Kreatívna analýza dát: komplexná platforma pre inováciu výučby predmetu analýza dát s využitím multimediálnych technológií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Kreatívna analýza dát: komplexná platforma pre inováciu výučby predmetu analýza dát s využitím multimediálnych technológií
Názov projektu (anglický): Creative Data Analysis: a Comprehensive Platform for Innovation in Teaching the Course Data Analysis Using Multimedia Technologie
Začiatok riešenia projektu: 2023
Koniec riešenia projektu: 2025
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 069UK-4/2023
Vedúci projektu: RNDr. Eva Capková, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Fakulta sociálnych a ekonomických vied
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Jedným z výrazných rysov znalostnej spoločnosti je enormný nárast objemov dát súvisiaci s presunom života ľudí do hybridného informačného prostredia a z toho plynúce požiadavky na nové kľúčové kompetencie nevyhnutné na premenu dát na využiteľné informácie a znalosti. Na potrebu nových kompetencií potrebných pre prax 21. storočia zareagovali aj vzdelávacie inštitúcie na Slovensku a aktuálne sme na vysokých školách svedkami procesov zosúlaďovania študijných programov so štandardmi pre vnútorný systém zabezpečenia kvality vysokoškolského vzdelávania definovanými Slovenskou akreditačnou agentúrou pre vysoké školy. Na túto výzvu reaguje aj predkladaný projekt, ktorý sa venuje inovatívnym vzdelávacím a kreatívnym praktickým aspektom práce s dátami vysokoškolských študentov humanitných a spoločenskovedných odborov. Hlavným cieľom projektu je rozvoj dátovej gramotnosti v zmysle spôsobilosti jedinca rozpoznať úlohu štatistiky vo svete ako schopnosti používať štatistiku adekvátnym spôsobom potrebným pre uplatnenie sa v znalostnej spoločnosti. Uvedený cieľ plánujeme dosiahnuť vytvorením koncepčného rámca pre inováciu výučby predmetu Analýza dát (nielen) v študijnom programe mediamatika. Našim cieľom je vybudovať voľne dostupnú komplexnú webovú platformu na inováciu výučby predmetu Analýza dát s využitím multimediálnych technológií. Navrhovaný portál by pozostával z elektronickej učebnice Analýzy dát určenej pre študentov spoločenských a humanitných vied, multimediálnych prednášok obsahujúcich prvky digitálneho storytellingu (rozprávania príbehov), digitálnych testov, úložiska študentských multimediálnych diel a kvízov. Išlo by tak o kreatívnu inováciu obsahu, foriem a metód vzdelávania s využitím interaktívnych multimediálnych prvkov.
Predkladaný projekt nadväzuje na projekt KEGA č. 010 ŽU-4/2015 “Potreba viacúrovňového kritického myslenia v rozvoji mediálnych kompetencií”, ktorého vedúcou bola doc. Galina Jasečková, CSc., rovnako tak na projekt APVV 18 - 0479 “Výskum kľúčových kompetencií pre znalostnú spoločnosť v kontexte historických, sociálnych a ekonomických špecifík SR”, ktorého zodpovednou riešiteľkou je PhDr. Marcela Katuščáková, PhD. a v neposlednom rade na projekt Erasmus + “GAME = Games and Active learning Methods in Education”, v ktorom participujú RNDr. Eva Capková, PhD., PhDr. Marcela Katuščáková, PhD. a Mgr. Juraj Grečnár spolu s kolegami z nórskej University of Agder a nemeckej University of Marburg.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
One of the significant features of the knowledge society is the enormous increase in data volumes associated with the transfer of people's lives to the hybrid information environment and the resulting requirements for new key competencies necessary to turn data into usable information and knowledge. Educational institutions in Slovakia have also responded to the need for new competencies needed for 21st century practice, and we are currently witnessing processes of harmonizing study programs with standards for the internal quality assurance system of higher education defined by the Slovak Accreditation Agency for Higher Education Institutions. The presented project, which deals with innovative educational and creative practical aspects of working with data of university students of humanities and social sciences, also responds to this challenge. The main goal of the project is to develop data literacy in terms of an individual's ability to recognize the role of statistics in the world as the ability to use statistics in an adequate way necessary for employment in the knowledge society. We plan to achieve this goal by creating a conceptual framework for the innovation of teaching the subject Data Analysis (not only) in the study program Mediamatics. Our goal is to build a freely available comprehensive web platform for the innovation of teaching the subject of data analysis using multimedia technologies. The proposed portal would consist of an electronic textbook Data Analysis for social sciences and humanities students, multimedia lectures containing elements of digital storytelling, digital tests, repositories for student multimedia works and quizzes. It would be a creative innovation of content, forms and methods of education using interactive multimedia elements.
The submitted project follows the project KEGA no. 010 ŽU-4/2015 “The need for multilevel critical thinking in the development of media competencies”, led by doc. Galina Jasečková, CSc., As well as the project APVV 18 - 0479 “Research of key competencies for the knowledge society in the context of historical, social and economic specifics of the Slovak Republic”, whose responsible researcher is PhDr. Marcela Katuscakova, PhD. and last but not least the Erasmus + project “GAME = Games and Active learning Methods in Education”, in which RNDr. Eva Capková, Ph.D., PhDr. Marcela Katuscakova, PhD. and Mgr. Juraj Grečnár together with colleagues from the Norwegian University of Agder and the German University of Marburg.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 5 471,00 | 0,00 |