Virtuálna realita a jej využitie na zefektívnenie vzdelávania a prípravy obyvateľstva na krízové javy
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Virtuálna realita a jej využitie na zefektívnenie vzdelávania a prípravy obyvateľstva na krízové javy
Názov projektu (anglický): Virtual reality and its use to streamline education and preparation of the population for crisis phenomena
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 042ŽU-4/2022
Vedúci projektu: doc. Ing. Eva Sventeková, PhD.
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Pracovisko: Fakulta bezpečnostného inžinierstva
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Nárast výskytu prírodných a človekom spôsobených krízových javov zvýrazňuje potrebu prípravy na pôsobenie týchto javov. Výskum dokazuje, že priama skúsenosť s pôsobením týchto javov, je jedným z najväčších determinantov zvýšenia úrovne povedomia a pripravenosti na ne. V procese vzdelávania a prípravy či už študentov alebo širšej verejnosti na danom úseku, je ale komplikované sprostredkovať reálny zážitok a získať resp. precvičiť si odporúčané formy reakcie a správania sa pri pôsobení rizikových faktorov (napríklad postup evakuácie, správanie sa pri požiari, povodni, a pod.). Je niekoľko spôsobov, ktorými je možné priblížiť aktivity spojené s riešením týchto situácie ako sú napríklad odborné prednášky, analýza prípadových štúdií, projektové cvičenia alebo praktické cvičenia. Vo všetkých menovaných možnostiach zvyčajne chýba prvok reálneho ohrozenia, čo je neopomenuteľný prvok pre dané situácie. Zámerom predkladaného projektu je preto skúmať nové inovatívne nástroje, ktoré by realistickejšie sprostredkovali zážitok pôsobenia krízového javu pre účastníka vzdelávania alebo prípravy, posilnili tým jeho vzdelanie a povedomie v tejto oblasti a umožnili mu získať praktické zručnosti a precvičiť náležité kroky riešenia špecifických situácií. V tomto zmysle je uvažované skúmanie a overenie možností virtuálnej reality a podporných softvérových produktov na vyššie spomínané účely. Využitie virtuálnej reality by mohlo zefektívniť proces vzdelávania študentov študijných odborov so zameraním na bezpečnosť a jej uplatnenie je súčasne možné pri zvyšovaní povedomia a miery pripravenosti širšej verejnosti.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The increase in the incidence of natural and man-made crisis phenomena emphasize the need to prepare for these phenomena. Research shows that direct experience with the effects of these phenomena is one of the biggest determinants of awareness raising and preparedness. In the process of education and training, whether for students or the general public in a designated field, however, it is complicated to mediate a real experience and practice the recommended forms of reaction and behavior under the influence of risk factors (for example, evacuation, behavior in case of fire, flood, etc.). There are several methods in which it is possible to approach activities related to solving these situations, such as professional lectures, analysis of case studies, project exercises or practical exercises. In all of the above options, the element of real threat is usually missing, which is an indispensable element for crisis situations. The aim of this project is to explore new innovative tools that would more realistically mediate the experience of the crisis phenomena for the participant in education or training, thereby reinforce his education and awareness in the field, and enable him to acquire practical skills and practice appropriate steps to solution specific situations. In this sense, exploration and verification of the possibilities of virtual reality and supporting software products for the mentioned purposes is considered. The use of virtual reality could effective the process of educating students of study fields with a focus on safety, and its application is also possible in increasing awareness and preparedness of the general public.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 7 157,00 | 0,00 |