Celoživotné vzdelávanie učiteľov fyziky zamerané na rozvoj bádateľských kompetencií žiakov
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Celoživotné vzdelávanie učiteľov fyziky zamerané na rozvoj bádateľských kompetencií žiakov
Názov projektu (anglický): Lifelong learning of physics teachers focused on the development of inquiry competencies of pupils
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 031UMB-4/2022
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Pracovisko: Fakulta prírodných vied
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Základným kameňom úspechu poskytovania kvalitného vzdelávania je kvalitný učiteľ. Ďalším dôležitým faktorom pre zvyšovanie kvality vzdelávania je dostatok príležitostí pre učiteľov získavať nové poznatky a rozvíjať svoje profesijné kompetencie prostredníctvom rôznych aktivít celoživotného vzdelávania. To je v súlade s požiadavkami kladenými na fyzikálne vzdelávanie, v rámci ktorého je kľúčové rozvíjať bádateľské kompetencie žiakov ako je pozorovanie, meranie, experimentovanie, spracovanie dát a podobne. Základným predpokladom pre úspešný rozvoj bádateľských kompetencií žiakov je na jednej strane široké portfólio námetov na experimenty bádateľského charakteru v jednotlivých témach školskej fyziky, na druhej strane dostatok možností pre učiteľov aktualizovať a rozvíjať svoje vedomosti a zručnosti potrebné pre úspešnú implementáciu daných aktivít do vyučovacieho procesu.
Zámerom predkladaného projektu je obsiahnuť obidve spomenuté oblasti. Vytvoriť e-platformu poskytujúcu dostatok námetov na experimentálnu činnosť žiakov strednej školy s dôrazom na rozvoj ich bádateľských kompetencií a zároveň ako priestor na výmenu skúseností a zdieľanie dobrých nápadov učiteľmi. Paralelne s tým je potrebné vypracovať plán seminárov (a pripraviť ich obsah) pre učiteľov ako súčasť celoživotného vzdelávania, ktorých cieľom bude rozvoj profesijných kompetencií učiteľov orientovaných na úspešnú implementáciu bádateľských aktivít do vyučovacieho procesu.
Návrhy na experimentálne aktivity budú voľne prístupné a doplnené o metodické materiály pre učiteľov. Pri vybraných experimentoch budú použité digitálne technológie, jednak na ich realizáciu, ale aj na zaznamenávanie experimentálnych dát, prípadne na vyhotovenie videozáznamu experimentu. Zaznamenanie experimentálnych dát a zhotovenie videozáznamu z priebehu experimentu poskytne priestor na realizáciu experimentu, resp. jeho analýzu a vyhodnotenie aj v prípade dištančného vzdelávania. Pre potreby dištančného vzdelávania budú metodické materiály primerane upravené.
Experimentálne aktivity budú využívané v rámci seminárov celoživotného vzdelávania pre praktizujúcich učiteľov, prostredníctvom ktorých získajú praktickú skúsenosť pri realizácii daného typu aktivít a spoznajú možnosti ich využitia vo vyučovacom procese. Pridanou hodnotou bude získanie praktickej skúsenosti s využitím vybraných aktivít v rámci dištančného vzdelávania.
Aktuálne potreby vzdelávania praktizujúcich učiteľov budú premietnuté aj do prípravy študentov učiteľstva fyziky. Pôjde predovšetkým o úpravu obsahu didakticky orientovaných predmetov – napríklad Didaktika fyziky, Praktikum školských pokusov, Integrovaná prírodoveda, Integrovaná prírodoveda v experimentoch, Riešenie fyzikálnych úloh. Navrhované metodiky a experimenty budú overované aj v príprave študentov učiteľstva fyziky.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The cornerstone of the success of providing quality education is a quality teacher. Another important factor for improving the quality of education is the sufficient opportunity for teachers to acquire new knowledge, to develop their professional competencies through various lifelong learning activities. This is in line with the requirements for physical education, in which it is crucial to develop pupils' inquiry competencies such as observation, measurement, experimentation, data processing and the like. The basic prerequisite for the successful development of pupils' inquiry competencies is on the one hand a wide portfolio of ideas for inquiry-based experimental activities in individual topics of school physics, on the other hand, enough opportunities for teachers to update and develop their knowledge and skills necessary for successful implementation of activities in the teaching process.
The aim of the project is to cover both mentioned areas. Create an e-platform providing enough ideas for the experimental activities of secondary school pupils with an emphasis on the development of their inquiry competencies and at the same time as a space for the exchange of experiences and the sharing of good ideas by teachers. In parallel, it is necessary to develop a plan of seminars (and prepare their content) for teachers as part of lifelong learning, which will aim to develop professional competencies of teachers focused on the successful implementation of inquiry-based activities in the teaching process.
Proposals for experimental activities will be freely accessible and supplemented with methodological materials for teachers. For some experiments, digital technologies will be used, both for their implementation, but also for recording experimental data, or for making a video recording of the experiment. Recording experimental data and making a video recording of the performance of the experiment will provide space for the implementation of the experiment, resp. its analysis and evaluation also in the case of distance education. For the needs of distance education, the methodological materials will be adapted accordingly.
Experimental activities will be used in lifelong learning seminars for practising teachers, through which they will gain practical experience in the implementation of a given type of activities and learn about the possibilities of their use in the teaching process. The added value will be the acquisition of practical experience with the use of selected activities in distance education.
The current training needs of practising teachers will also be transformed into the training of future physics teachers. It will be mainly about modifying the content of didactically oriented subjects - for example, Didactics of Physics, Practicum of School Experiments, Integrated Science, Integrated Science in Experiments, Solving Physical Problems. The proposed methodologies and experiments will also be verified in the training of future physics teachers.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 9 562,00 | 0,00 |