Inovatívne vzdelávacie materiály na rozvoj interpretačnej kompetencie k novému obsahu vzdelávania pre vyučovací predmet maďarský jazyk a literatúra, 2. cyklus ZŠ s VJM
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Inovatívne vzdelávacie materiály na rozvoj interpretačnej kompetencie k novému obsahu vzdelávania pre vyučovací predmet maďarský jazyk a literatúra, 2. cyklus ZŠ s VJM
Názov projektu (anglický): Innovative educational materials for improving reading comprehension for Phase 2 of the subject “Hungarian Language and Literature” of the new curriculum
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 005UKF-4/2024
Vedúci projektu: doc. Mgr. Gabriella Petres, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Fakulta stredoeurópskych štúdií
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Medzinárodné merania porovnávajúce výsledky žiakov základných škôl za posledné dva desaťročia (napríklad prieskum PIRLS, PISA) ukázali, že žiaci žijúci na Slovensku výrazne zaostávajú za medzinárodnou úrovňou v oblasti porozumenia textu a interpretačných kompetencií. Nízka úroveň porozumenia textu má vážne dôsledky pre integráciu jednotlivcov do spoločnosti, pretože dobré porozumenie textu je základným predpokladom pre úspešné uplatňovanie kognitívnych kompetencií (myslenie a komunikácia) a učebných zručností (organizácia vedomostí a učenia sa). Vzdelávanie založené na kompetenciách, ktoré na Slovensku funguje od roku 2008, aj z toho dôvodu zaradilo kompetenciu čítania s porozumením medzi kľúčové kompetencie. Reforma vzdelávania z roku 2008 však nepriniesla očakávané výsledky, čo je okrem iného spôsobené aj nedostatkom vzdelávacích materiálov, ktoré by v dostatočnej miere akceptovali a reflektovali zmenu prístupu v rámcovom učebnom pláne (predovšetkým v základných školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín bolo zistené nedostatok učebných pomôcok, napr. učebnice, metodické príručky, pracovné zošity s takýmto odborným profilom zatiaľ neboli vydané). Cieľom predkladaného projektu je aspoň čiastočne napraviť tento stav na základných školách s vyučovacím jazykom maďarským. Medzi jej hlavné ciele patrí vytvorenie a testovanie inovatívnej čítanky pre 4. ročník s VJM, ktorá by slúžila na rozvoj stratégií čítania a interpretačných kompetencií žiakov prostredníctvom komplexného spracovania literárno-umeleckých a náučno-populárnych textov, ďalej príprava digitálnej metodickej príručky a organizovanie metodického seminára pre učiteľov. Projekt nadväzuje na koncepciu nových rámcových učebných plánov, vyhlásených Ministerstvom školstva SR v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR a jeho cieľovým výstupom je vytvorenie inovatívnych učebných pomôcok pre úvodný ročník 2. cyklu. Medzi účastníkmi projektu a spolupracujúcimi partnermi sú tvorcovia a posudzovatelia nových učebných plánov platných od roku 2026, bývalí autori učebníc, odborníci z oblasti maďarskej filológie a metodiky výučby literatúry, ktorí sú garantmi čo najefektívnejšej realizácie Plánu obnovy a odolnosti SR.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
International assessments comparing the performance of elementary-level students, such as the OECD-supported PISA test, published in the past two decades, have shown that Slovakian students perform significantly worse than the international average in terms of reading comprehension and interpreting competences. Low levels of reading comprehension have severe consequences on an individual’s integration into society as a good level of reading comprehension is a prerequisite to exercising one’s cognitive competences (thinking and communication) and learning skills (organizing knowledge and learning). Because of this, reading comprehension was classified as a key competence in the system of competence-based education, which was implemented in Slovakia in 2008. However, the 2008 education reform failed to produce the expected results, which is due to among others the lack of teaching aids that would reflect the change of perspective envisioned in the framework curriculum (e.g. the textbooks, methodological guides or workbooks has still not been published yet). The project submitted here aims to remedy this lack. The main goals of the project are the following: developing and testing a reading book for Year 4 elementary school pupils that develops their interpreting competence, discusses non-fiction and literary works in a complex manner, and applies innovative reading strategies; preparing a digital methodological guide; and organizing a workshop on methodology for educators. The project follows the concept of the new framework curricula as presented in the “Plán obnovy” (Reconstruction Plan) by the Ministry of Education, and it aims to prepare innovative teaching aids for the inaugural classes of Phase 2. Project participants and partners include the developers and reviewers of the new curricula to be used from 2026, authors of previous textbooks, as well as academic and public education experts, who ensure that the concept of the „Plán obnovy” is implemented in the most efficient way.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 5 870,00 | 0,00 |