Rozvoj kompetencií pedagogických zamestnancov v oblasti rómskeho jazyka, literatúry a reálií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Rozvoj kompetencií pedagogických zamestnancov v oblasti rómskeho jazyka, literatúry a reálií
Názov projektu (anglický): Development of competences of teaching staff in the field of Romani language, literature and realities
Začiatok riešenia projektu: 2024
Koniec riešenia projektu: 2026
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 002PU-4/2024
Vedúci projektu: doc. PhDr. Marek Lukáč, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Predkladaný projekt je zameraný na riešenie aktuálnej a zároveň dlhodobej problematiky edukácie rómskych žiakov v ich materinskom jazyku. Hoci rad výskumov preukazuje, že vyučovanie v materinskom jazyku môže mať pozitívny vplyv na školskú úspešnosť detí, v podmienkach slovenského školstva nie je doposiaľ vytvorený a inštitucionalizovaný systém vzdelávania rómskych detí v ich materinskom jazyku. Jednou z hlavných podmienok žiadúcich zmien tohoto stavu, ktoré sú akcentované aj v obsahových zmenách kurikula základného vzdelávania (kurikulárna reforma), je získanie jazykových kompetencií v rómskom jazyku pedagogickými zamestnancami, ktorí pôsobia vo výchovno-vzdelávacom procese na tých základných školách, ktoré navštevujú žiaci a žiačky z jazykovo odlišného a sociálne znevýhodneného prostredia. Zmeny štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie môžu v krátkom čase znamenať kvalitatívny obrat v doterajšej praxi (ne)vyučovania rómskeho jazyka a literatúry. Zároveň ale vytvárajú zvýšený tlak na rozvoj jazykových zručností pedagogických zamestnancov v rómskom jazyku, literatúre a reáliách. Projekt sa preto zameriava na vedecké zdôvodnenie, analýzu vzdelávacích potrieb a následnú tvorbu a pilotnú realizáciu vzdelávacieho programu, učebnice pre pedagogických zamestnancov (učiteľov a pedagogických asistentov) prvého stupňa základných škôl a metodiky pre lektorov takýchto vzdelávacích programov s cieľom rozvoja ich kompetencií v oblasti rómskeho jazyka, literatúry a reálií. Riešením projektu chceme prispieť k vytvoreniu učebných materiálov na vysokej odbornej úrovni, ktoré môžu slúžiť ako východiskové materiály v rozmanitých formách odbornej prípravy pedagogických zamestnancov v rómskom jazyku, literatúre a reáliách a prispieť tak k zvyšovaniu kvality a efektívnosti výchovno-vzdelávacieho procesu rómskych žiakov a žiačok s pozitívnymi dopadmi na ich celkovú spoločenskú inklúziu.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The presented project is aimed at solving the current and at the same time long-term issue of educating Roma pupils in their mother tongue. Although a number of researches show that teaching in the mother tongue can have a positive effect on children's school success, in the conditions of the Slovak school system, a system of education of Roma children in their mother tongue has not yet been created and institutionalized. One of the main conditions for desirable changes in this situation, which are also emphasized in the content changes of the elementary education curriculum (curriculum reform), is the acquisition of language competences in the Romani language by pedagogical staff who work in the educational process at those elementary schools attended by pupils from linguistically different and socially disadvantaged backgrounds. Changes to the state educational program for elementary education can in a short time mean a qualitative turnaround in the current practice of (not)teaching the Romani language and literature. At the same time, however, they create increased pressure to develop the language skills of pedagogical staff in the Romani language, literature and realities. The project therefore focuses on scientific justification, analysis of educational needs and the subsequent creation and pilot implementation of an educational program, textbooks for pedagogical staff (teachers and pedagogical assistants) of the first level of elementary schools and methodics for lecturers of such educational programs in order to develop their competences in the area of the Romani language, literature and realities. By solving the project, we want to contribute to the creation of teaching materials at a high professional level, which can serve as starting materials in various forms of professional training of pedagogical staff in the Romani language, literature and realities, and thus contribute to increasing the quality and efficiency of the educational process of Romani pupils with positive impacts on their overall social inclusion.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 11 427,00 | 0,00 |