Virtuálne laboratórium aditívnej výroby a reverzného inžinierstva

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Virtuálne laboratórium aditívnej výroby a reverzného inžinierstva

Názov projektu (anglický): Virtual laboratory of additive manufacturing and reverse engineering

Začiatok riešenia projektu: 2022

Koniec riešenia projektu: 2024

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 024STU-4/2022

Vedúci projektu: doc. Ing. Juraj Beniak, PhD.

Vysoká škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave

Pracovisko: Strojnícka fakulta

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Predkladaný projekt je určený pre skvalitnenie a inováciu vzdelávacieho procesu na Strojníckej fakulte STU v Bratislave a to v oblasti Aditívnej výroby a reverzného inžinierstva. Dosiahnuté výstupy však budú dostupné všetkým záujemcom z tejto oblasti, ktorí prejavia záujem o ich využívanie. Všetky dosiahnuté výsledky budú prístupné po registrácii na určenej webovej platforme.

 Najväčším prínosom bude príprava takzvaného virtuálneho laboratória, ktoré bude využiteľné tak v prípade potreby dištančného vzdelávania, aby mohli študenti v plnej miere absolvovať praktické vzdelávanie, ale toto virtuálne laboratórium bude prínosom i v prípade klasického prezenčného vzdelávania, kedy si bude môcť študent viackrát zopakovať rôzne praktické činnosti aj po skončení klasickej vyučovacej hodiny. Keďže je aditívna výroba, respektíve 3d tlač, zaujímavá i pre rôzne skupiny laikov, ako sú napríklad stredoškoláci, pracovníci malých podnikov a start-upov, prípadne hobby záujemcovia, bude možné využívanie týchto prostriedkov i pre takéto skupiny ľudí. Platforma a virtuálne laboratórium bude slúžiť tiež ako prostriedok propagácie technického vzdelávania pre mládež.

Pre tieto účely budú pripravené rôzne softvérové riešenia pre simuláciu práce rôznych vybraných zariadení, ale bude tiež vybudovaný systém pre vzdialenú správu existujúcich zariadení aditívnej výroby, ktoré sú v súčasnej dobe súčasťou existujúceho laboratória aditívnej výroby.

Jedným z výstupov bude tiež vysokoškolská učebnica v digitálnej ale i tlačenej forme. Bude súhrnom získaných informácií a podkladom pre teoretické i praktické vzdelávanie. V rámci riešenia projektu, bude rozšírená už existujúca e-learningová platforma o nové prednášky a podklady pre praktické cvičenia s ohľadom na najnovšie informácie v oblasti aditívnej výroby a reverzného inžinierstva.

Dobrá pripravenosť absolventov vysokých je priamo previazaná na kvalitu vzdelávacieho procesu a možnosti využívania najnovších technológií a dostupnosť názorných a praktických pomôcok, ktoré umožnia študentom praktické vzdelávanie. Vysokoškolské vzdelávanie má tiež priamu väzbu na výskum, inovácie, výrobné a výskumné podniky národného hospodárstva a tým pádom na rozvoj a pokrok celej spoločnosti. Dobre pripravený a efektívny vzdelávací proces má výrazný vplyv na zamestnanosť absolventov bez nutnosti ďalšieho preškolovania pre najnovšie technológie, ktoré by mali byť súčasťou vysokoškolského prostredia.

Oblasť aditívnej výroby a reverzného inžinierstva je progresívnym smerom, ktorý sa neustále rozvíja a prináša zásadné inovácia vo viacerých oblastiach národného hospodárstva. Aditívna výroba prináša nový pohľad na výrobu, rozširuje portfólio štruktúr, ktoré by boli len obtiažne vyrobiteľné inými technológiami a tiež prináša spektrum nových materiálov, ktoré by pravdepodobne nikdy nevznikli. Ide predovšetkým o rôzne kompozitné materiály ktoré prinášajú novú, pridanú hodnotu vyrobeným dielom.

 

Anotácia projektu v anglickom jazyku

 The presented project is intended for the improvement and innovation of the educational process at the Faculty of Mechanical Engineering STU in Bratislava in the field of Additive Manufacturing and Reverse Engineering. However, the achieved outputs will be available to all interested parties in this area who are interested in their use. All achieved results will be accessible after registration on the designated web platform.

The biggest benefit will be the preparation of the so-called virtual laboratory, which will be usable in the case of the need for distance education, so that students can fully complete practical education, but this virtual laboratory will also be beneficial in classical full-time education, where the student will be able to repeat various practical activities. even after the end of the classic lesson. As additive manufacturing, or 3D printing, is also interesting for various groups of lay people, such as high school students, employees of small businesses and start-ups, or hobbyists, it will be possible to use these funds for such groups of people. The platform and virtual laboratory will also serve as a means of promoting technical education for young people.

For these purposes, various software solutions will be prepared to simulate the operation of various selected equipment, but a system will be built for remote management of existing additive manufacturing devices, which are currently part of the existing Additive Manufacturing laboratory.

One of the outputs will also be a university textbook in digital as well as printed form. It will be a summary of the information obtained and a basis for theoretical and practical education. As part of the project, the existing e-learning platform will be expanded with new lectures and materials for practical exercises with regard to the latest information in the field of additive manufacturing and reverse engineering.

The good readiness of university graduates is directly linked to the quality of the educational process and the possibility of using the latest technologies and the availability of visual and practical aids that will enable students to receive practical training. Higher education also has a direct link to research, innovation, production and research enterprises of the national economy and thus to the development and progress of the whole society. A well-prepared and effective educational process has a significant impact on the employment of graduates without the need for further retraining for the latest technologies, which should be part of the university environment.

The field of additive manufacturing and reverse engineering is a progressive direction that is constantly evolving and brings fundamental innovations in several areas of the national economy. Additive manufacturing brings a new perspective on manufacturing, expands the portfolio of structures that would be difficult to manufacture with other technologies, and also brings a range of new materials that would probably never have been created. These are mainly various composite materials that bring new, added value to the manufactured part.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 16 375,00 0,00

Filter

Filter