Implementácia alternatívnych modelových organizmov a metód v rámci vysokoškolského vzdelávania

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Názov projektu (slovenský): Implementácia alternatívnych modelových organizmov a metód v rámci vysokoškolského vzdelávania

Názov projektu (anglický): Implementation of alternative modeling organisms and methods within higher education

Začiatok riešenia projektu: 2023

Koniec riešenia projektu: 2025

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 004UVLF-4/2023

Vedúci projektu: doc. MVDr. Lenka Luptáková, PhD.

Vysoká škola: Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Cieľom projektu je praktické vzdelávanie študentov vo vedeckej oblasti zameranej na využívanie alternatívnych zvieracích a nezvieracích modelov vo výskume. Posledné desaťročie zaznamenávajú výskumné oblasti veľký tlak na vylúčenie predovšetkým cicavčích zvieracích modelov z laboratórneho testovania, čo je spojené s veľkou snahou nájsť vhodné náhrady za tieto osvedčené a roky využívané modely. Vedecká komunita, študenti a aj pedagógovia, čoraz častejšie žiadajú o rešpektovanie 3R zásady – podmienok nastavených výskumnou komunitou poskytujúci základný rámec pre uskutočňovanie humánnejšieho výskumu zvierat, ktorý je v súlade s neustálym zvyšovaním povedomia verejnosti o dobrých životných podmienkach zvierat a etike týkajúcej sa používania experimentálnych zvierat vo výskume. 3R zásady zahŕňajú redukciu, náhradu a zjemnenie. Tieto pravidlá odkazujú na potrebu výmeny pokusných zvierat za fylogeneticky najnižšie možné druhy alebo formy (vrátane počítačových modelov alebo in vitro kultúr) so zníženou schopnosťou cítiť bolesť alebo nepohodlie, zníženia ich počtu na nevyhnutné minimum a ochranu pred zbytočným utrpením. Smernica EP a R 2010/63/EÚ o ochrane zvierat používaných na vedecké účely ustanovuje povinnosť zabezpečiť na vnútroštátnej úrovni propagáciu alternatívnych prístupov a preto mnohé členské štáty vytvorili platformy propagujúce alternatívne metódy. V SR bola v roku 2018 založená Slovenská národná platforma 3Rs (SNP 3Rs) združujúca odborníkov z oblasti štátneho, akademického a priemyselného sektora. Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach má v tejto platforme tiež svojich zástupcov a v rámci predmetu Laboratórna diagnostika sa snaží propagovať používanie alternatívnych modelov. Hlavnou snahou je uviesť študentov do problematiky využívania laboratórnych zvieracích modelových organizmov vo výskume a naša hlavná snaha je zameraná na zoznámenie sa študentov s alternatívnymi zvieracími a nezvieracími modelovými organizmami (bunkové línie, vtáčie embryo, Caenorhabditis elegans, Artemia franciscana), ktoré môžu nahradiť cicavčie organizmy vo výskume. Pre zvýšenie kvality tohto predmetu je pre nás a hlavne pre študentov nesmierne dôležité, aby na predmete nezískali iba teoretické vedomosti, ale predovšetkým praktické skúsenosti v laboratóriu pri práci s alternatívnymi modelovými organizmami. Mnohí študenti sa po ukončení vysokej školy zamestnávajú aj vo výskumnej oblasti alebo pokračujú postgraduálnym štúdiom, kde môžu s teoretickými aj praktickými znalosťami získanými v rámci predmetu Laboratórna diagnostika, navrhnúť výskum alebo projekt s využitím alternatívnych modelov. V posledných rokoch sme u študentov zaznamenali stúpajúci záujem o tento predmet a niektorí študenti požiadali o odporúčacie listy pre svoje budúci povolanie. Preto je pre nás veľmi dôležité zlepšiť kvalitu laboratórneho prostredia a rozšíriť skupinu používaných alternatívnych modelových organizmov (Neocaridina davidi) ako aj informovanie študentov o možnostiach in silico metód s použitím počítačovej simulácie. Podmienkou pre vysokú kvalitu študijného predmetu, ktorý študentom bude ponúkať predovšetkým možnosť získania praktických zručností je moderné laboratórne prostredie, preto súčasťou predkladaného projektu je zriadenie špecializovaného funkčného laboratória pre prácu s alternatívnymi modelovými organizmami.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The aim of the project is the practical education of students in the field of science focused on the use of alternative animal and non-animal models in research. Over the last decade, there is a great pressure in research to exclude, in particular, mammalian animal models from laboratory testing, which is associated with a strong effort to find suitable substitutes for these proven and years-old models. The scientific community, students and even educators are increasingly demanding respect for the 3Rs principle - conditions set by the research community providing a basic framework for conducting more humane animal research in line with the constantly increasing public awareness of animal welfare and ethics regarding the use of experimental animals in research. 3R principles include reduction, replacement and refinement. These rules refer to the need to replace experimental animals with the lowest possible phylogenetic species or forms (including computer models or in vitro cultures) with a reduced ability to feel pain or discomfort, reduce their number to the minimum necessary and protect them from unnecessary suffering. EP and R Directive 2010/63/EU on the protection of animals used for scientific purposes lays down the obligation to ensure that alternative approaches are promoted at national level and many Member States have therefore set up platforms to promote alternative methods. In the Slovak Republic, the Slovak National Platform 3Rs (SNP 3Rs) was established in 2018, associating experts from the state, academic and industrial sectors. The University of Veterinary Medicine and Pharmacy in Košice also has representatives in this platform and within the subject Laboratory diagnostics aims to promote the use of alternative items. The main effort is to acquaint students with alternative animal and non-animal model organisms (cell lines, avian embryo, Caenorhabditis elegans, Artemia franciscana) that would replace mammalian organisms in research. To increase the quality of this course, it is extremely important for us and especially for students that they do not only gain theoretical knowledge, but above all practical experience in the laboratory when working with alternative model organisms. Many students are also employed in research after graduation or continue their postgraduate studies, where they can design research or a project with theoretical and practical knowledge gained through Laboratory Diagnostics to replace mammalian models with some of the other alternative model organisms. In recent years, we have noticed a growing interest in this subject among students, and some students have also asked for letters of recommendation for their future profession. Therefore, it is very important to improve the quality of the laboratory environment and expand the group of alternative model organisms used (Neocaridina davidi), as well as informing students about the possibilities of in silico methods using computer simulation. The condition for the high quality of the study subject, which will offer students the opportunity to acquire practical skills, is a modern laboratory environment; therefore, part of the presented project is the establishment of a specialized functional laboratory for working with alternative model organisms.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 12 921,00 0,00

Filter

Filter