Vybudovanie centra pre medicínske vzdelávanie
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Vybudovanie centra pre medicínske vzdelávanie
Názov projektu (anglický): Foundation of Center for Medical Education
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 011UK-4/2024
Vedúci projektu: MUDr. Silvia Hnilicová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Lekárska fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Technologický progres v medicíne neustále prináša inovatívne aplikácie na poli diagnostických a terapeutických postupov. Zároveň je však medicína podrobovaná spoločenskej kritike z dôvodu nedostatočného progresu v oblasti posilňovania interpersonálneho vzťahu lekár-pacient. Je zrejmé, že rýchly technický vývoj na jednej strane a spoločenské volanie po viac humanizovanej medicíne na strane druhej si vyžaduje inovácie v systéme medicínskeho vzdelávania.
Hlavným zámerom projektu je založenie Centra pre medicínske vzdelávanie, ktoré bude zodpovedné za systematické zavádzanie inovatívnych edukačných koncepcií a metód do medicínskeho kurikula, za kontinuálne posilňovanie pedagogických kompetencií členov fakulty a za rozvoj výskumu v oblasti medicínskeho vzdelávania.
Hlavný cieľ konkretizujú čiastkové ciele. Vybudovanie Centra pre medicínske vzdelávanie predstavujeme na začiatku jeho existencie cez uskutočnenie troch základných úloh: 1) zavedenie inovatívnej výučby do medicínskeho kurikula cez nový integrujúci predmet, 2) organizovanie kurzov na rozvoj pedagogických zručností pre vyučujúcich a 3) iniciovanie výskumu v medicínskom vzdelávaní prostredníctvom overenia efektívnosti výučbovej koncepcie a metód v rámci integrujúceho predmetu.
Základnú víziu a čiastkové ciele naplníme realizáciou viacfázového plánu projektu. V prvom roku projektu zavedieme integrovanú výučbu v rámci povinne-voliteľného predmetu Princípy vzdelávania v medicíne a overíme efektívnosť novej koncepcie a inovatívnych metód na pilotnej vzorke študentov. V druhom roku projektu zorganizujeme tréning pedagogických zručností a pripravíme metodiky pre pedagógov nového povinného integrujúceho predmetu Základy klinickej medicíny. V treťom roku projektu vypracujeme vysokoškolskú učebnicu a študijné materiály. Projekt vyústi k svojmu záveru verifikáciou účinnosti novej koncepcie a inovatívnych metód na reprezentatívnej vzorke študentov.
Pre projekt sú dôležité aktivity v dvoch zásadných oblastiach: oblasť simulačného vzdelávania a oblasť aktívneho vyučovania a učenia sa. Posilnením simulačnej výučby odpovieme na potrebu včasnej expozície študenta klinickej praxi pri zachovaní bezpečnosti a súkromia pacienta, umožníme integrovanie vybraných obsahov teoretických, predklinických a klinických predmetov a aplikujeme nové metódy hodnotenia a preverenia klinických kompetencií. Na poli aktívneho vyučovania a učenia vyškolíme pedagógov ako priamo aplikovať metódy tímového učenia (z ang.Team-based learning), prípadového učenia (z ang.Case-based learning) a výučbu hodnotenia s využitím realistických simulácií a pacientov-hercov. Tím pedagógov okolo integrujúceho predmetu vyškolíme v metódach výučby klinického uvažovania a rozhodovania (z ang. clinical reasoning), etického uvažovania a rozhodovania (z ang. ethical reasoning), komunikačných zručností a ostatných tzv. mäkkých zručností (z ang. soft skills). Tieto spôsobilosti sú v praxi vysoko cenené, no v súčasnom systéme vzdelávania dlhodobo absentujú alebo sú vyučované izolovane.
Inovatívnosť projektu spočíva v fázovanom zavedení moderného konceptu medicínskeho vzdelávania do kurikula Lekárskej fakulty Univerzity Komenského, nadizajnovaní integrovanej výučby teoretických a klinických predmetov, implementácii nových spôsobov výučby a hodnotenia cez tréning pedagógov, a v poskytnutí v našich podmienkach jedinečnej možnosti výskumu v oblasti medicínskeho vzdelávania.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Technological progress in medicine constantly brings innovative applications in the field of diagnostic and therapeutic procedures. At the same time, however, medicine is subjected to social criticism due to insufficient progress in the field of strengthening the interpersonal relationship between doctor and patient. It is obvious that the rapid technical development on the one hand and the social call for more humanized medicine on the other hand require innovations in the medical education system.
The main aim of the project is to establish a Center for Medical Education, which will be responsible for the systematic introduction of innovative educational concepts and methods into the medical curriculum, for the continuous strengthening of the pedagogical competences of faculty members and for the development of research in the field of medical education.
The main goal is specified by sub-goals. We present the construction of the new center through the implementation of three basic tasks: the introduction of innovative teaching into the medical curriculum through a new integrating subject, the organization of courses for the development of pedagogical skills for teachers and the initiation of research in medical education through the verification of the effectiveness of the teaching concept and methods within the integrating subject.
We intend to fulfill the basic goal and sub-goals through the implementation of a multi-phase project plan.In the first year of the project, we will introduce integrated teaching within the mandatory-optional subject Principles of Medical Education and verify the effectiveness of the new concept and the innovative methods used on a pilot sample of students. In the second year of the project, we will provide pedagogical skills training and prepare methodologies for teachers of the new mandatory integrating subject Basics of Clinical Medicine. In the third year of the project, we will produce a university textbook and study materials. The project will reach its conclusion by verifying the effectiveness of the new concept and innovative methods on a representative sample of students.
Activities in two fundamental areas are important for the project: the area of simulation education and the area of active teaching and learning. By strengthening simulation teaching, we will respond to the need for timely exposure of the student to clinical practice while maintaining the safety and privacy of the patient, we will enable the integration of selected contents of theoretical, preclinical and clinical subjects, and we will apply new methods of evaluation and verification of clinical competences. In the field of active teaching and learning, we will enable educators to improve their use of team learning methods, case-based learning and teaching and assessment methods using realistic simulations and patient-actors. We will train a team of educators around the integrating subject in the methods of training clinical reasoning and decision-making, ethical reasoning and decision-making, communication skills and other so-called soft skills. These skills are highly valued in practice, but in the current education system they are absent or taught in isolation.
The innovativeness of the project, we believe, is evident in the phased introduction of the modern concept of medical education into the curriculum of the Faculty of Medicine of the Comenius University, the design of integrated teaching of theoretical and clinical subjects, the implementation of new methods of teaching and evaluation through the training of educators, and in providing, in our conditions, a unique opportunity for research in the field medical education.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 16 540,00 | 0,00 |