Tvorba originálnych študijných materiálov a vysokoškolskej učebnice v oblasti kriminológie
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Tvorba originálnych študijných materiálov a vysokoškolskej učebnice v oblasti kriminológie
Názov projektu (anglický): Creation of original study materials and university textbook in the field of criminology
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 031ŽU-4/2022
Vedúci projektu: doc. Ing. Viktor Šoltés, PhD.
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Pracovisko: Fakulta bezpečnostného inžinierstva
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Kriminalita a iná protispoločenská činnosť je považovaná za fenomén, ktorý negatívne ovplyvňuje kvalitu života človeka, a teda aj celej spoločnosti. K charakteristickým znakom kriminality, ako sú organizovanosť, intelektualizácia či sofistikovanosť pribudol v nedávnej minulosti ďalší znak, ktorým je internacionalizácia. Tradičné formy kriminality sa navyše rozšírili o nové formy, medzi ktoré je možné zaradiť environmentálnu kriminalitu, ale aj počítačovú kriminalitu. V súvislosti s rozvojom spoločnosti sa tradičné, ale aj nové formy kriminality čoraz viac dostávajú do kybernetického priestoru. Rozmach kriminality páchanej v kybernetickom priestore (kybernetickej kriminality) bolo možné vnímať po vypuknutí pandémie súvisiacej s ochorením COVID-19 a nevyhnutným presunom veľkej skupiny obyvateľstva do online priestoru, prostredníctvom ktorého boli zabezpečované základné ľudské činnosti, akými sú práca či vzdelávanie. Vznik nových foriem kriminality, modifikácia tradičných foriem kriminality, jej presunu do kybernetického priestoru a mnohé ďalšie aspekty prispeli k väčšej dynamike v zmenách kriminálnej situácie. Kriminalita sa stala fenoménom, ktorý nie je možné efektívne riešiť zaužívanými formami a metódami prevencie kriminality. Práve preto je nevyhnutné kriminalitu (predovšetkým jej nové formy) skúmať z kriminologického hľadiska a následne do boja s kriminalitou implementovať inovatívne prvky prevencie s dôrazom na prevenciu kybernetickej kriminality páchanej na rizikových skupinách obyvateľstva.
Projekt je zameraný na podrobný kriminologický výskum kriminality a inej protispoločenskej činnosti, s dôrazom na nové formy kriminality, ktorého výstupy budú využiteľné pre inováciu vzdelávania v oblasti kriminológie a prevencie kriminality v rámci študijného odboru bezpečnostné vedy. Cieľom projektu je vytvorenie originálnych študijných materiálov a vysokoškolskej učebnice v oblasti kriminológie, ktoré reflektujú na aktuálne zmeny v spoločnosti. V súčasnosti na Slovensku absentujú učebné texty, študijné materiály a štúdie, ktoré by sa podrobne zaoberali novými formami kriminality (napr. počítačová kriminalita, environmentálna kriminalita, či kriminalita cudzincov), alebo kybernetickou kriminalitou. Vytvorením komplexného kriminologického (a teda sociologického, psychologického a trestnoprávneho) pohľadu na skúmanú problematiku je možné vytvoriť študijné materiály, ktoré budú primárne určené na vzdelávanie vo viacerých študijných predmetoch všetkých troch stupňov vysokoškolského štúdia zameraných na bezpečnosť a ochranu osôb a majetku. Sekundárne využitie novovytvorených študijných materiálov bude možné aj v rámci celoživotného vzdelávania za účelom zvyšovania bezpečnosti seniorov v kybernetickom priestore, ale aj v rámci primárneho a sekundárneho vzdelávania realizovaného na základných a stredných školách za účelom zvyšovania bezpečnosti a ochrany detí a mládeže v kybernetickom priestore.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Crime and other anti-social activities are considered a phenomenon that negatively affects the quality of people's life, and thus of society as a whole. In addition to the characteristic features of crime, such as organization, intellectualization or sophistication, another feature has been added, which is internationalization. In addition, traditional forms of crime have expanded to include new forms, such as environmental crime as well as computer crime. In connection with the development of society, traditional as well as new forms of crime are increasingly entering the cyberspace. The rise of cybercrime could be seen after the outbreak of the COVID-19 pandemic and the necessary transfer of a large group of the population to the cyberspace through which basic human activities such as work or education were provided. The emergence of new forms of crime, the modification of traditional forms of crime, its transfer to cyberspace and many other aspects have contributed to greater dynamism in changes in the criminal situation. Crime has become a phenomenon that cannot be effectively addressed by the usual forms and methods of crime prevention. That is why it is necessary to investigate crime (especially its new forms) from a criminological point of view and subsequently implement innovative elements of prevention in the fight against crime, with an emphasis on the prevention of cybercrime committed at risk groups of the population.
The project is focused on detailed criminological research of crime and other anti-social activities (with emphasis on new forms of crime), the outputs of which will be usable for innovation of education in criminology and crime prevention within the study field of safety and security sciences. The aim of the project is to create original study materials and a university textbook in the field of criminology, which reflect the current changes in society. At present, there are no textbooks, study materials and studies in Slovakia that would deal in detail with new forms of crime (eg computer crime, environmental crime, or crime of foreigners), or cybercrime. By creating a comprehensive criminological (and thus sociological, psychological and criminal) view of the researched issues, it is possible to create study materials that will be primarily intended for education in several subjects of all three levels of higher education focused on safety and protection of persons and property. Secondary use of newly created study materials will also be possible in lifelong learning to increase the safety of seniors in cyberspace, but also in primary and secondary education implemented in primary and secondary schools to increase the safety and protection of children and youth in cyberspace.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 8 103,00 | 0,00 |