Výskum implementácie inovatívnych prvkov zvýšenia komplexnosti a efektívnosti vzdelávania v oblasti medziodborových zručností v študijnom odbore 36 strojárstvo
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Výskum implementácie inovatívnych prvkov zvýšenia komplexnosti a efektívnosti vzdelávania v oblasti medziodborových zručností v študijnom odbore 36 strojárstvo
Názov projektu (anglický): Research on the implementation of innovative elements to increase the complexity and effectiveness of education in the field of interdisciplinary skills in the field of study 36 Mechanical Engineering
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 032TUKE-4/2022
Vedúci projektu: prof. Ing. Peter Pavol Monka, PhD., ING-PAED IGIP
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Pracovisko: Fakulta výrobných technológií so sídlom v Prešove
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Najúspešnejšie ekonomiky sveta sa vyznačujú zrýchľujúcim sa presúvaním značnej časti svojich hospodárskych a sociálnych činností do digitálnej podoby založenej na informačných a komunikačných technológiách. Zároveň tieto ekonomiky akceptujú meniaci sa význam intelektuálneho kapitálu a stimulujú prehlbovanie sa prepájania medzi hospodárstvom, vedomosťami a tvorivosťou. Pre úspešné zvládnutie tohto procesu sa vyžaduje komplexne pripravená pracovnú sila prostredníctvom novo definovaných vzdelávacích systémov.
Predkladaný projekt sa zameriava na výskum ktorého výstupy sú orientované na vytvorenie integrácie základných podnikateľských zručností s odbornými vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami absolventov študijného odboru Strojárstvo.
Nadväzuje na výsledky projektu KEGA 035TUKE-4/2011 „Koncipovanie štruktúry a obsahu predmetov zameraných na základné podnikateľské zručnosti v rámci študijného odboru Výrobné technológie“, ktorého záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA bolo „Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov)“ (https://www.portalvs.sk/sk/prehladprojektov/kega/5382). Výsledky tohto projektu - ukončeného v roku 2013 - boli úspešne aplikované do študijných plánov Fakulty výrobných technológií TU v Košiciach.
V období od aplikovania týchto výstupov do reálneho vzdelávacieho procesu sa vplyv digitálnych technológií na spoločnosť – a teda aj na oblasť vzdelávania a komunikovania - výrazne zväčšil a zreteľne sa prejavuje potreba implementácie inovatívnych prvkov zvýšenia komplexnosti a efektívnosti štruktúry vzdelávania vytvorenej predchádzajúcim projektom v tejto oblasti.
Potreba riešenia úloh stanovených týmto projektom vyplynula aj z veľmi výraznej zmeny Ministerstva školstva, mládeže, športu a kultúry SR v sústave študijných odborov, v ktorých môžu vysoké školy v Slovenskej republike poskytovať vysokoškolské vzdelávanie datovanej k 1. septembru 2019. Z pôvodného počtu 67 odborov sa ich počet znížil na 48. Redukciou počtu došlo ak k tomu, že pôvodný študijný odbor Výrobné technológie už nie je v tejto sústave.
Hlavnou požiadavkou pri definovaní výstupov predkladaného projektu je vytvorenie veľmi otvorenej a flexibilnej štruktúry predmetov venujúcich sa základným podnikateľským zručnostiam v súlade s odbornými predmetmi študijných programov odboru Strojárstvo vo všetkých troch stupňoch vysokoškolského vzdelávania.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The world's most successful economies are characterized by the accelerating shift of much of their economic and social activities to a digital form based on information and communication technologies. At the same time, these economies accept the changing importance of intellectual capital and stimulate the deepening of the link between the economy, knowledge and creativity. This requires a comprehensive workforce through newly defined education systems.
The presented project focuses on research whose outputs are focused on the integration of basic business skills with professional knowledge, skills and competencies of graduates of the study field of Mechanical Engineering.
Follows up on the results of the project KEGA 035TUKE-4/2011 "Designing the structure and content of subjects focused on basic business skills within the study field Production Technologies", whose final evaluation of the relevant KEGA commission was "Excellent fulfilling of the objectives (with the achievement of societal benefits)" (https: //www.portalvs.sk/sk/prehladprojektov/kega/5382). The results of this project - completed in 2013 - were successfully applied to the study plans of the Faculty of Manufacturing Technologies of the Technical University in Košice.
In the period from the application of these outputs to the real educational process, the impact of digital technologies on society - and thus on education and communication - has increased significantly and clearly shows the need to implement innovative elements to increase the complexity and effectiveness of the educational structure created by previous projects in this area.
The main requirement in defining the outputs of the submitted project is the creation of a very open and flexible structure of subjects devoted to basic business skills in accordance with the professional subjects of the study programs of the Mechanical Engineering professional field at all three levels of higher education.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 6 479,00 | 0,00 |