Implementácia a využitie multimediálnych nástrojov vo výučbe predmetu anatómia pre študentov zdravotníckych vied

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Implementácia a využitie multimediálnych nástrojov vo výučbe predmetu anatómia pre študentov zdravotníckych vied

Názov projektu (anglický): Implementation and use of multimedia tools in teaching the subject Anatomy for medical students

Začiatok riešenia projektu: 2022

Koniec riešenia projektu: 2024

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 008TTU-4/2022

Vedúci projektu: prof. MUDr. Mojmír Kasalický, CSc.

Vysoká škola: Trnavská univerzita v Trnave

Pracovisko: Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Predmet Anatómia patrí k základným paraklinickým odborom pre nelekárske bakalárske študijné programy (ošetrovateľstvo, laboratórne vyšetrovacie metódy a verejné zdravotníctvo, fyzioterapia, rádiologická technika). Konštatujeme, že memorovanie anatomickej terminológie nemôže byť hlavným cieľom pedagogického procesu. Nevyhnutnou požiadavkou z didaktického hľadiska by mal byť živý, kreatívny a interaktívny výklad anatómie prepojený s klinickou použiteľnosťou teoretických vedomostí a praktických zručností na úrovni bakalárskeho stupňa štúdia nelekárskych študijných programov.

Podľa Nariadenia vlády SR č. 296/2010 o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností jasne a zreteľne definuje minimálne požiadavky na obsah vzdelávania v nelekárskych bakalárskych študijných programoch (profesijne orientovaný), teda základné vedné disciplíny, medzi ktoré nepochybne patrí vyučovací predmet Anatómia. Vzájomná spolupráca a participácia oboch trnavských univerzít (TU a UCM) má zmysluplné opodstatnenie, nakoľko FZSP TU v Trnave má akreditované študijné odbory v bakalárskom stupni štúdia v študijných odboroch ošetrovateľstvo, laboratórne vyšetrovacie metódy a verejné zdravotníctvo a FZV UCM v Trnave v odbore fyzioterapia a rádiologická technika. Všetky študijné odbory majú podľa akreditačného spisu v študijnom programe predmet Anatómia s približne rovnakou týždennou i semestrálnou hodinovou dotáciou. 

Ako riešenie vidíme zatraktívnenie a zefektívnenie učiva prostredníctvom multimediálnych nástrojov, ktoré bude viesť k vyššiemu uvedomovaciemu procesu u študentov, osvojeniu anatomických poznatkov a k schopnostiam naučiť sa a osvojiť si základnú slovenskú, českú, latinskú a anglickú anatomickú nomenklatúru. Môžeme vychádzať z tvrdenia Halása (2011), že poznatok musí vzniknúť v hlave študenta prostredníctvom motivácie a expozície v interakcii s ďalšími študentami, pedagógom, či vhodne spracovaným učebným materiálom pomocou multimediálnych nástrojov. Prehľadne a efektívne spracované jednotlivé moduly učiva z anatómie spolu s anatomickým slovníkom v slovenskom, českom, latinskom i anglickom jazyku bude dostupné online a využiteľné aj v čase, keď nebude možná prezenčná forma výučby. Online platforma bude dostupná nielen slovenským, ale i českým študentom nelekárskych študijných programov.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The subject Anatomy belongs to the basic paraclinical fields for non-medical bachelor's study programs (nursing, laboratory examination methods and public health, physiotherapy, radiological technology). We state that memorizing anatomical terminology cannot be the main goal of the pedagogical process. A necessary, didactic requirement should be a lively, creative and interactive interpretation of anatomy linked to the clinical applicability of theoretical knowledge and practical skills at the bachelor's degree level of non-medical study programs.

According to the Regulation of the Government of the Slovak Republic no. 296/2010 on professional competence to perform the medical profession, the method of further education of health professionals, the system of specialized departments and the system of certified work activities clearly and unambiguously defines the minimum requirements for the content of education in non-medical bachelor's degree programs (professionally oriented), ie basic scientific disciplines, among which undoubtedly belongs to the subject Anatomy. Mutual cooperation and participation of both Trnava universities (TU and UCM) has a meaningful justification, as FZSP TU in Trnava has accredited study fields in the bachelor's degree in nursing, laboratory examination methods and public health and FZV radio physio in Trnava technique. According to the accreditation file, all study fields have the subject Anatomy in the study program with approximately the same weekly and semester hourly allowance.

As a solution, we see the attractiveness and streamlining of the curriculum through multimedia tools, which will lead to a higher awareness process among students, the acquisition of anatomical knowledge and the ability to learn and master basic Slovak, Czech, Latin and English terminology. We can start from the statement of Halás (2011) that knowledge must arise in the student's head through motivation and exposure in interaction with other students, teachers, or appropriately processed teaching material using multimedia tools. Clearly and effectively processed individual modules of the anatomy curriculum together with the anatomical vocabulary in Slovak, Czech, Latin and English will be available online and usable even when the full-time form of teaching is not possible. The online platform will be available not only to Slovak but also to Czech students of non-medical study programs.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 6 189,00 0,00

Filter

Filter