Prevencia a eliminácia sociálnopatologických javov v prostredí internetu u jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením – digitálna bezpečnosť pre inkluzívne vzdelávanie

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Prevencia a eliminácia sociálnopatologických javov v prostredí internetu u jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením – digitálna bezpečnosť pre inkluzívne vzdelávanie

Názov projektu (anglický): Prevention and elimination of socio-pathological phenomena in the internet environment for individuals with disabilities - digital safety for inclusive education

Začiatok riešenia projektu: 2023

Koniec riešenia projektu: 2025

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 055UK-4/2023

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Jana Lopúchová, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Moderné digitálne technológie (ďalej len DT) sa za ostatné roky stali nezdieľnou súčasťou všetkých oblastí života ľudí, vrátane ich vzdelávania. Svojimi možnosťami výrazne napomáhajú rozvoju mnohých hospodárskych odvetví, ale aj samotného človeka. Najmä u jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením (ďalej len ZZ) majú nezastupiteľné miesto, pretože tvoria súčasť kompenzačných, korekčných, reedukačných, rehabilitačných a ďalších podporných procesov ich rozvoja. Avšak okrem pozitívnych prínosov DT môžeme byť v posledných rokoch svedkami aj negatívnych javov, označovaných ako sociálno-patologické javy, ktoré sú najčastejšie spájané s prostredím internetu a sociálnych sietí. Celosvetová internetová sieť (World Wide Web) a sociálne siete, ako jej súčasti, priniesli také patologické fenomény ako napr. kyberšikanovanie, kybergrooming, stalking, sexting, sharenting ai.

Keďže pre jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením je internet jedným z dôležitých  zdrojov príjmu informácií (informačná prístupnosť) a tiež prostriedkom ich vzdelávania/sebavzdelávania, ako aj kompenzácie dôsledkov ich zdravotného znevýhodnenia a znižovania ich informačného deficitu, patologické internetové javy postupne presiakli aj k tejto skupine jednotlivcov. Čo však vnímame ako riziko je fakt, že skupina jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením vzhľadom na ich charakteristiky, špecifiká a dôsledky heterogénnych porúch nie sú vždy schopní brániť sa týmto negatívnym javom a teda sú ľahko zneužiteľnou skupinou s relatívne nízkou rezilienciou. Práve preto vnímame zabezpečenie/zvýšenie ich digitálnej bezpečnosti (kyberbezpečnosti) ako prioritnú úlohu a to na viacerých úrovniach – od posilnenia obsahu vzdelávania, cez dovzdelávanie pedagógov v praxi, zvyšovanie povedomia a informovanosti samotných zdravotne znevýhodnených, ale najmä kvalitnou prípravou budúcich pedagógov/špeciálnych pedagógov.

Prevenciu sociálno-patologických javov v prostredí internetu a digitálnu bezpečnosť zdravotne znevýhodnených chápeme ako integrálnu súčasť inkluzívneho vzdelávania zdravotne znevýhodnených a silnú výzvu najmä  v oblasti aktivizácie procesov a nastavovania inkluzívnych podmienok v oblasti ďalšieho rozvoja inkluzívnej politiky.

Projekt je zameraný na identifikáciu, analýzu a deskripciu negatívnych sociálno-patologických javov v prostredí internetu u zdravotne znevýhodnených, ale najmä na ich výraznú prevenciu/elimináciu podporenú tvorbou metodických materiálov (obsahu a spôsobov ich aplikácie) pre pedagógov a školských digitálnych koordinátorov, realizáciou workshopov, ktoré budú súčasťou ďalšieho – neformálneho - vzdelávania pedagógov. Ďalej je projekt zameraný na disemináciu získaných údajov, ich spracovanie do vysokoškolskej učebnice a zapracovanie do študijného plánu študentov pedagogiky/špeciálnej pedagogiky.

Na základe identifikácie sociálno-patologických javov (negatívnych a nežiadúcich) bude realizované deskribovanie preventívnych opatrení a pravidiel, ako aj nastavenie metód a tvorba nástrojov na účinnú prevenciu a elimináciu sociálno-patologických javov v online prostredí u ZZ. Podporou pedagógov prostredníctvom metodických materiálov/príručiek, podporených workshopmi so zážitkovým učením chceme akcentovať dôležitosť tejto témy ako prierezovej v obsahu vzdelávania zdravotne znevýhodnených.

Všetky aktivity projektu smerujú k zvýšeniu povedomia o elektronickej bezpečnosti žiakov s postihnutím v online prostredí, k posilneniu ich digitálnych kompetencií, k podpore ich informovanosti, sebavedomia a asertívneho správania vo virtuálnej realite a k transferu poznatkov o bezpečnostných pravidlách správania sa v online prostredí do edukačného kurikula jednotlivcov so ZZ modifikovaných podľa ich kognitívnych a senzorických možností a spôsobilostí. Toto je možné dosiahnuť vtedy, ak k tomuto všetkému budú cielene a odborne vedení aj samotní pedagógovia už pôsobiaci v inkluzívnej praxi, a tiež študenti pregraduálneho štúdia, a budú podporení dostatočným množstvom metodických materiálov/príručiek, webových stránok a edukačných prostriedkov. Finálnou snahou projektu, aj na základe poznatkov a výsledkov doterajších výskumov (Hollá, 2006, 2008, 2009, 2010; Kopecký, 2007,2012,2017; Szotkowski, 2012; Zikl, 2011; Gregussová, M., Kováčiková, D., 2008;  a i.), je vytváranie vhodných podmienok pre bezpečné využívanie internetu a tým bezpečného edukačného a inkluzívneho prostredia jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

In recent years, modern digital technologies (DT) have become an integral part of all areas of people's lives, including their education. Its capabilities have greatly contributed to the development of many economic sectors, but also to the development of the human being itself. Especially for individuals with disabilities, they have an irreplaceable place as they form part of compensatory, corrective, re-educational, rehabilitative and other supportive processes for their development. However, in addition to the positive benefits of DT, in recent years we can also witness negative phenomena, referred to as socio-pathological phenomena, which are most often associated with the Internet environment. The World Wide Web and the social networks that are part of it have given rise to pathological phenomena such as cyberbullying, cybergrooming, stalking, sexting, sharenting, etc.

As the Internet is one of the important sources of information intake for individuals with disabilities and also a means of their education/self-education as well as compensating for their disabilities and reducing their information deficit, pathological Internet phenomena have gradually moved to this group of individuals as well. However, what we perceive as a risk is the fact that the group of individuals with TS, due to their characteristics, specificities and the consequences of heterogeneous disorders, are not always able to defend themselves against these negative phenomena and are thus an easily exploitable group with relatively low resilience. This is why we see the enhancement of their e-safety (cybersecurity) as a priority task on several levels - from strengthening the content of education, through the retraining of in-service educators, raising awareness and information of the individuals with disabilities themselves, but especially through the quality preparation of future special educators.

We also see the prevention of negative socio-pathological phenomena in the Internet environment as an integral part of inclusive education of disabilities and a strong challenge, especially in the field of activating processes and setting inclusive conditions for the further development of inclusive policy.

The project is aimed at the identification, analysis and description of negative socio-pathological phenomena in the Internet environment among the disabled, but especially at their significant prevention/elimination supported by the creation of methodological materials (content and methods of their application) for educators and digital coordinators, the implementation of workshops that will be part of the further - non-formal - education of educators.

On the basis of the identification of negative socio-pathological phenomena, the description of preventive measures and rules will be carried out, as well as the setting of methods and the creation of tools for the effective prevention and elimination of negative socio-pathological phenomena in the online environment of the disabled. By supporting educators through methodological materials/manuals, supported by workshops with experiential learning, we want to accentuate the importance of this topic as a cross-cutting theme in the content of education of the disabled.

All project activities are aimed at increasing the e-safety of students with disabilities in the online environment, strengthening their digital competences, promoting their awareness, self-confidence and assertive behaviour in virtual reality, and transferring the knowledge of safety rules of behaviour in the online environment into the educational curriculum of individuals with disabilities modified according to their cognitive and sensory capacities and capabilities. This can be achieved if all of this is done in a targeted and professional manner by the practising educators themselves, as well as by the undergraduate students, supported by a sufficient number of methodological materials/guides, websites and educational resources. The final aim of the project, also based on the findings and results of previous research (Hollá, 2006, 2008, 2009, 2010; Kopecký, 2007; Zikl, 2011; Gregussová, M., Kováčiková, D., 2008; and others), is to create appropriate conditions for safe use of the Internet and thus a safe educational and inclusive environment for individuals with disabilities.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 3 948,00 0,00

Filter

Filter