Implementácia multimediálnych prístupov do vzdelávania zdravotníckych pracovníkov v kontexte zvládania mimoriadnych epidemiologických situácií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Implementácia multimediálnych prístupov do vzdelávania zdravotníckych pracovníkov v kontexte zvládania mimoriadnych epidemiologických situácií
Názov projektu (anglický): Implementation of multimedia approaches into the education of healthcare professionals within the context of management of emergency epidemiological situations
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 004TnUAD-4/2022
Vedúci projektu: prof. MUDr. Mária Štefkovičová, PhD., MPH
Vysoká škola: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne
Pracovisko: Fakulta zdravotníctva
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Epidemiologická situácia v súvislosti s pandémiou COVID-19 požaduje neustále zapájanie študentov fakúlt zdravotníctva priamo do klinickej praxe. Ich súčinnosť v praxi vyžaduje plné pracovné nasadenie, vedomosti, praktické zručnosti a s tým súvisiacu odbornú spôsobilosť, ktorá je vymedzená v legislatívnych dokumentoch. Z uvedeného vyplýva, že je nevyhnutne potrebná zmena náhľadu na problematiku tak, aby študenti získali prístup k širokému a najmä multidisciplinárnemu spektru informácií. Získajú tak prehľad o úlohách všetkých zainteresovaných zdravotníckych disciplín v potrebných súvislostiach, nadväznosti jednotlivých úkonov vrátane identifikácie potenciálnych zdrojov chýb.
Cieľom predkladaného projektu je vytvorenie elektronickej multimediálnej učebnice pre študentov nelekárskych študijných programov, ktorej nosnou bázou bude sústredenie najnovších poznatkov vyplývajúcich z epidemiologických charakteristík vysoko virulentných bakteriálnych a vírusových ochorení, medzi ktoré patrí aj ochorenie COVID-19. Výraznú mieru obohatenia základného vyučovacieho procesu prinesie plánované využitie interaktívnych videoprojekcií, ktoré výrazne skrátia a zefektívnia dobu teoretickej prípravy študentov pred ich vstupom do klinickej praxe. Učebnica bude obsahovať informácie popisujúce pôvodcu konkrétnej nákazy, spôsob šírenia infekcie, klinický obraz ochorenia, diagnostiku, liečbu, hygienicko- epidemiologický režim, k patogénu prislúchajúce štandardné a izolačné opatrenia a postupy vyplývajúce z bariérovej ošetrovateľskej starostlivosti u pacientov s diagnostikovaným ochorením, ale aj u pacientov s podozrením na ochorenie. Zvládanie mimoriadnych epidemiologických situácií a bariérový režim v klinickej praxi bude spracovaný podľa aktuálne platných štandardov.
Multimediálny charakter učebnice umožní prepájanie učebných textov s obrazovými prílohami a videami s detailným zobrazením jednotlivých postupov. Multimediálne spracovanie učebnice zvýši pre študentov dostupnosť relevantných informácií, bude podporovať tvorivosť, samostatnosť a kritické myslenie. Značne zefektívni proces učenia vzhľadom na dynamickú štrukturáciu obsahu a aktiváciu študenta s využitím všetkých didaktických zásad, predovšetkým názornosti. V konečnom dôsledku tak získané zručnosti a kompetencie študentov prispejú k znižovaniu negatívnych dôsledkov pandémie COVID-19. Realizáciou projektu získa prostredie vysokoškolského vzdelávania efektívne nástroje pre edukáciu a praktickú prípravu študentov zdravotníckych odborov na akékoľvek pandemické udalosti aj v budúcnosti.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The epidemiological situation with the COVID-19 pandemic requires the constant engagement of students of faculties of healthcare directly in clinical practice. Their co-operation in practice requires their full commitment, knowledge, practical skills, and related professional competence that is defined in legislative documents. From the abovementioned it results that it is essential to change the opinion of the issue so that students can gain access to a wide and multidisciplinary range of information. They can gain an overview of the tasks of all health disciplines in the necessary context, the sequence of individual actions, including the identification of potential sources of error.
The aim of the proposed project is to make an electronic multimedia textbook for students of non-medical study programmes, the main basis of which will be the focus on the latest knowledge resulting from the epidemiological characteristics of highly virulent bacterial and viral diseases, including COVID-19. The intended use of interactive video projections, that can significantly shorten and make more effective the time of theoretical preparation of students before their entry into clinical practice, will bring a significant enrichment of the basic process of teaching and learning. The textbook will contain the information describing the causative agent of the specific disease, the method of spreading the infection, clinical symptoms of the disease, diagnosis, treatment, sanitary-epidemiological regime, pathogen-related standard precautions, and isolation precautions that result from barrier nursing care in patients diagnosed with the disease, but also in patients with suspected disease. The management of emergency epidemiological situations and the barrier regime in clinical practice will be processed according to currently valid standards.
The multimedia character of the textbook will enable the connection of texts with pictorial images and videos with a detailed display of individual procedures in appendix. Multimedia textbook processing will increase the availability of relevant information for students, encourage their creativity, independence, and critical thinking. It will make the learning process significantly more effective with respect to the dynamic structuring of content and student activation using all didactic principles, especially graphic illustration. Ultimately, the acquired skills and competencies of students will contribute to reducing the negative consequences of the COVID-19 pandemic. Through the implementation of the project, higher education environment will obtain the effective tools for education and practical preparation of students for any pandemic events in the future.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 4 414,00 | 0,00 |