Podpora praktickej prípravy študentov bezpečnostných vied zameraná na fyzickú ochranu objektov

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Názov projektu (slovenský): Podpora praktickej prípravy študentov bezpečnostných vied zameraná na fyzickú ochranu objektov

Názov projektu (anglický): Support of practical training of security science students focused on the object´s physical protection

Začiatok riešenia projektu: 2022

Koniec riešenia projektu: 2024

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 036ŽU-4/2022

Vedúci projektu: doc. Ing. Zuzana Zvaková, PhD.

Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline

Pracovisko: Fakulta bezpečnostného inžinierstva

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Vývoj bezpečnostnej situácie kladie nové požiadavky na odbornú spôsobilosť riadiacich aj výkonných pracovníkov v oblasti bezpečnosti. Fyzická ochrana je súčasťou systému ochrany objektu a jej úloha je najmä z dôvodu zaistenia funkcie reakcie nezastupiteľná. V komerčnej sfére je táto oblasť upravená zákonom č. 473/2005 Z.z. (zákon o súkromnej bezpečnosti). Podľa tohto zákona je fyzickou ochranou v skratke obchôdzka a stráženie, prevádzkovanie zabezpečovacieho systému alebo poplachového systému a priame riadenie a kontrola týchto činností. Fyzickú ochranu možno definovať aj všeobecne, a to ako cieľavedomú činnosť smerujúcu k zaisteniu bezpečnosti chráneného záujmu prostredníctvom živej sily a dostupných zákonných prostriedkov (komunikačných zariadení, dopravných prostriedkov, zbraní, vecných bezpečnostných prostriedkov a pod.).

Potreba riešenia bezpečnostných incidentov kladie na zamestnancov poverených riadením a priamym výkonom fyzickej ochrany vysoké nároky a pripisuje im širokú škálu zodpovedností nielen za zverený chránený záujem, ale aj za život, zdravie a majetok tretích osôb a dobré meno spoločnosti.  Ich konanie môže mať vážne právne následky, a to najmä pri nesprávne vykonanom alebo neadekvátnom zásahu.

Vzdelávanie bezpečnostných zamestnancov, musí kopírovať požiadavky praxe a poskytnúť študentom aktuálne a moderné učebné pomôcky a materiály, ktoré budú svojim obsahom zodpovedať praktickému uplatneniu absolventov. Kvalitné didaktické pomôcky študentom pomôžu lepšie sa etablovať v praxi po ukončení štúdia. Stáva sa, že absolventi majú problém využívať pri výkone zamestnania vecné bezpečnostné prostriedky a iné dostupné prostriedky. Dôvodom je absentujúca prax pre túto oblasť.

Zámerom riešiteľov projektu je na základe požiadaviek na vzdelávanie bezpečnostných zamestnancov navrhnúť a implementovať didaktické pomôcky a učebné materiály, vhodné nielen pre akademické prostredie, ale aj pre odborníkov, pôsobiacich v bezpečnostnom sektore. Riešením projektu budú výstupy orientované primárne na oblasť fyzickej ochrany.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The development of the security situation places new requirements on the professional competence of managers and executives in the field of security. Physical protection is a part of the object protection system, and its role is irreplaceable, especially due to ensuring the function of the reaction. In the commercial sphere, this area is regulated by Act no. 473/2005 Coll. (Private Security Act). According to this law, physical protection is, in short, patrol and guarding, operation of a security system or alarm system and direct management and control of these activities. Physical protection can also be defined in general, as a purposeful activity aimed at ensuring the security of a protected interest through manpower and available legal means (communication equipment, means of transport, weapons, material security means, etc.).

The need to deal with security incidents places high demands on employees charged with the management and direct performance of physical protection and imposes a wide range of responsibilities not only on the entrusted protected interest but also on the life, health and property of third parties and the company's reputation. Their actions can have serious legal consequences, especially in the event of incorrect or inadequate intervention.

The education of security staff must copy the requirements of practice and provide students with current and modern teaching aids and materials, the content of which will correspond to the practical application of graduates. Quality teaching aids will help students to better establish themselves in practice after graduation. It happens that graduate have a problem using security equipment and other available means in the performance of their job. The reason is the absent practice for this area.

The intention of the project developers is based on the requirements for the education of security staff to design and implement teaching aids and teaching materials, suitable not only for the academics but also for professionals working in the security sector. The solution of the project will be outputs oriented primarily to the area of ​​physical protection.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 7 660,00 0,00

Filter

Filter