mohla byť zmiešaná realita najužitočnejšia, aplikácia vhodnej technológie MR, vypracovanie a implementácia plánu pre využitie technológií MR v rámci vyučovacích programov, poskytnutia odborného školenia pedagógom a študentom na používanie technológií MR a monitoringu a vyhodnotenia účinnosti a efektívnosti technológií MR v rámci prebiehajúcich vyučovacích programov.
Integrácia technológií MR do vzdelávacieho procesu môže byť veľmi užitočná a efektívna. Vyžaduje si to však dobrú prípravu a plánovanie, ako aj odborné školenie pre všetkých zainteresovaných účastníkov.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Virtual, augmented and mixed reality technologies are increasingly used not only in the gaming industry, but also in the field of mechanical engineering production and education. Mixed Reality (MR) represents a technology that allows connecting the physical world with the virtual one. Thanks to mixed reality, engineers, technicians and designers can work with virtual models and simulations of machines and devices in real time and in their own work environment. Mixed reality allows, for example, the use of holographic imaging devices that create virtual objects and information in the real world. Engineers and technicians can thus work with virtual models of machines and devices and monitor their functioning in the working environment.
Mixed reality also holds a great potential for the field of education. The use of mixed reality in education can help students and teachers in many areas. One of the main benefits of mixed reality in the educational process is the ability to create virtual environments and simulations that allow students to acquire new skills and experiences in a safe and controlled environment. In addition, the use of mixed reality can help teachers create interesting and interactive lessons. Students can be involved in virtual discussions, experiments and interactive games that help to consolidate knowledge and understanding of the curriculum. Mixed reality also makes adaptation of teaching materials to the individual needs of students possible. Thanks to this approach, personalized learning environments can be created that allow students to learn at their own pace and style.
All these aspects led the research team to design a project aimed at integrating Mixed Reality tools and technologies into the educational process concerning the academic program of Computer Aided Manufacturing Technologies. It is a demanding and laborious process, consisting of the implementation of successive steps, such as: identification of the area of education where mixed reality could be the most useful, application of appropriate MR technology, development and implementation of a plan for the use of MR technologies in teaching programs, provision of professional training to teachers and students on the use of MR technologies and monitoring and evaluation of the efficiency and effectiveness of MR technologies in ongoing teaching programs.
Integrating MRI technologies into the learning process can be very useful and effective. However, this requires good preparation and planning, as well as training of all stakeholders.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 16 288,00 | 0,00 |