Implementácia poznatkov zo spoločenských, behaviorálnych a humanitných vedných disciplín do prípravy študentov študijného odboru bezpečnostné vedy
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Implementácia poznatkov zo spoločenských, behaviorálnych a humanitných vedných disciplín do prípravy študentov študijného odboru bezpečnostné vedy
Názov projektu (anglický): Implementation of knowledge from social, behavioural and humanities disciplines in the preparation of students in the field of safety and security sciences
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 043ŽU-4/2022
Vedúci projektu: prof. Ing. Jozef Ristvej, PhD., EMBA
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Pracovisko: Fakulta bezpečnostného inžinierstva
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Pracovníci v rámci oblasti bezpečnosti, študenti a absolventi študijného odboru bezpečnostné vedy (študijné programy: krízový manažment, bezpečnostný manažment, záchranné služby) musia byť odborne, morálne, fyzicky a psychicky spôsobilí na vykonávanie svojej pracovnej činnosti. Riešenie bezpečnostných problémov, kríz je ovplyvnené mnohými faktormi. Najvýznamnejšími spoločnými črtami kríz sú nedostatok času a informácií, ktoré kladú vysoké nároky na zamestnancov (riadiacich aj výkonných pracovníkov). Zvyšuje sa tak úroveň kompetencií požadovaných od pracovníkov v oblasti bezpečnosti, a to úmerne k náročnosti ich pracovnej činnosti. Významnými faktormi ovplyvňujúcimi ich výkonnosť sú aj psychosociálne riziká. Agentúra EU-OSHA v rámci prieskumov ESENER identifikovala najvýznamnejšie psychosociálne riziká pri práci v organizáciách, a to stres súvisiaci s prácou, časový stres/časová tieseň, nutnosť prichádzať do kontaktu s problematickými klientmi. Na riešenie psychosociálnych rizík sú potrebné vedomosti a zručnosti, ktoré môžu odborníci na úseku bezpečnosti získať a rozvíjať vysokoškolským štúdiom, ako aj celoživotným sebavzdelávaním. Vzdelávanie zamerané na rozvoj odbornej, psychickej a morálnej spôsobilosti študentov v odbore bezpečnostné vedy je možno realizovať v rámci predmetov zameraných na spoločenské, behaviorálne a humanitné vedy (napr. Psychológia a krízová intervencia, Krízová komunikácia, Personálny manažment), ako aj predmetov, ktoré v sebe subsumujú parciálne problémy z uvedených oblastí (Detektívna služba, Súkromné bezpečnostné služby, Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci).
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Safety personnel, students and graduates of the safety and security sciences study program (study programs: crisis management, security management, rescue services) must be professionally, morally, physically and mentally competent to perform their work activities. Solving security problems, crises is affected by many factors. The most important common features of crises are the lack of time and information, which places high demands on employees (managers and executives). This increases the level of competencies required of workers in the field of safety, in proportion to the complexity of their work. Psychosocial risks are also important factors influencing their performance. As part of ESENER surveys, EU-OSHA identified the most significant psychosocial risks at work in organizations, namely work-related stress, time stress / time constraints, the need to come into contact with problematic clients. To address psychosocial risks, knowledge and skills are needed that security professionals can acquire and develop through university studies as well as lifelong self-education. Education aimed at developing the professional, psychological and moral competence of students in the field of safety and security sciences can be implemented within subjects focused on social, behavioral and humanities (eg Psychology and Crisis Intervention, Crisis Communication, Personnel Management), as well as subjects they subscribe to partial problems from the mentioned areas (Detective Service, Private Security Services, Safety and Health at Work).
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 9 185,00 | 0,00 |