Inovácia edukačného procesu aplikovaním nových didaktických prístupov so zameraním na oblasť mechanizmov v doprave a manipulácii ako nástrojov zvyšujúcich kvalitu odborných vedomostí a kritického myslenia

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Inovácia edukačného procesu aplikovaním nových didaktických prístupov so zameraním na oblasť mechanizmov v doprave a manipulácii ako nástrojov zvyšujúcich kvalitu odborných vedomostí a kritického myslenia

Názov projektu (anglický): Innovation of the educational process by applying new didactic approaches focusing on the field of mechanisms in transport and handling as tools increasing the quality of professional knowledge and critical thinking

Začiatok riešenia projektu: 2023

Koniec riešenia projektu: 2025

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 002TU Z-4/2023

Vedúci projektu: Ing. Mária Vargovská, PhD.

Vysoká škola: Technická univerzita vo Zvolene

Pracovisko: Fakulta techniky

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

V oblasti strojárstva a jeho odvetviach sa kladie veľmi veľký dôraz na zvyšovanie kvality a konkurencieschopnosti absolventov technicky zameraných študijných odborov. V predchádzajúcom storočí nastal veľmi rýchly vedecko-technický rozvoj, ktorý pokračuje aj v tomto období už štvrtou priemyselnou revolúciou nazvanou Industry 4.0. Je to takzvaná digitálna revolúcia, zameraná na rýchlosť, rozsah a vplyv systémov. Jej význam bol ešte umocnený počas posledných 3 rokov, keď koronakríza poukázala na ešte väčšiu potrebu využívania a prepájania najnovších technických prostriedkov, a to nielen v oblasti školstva, ale predovšetkým v oblasti výroby. Možnosti tejto digitálnej revolúcie sú o to markantnejšie, čím viac technických objavov v jednotlivých technických disciplínach vzniká, a čím viac zasahuje do všetkých oblastí umelá inteligencia, robotika a nanotechnológie. Tento vývoj zasiahol aj školstvo zamerané práve na výchovu nových odborníkov v oblasti technických a strojárskych disciplín.
Zámerom projektu je zvyšovanie kvality výučby profilových technických predmetov v študijných odboroch Manažment výrobných procesov a  Výrobná technika. Zvyšovanie kvality výučby je cieľom zvyšovania záujmu študentov o technické disciplíny a ich efektívnejšie a rýchlejšie sa zaradenie  do bežného pracovného života práve vo vyštudovaných strojárskych oblastiach.
Prvoradým cieľom projektu je vybudovanie špecializovanej učebne zameranej na výučbu technických predmetov v oblasti manipulácie a dopravy, pričom by študenti mohli interaktívne reagovať a pretvárať sústavu jednotlivých zariadení, tak aby vznikali  rôzne pracovné varianty, pre priblíženie edukačného procesu k reálnym situáciám v priemyselných podnikoch. Novovybudovaná špecializovaná učebňa podporí interaktívny prístup k informáciám a umožní študentom za pomoci on-line prístupu možnosť formovať svoje schopnosti, dopĺňať svoje vedomosti o daných mechanizmoch, manipulačno-dopravných zariadeniach a ich vzájomné prepojenie a ovládanie. Súčasťou projektu je používanie metód PLC programovania a ovládanie jednotlivých zariadení osve ako aj pri spoločnom zapojení do linky. Študenti si budú môcť prakticky osvojiť rôzne postupy pri tvorbe a ovládaní zariadení manipulácie a dopravy. V týchto časoch, kedy je trendom modernizácia, robotizácia, používanie umelej inteligencie, online prístupov  variabilné ovládanie pomocou rôznych aplikácií, je zameranie sa  na túto oblasť strojárstva vysoko aktuálne a pre uplatniteľnosť absolventa takého odboru, priam nevyhnutné. V svetle týchto vedomostí je táto špecializovaná učebňa priam nevyhnutnou požadovanou súčasťou výuky prítomných ako aj budúcich generácií bakalárov a inžinierov s technickým zameraním.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

In the field of engineering and its industry, great emphasis is placed on increasing the quality and competitiveness of graduates of technically oriented fields of study. In the previous century, there was a very rapid scientific and technical development, which continues in this period with the fourth industrial revolution called Industry 4.0. It is the so-called digital revolution, focused on the speed, scale and impact of systems. Its importance has been exacerbated during the last 3 years, when the corona crisis highlighted an even greater need to use and interconnect the latest technical means, not only in the field of education, but especially in the field of production. The possibilities of this digital revolution are all the more striking the more technical discoveries are being made in individual technical disciplines, and the more artificial intelligence, robotics and nanotechnology are interfering in all areas. This development also affected education focused on the education of new experts in the field of technical and engineering disciplines.
The aim of the project is to increase the quality of teaching profile technical subjects in the study fields of Production Process Management Production Technology. Improving the quality of teaching is the goal of increasing students' interest in technical disciplines and their more effective and faster integration into normal working life in the fields of engineering.
The primary goal of the project is to build a specialized classroom focused on teaching technical subjects in the field of handling and transport, while students could interactively transform and transform the system of equipment to create different working variants to bring the educational process closer to real situations in industrial enterprises. The newly built specialized classroom will support interactive access to information and allow students, through online access, the opportunity to shape their skills, supplement their knowledge of the mechanisms, handling and transport equipment and their interconnection and control. Part of the project is the use of PLC programming methods and control of individual devices, as well as joint connection to the line. Students will be able to practically master various procedures in the creation and operation of handling and transport equipment. In these times, when the trend is modernization, robotization, use of artificial intelligence, online approaches, variable control using various applications, the focus on this area of ​​engineering is highly topical and for the employability of a graduate of such a field, it is absolutely necessary. In the light of this knowledge, this specialized classroom is an essential part of the teaching of present as well as future generations of bachelors and engineers with a technical focus.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 5 947,00 0,00

Filter

Filter