Inovatívna nederlandistika v sociolingvistických súvislostiach

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Názov projektu (slovenský): Inovatívna nederlandistika v sociolingvistických súvislostiach

Názov projektu (anglický): Inovative Dutch Studies in sociolingvistic context

Začiatok riešenia projektu: 2022

Koniec riešenia projektu: 2024

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 034UK-4/2022

Vedúci projektu: doc. Mgr. Marketa Štefková, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Projekt je zameraný na inováciu a tvorbu didaktických materiálov kľúčových predmetov bakalárskeho stupňa študijného odboru filológia, podprogramu Holandský jazyk a kultúra na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, ktorá je jediným pracoviskom ponúkajúcim štúdium holandského jazyka a kultúry so zameraním na prekladateľstvo a tlmočníctvo. Cieľom projektu je implementovať do vyučovania troch kľúčových predmetov: Úvod do štúdia nederlandistiky, Holandčina v sociolingvistických súvislostiach a Interkultúrny manažment vedecké poznatky z uplynulej dekády a moderné didaktické postupy blended learningu so zameraním na rozvoj rešeršných kompetencií študenta, autonómneho učenia a práce v tíme. Predmety, na ktoré sa projekt zameriava sú implementované do kurikula v prvých dvoch ročníkoch štúdia. Prvý predmet má za cieľ systémom postupných krokov oboznámiť študenta s postavením holandčiny v systéme germánskych jazykov, predmetom intramurálnej a extramuránej nederlandistiky, o interlingválnych vzťahoch holandčiny a slovenčiny a o diachrónnom vývoji holandčiny. Následne v druhom ročníku postupujú do rozvoja znalostí o jazykových normách a štandardizácii, sociolingvistických faktoroch vzniku štandardizovaných variantov belgickej a holandskej holandčiny, hovorových variet, pidginov a kreolských jazykov. Tieto jazykové a lingvistické aspekty následne v predmete Interkultúrny manažment nadväzujú na identifikáciu širších interkultúrnych súvislostí holandskej jazykovej oblasti a Slovenska, holandčiny v Stredoeurópskom kontexte a vytvárajú priestor pre konkrétne interkultúrne projekty, realizované študentmi v tíme. Projekt má za cieľ vytvoriť tri tlačené učebnice na uvedené predmety, doplnené súbormi podporných textových a audiovizuálnych materiálov, cvičení a rešeršných úloh vo forme štruktúrovaných kurzov prostredníctvom platformy MOODLE Univerzity Komenského, ktoré budú implementované do vyučovania daných predmetov vo forme blended learningu.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The project is aimed at innovation and development of didactic materials for key subjects of the Bachelor's degree in Philology, sub-programme Dutch Language and Culture at the Faculty of Arts of the Comenius University in Bratislava, which is the only institution offering studies in Dutch language and culture with a focus on translation and interpreting. The aim of the project is to implement scientific knowledge from the past decade and modern didactic practices of blended learning into the teaching of three key subjects: Introduction to Dutch Studies, Dutch in Sociolinguistic Contexts and Intercultural Management, with a focus on the development of students' research competences, autonomous learning and teamwork. The subjects on which the project focuses are implemented in the curriculum in the first two years of study. The first subject aims to introduce the student to the position of Dutch in the system of Germanic languages, the subject of intramural and extramural Dutch Studies, the interlingual relations between Dutch and Slovak, and the diachronic development of Dutch. Then, in the second year, they progress into the development of knowledge of language norms and standardization, sociolinguistic factors in the emergence of standardized varieties of the Dutch in Belgium and the Netherlands, colloquial varieties, pidgins, and creole languages based on Dutch. These linguistic aspects are then followed up in the Intercultural Management course by the identification of the broader intercultural contexts of the Dutch language area and Slovakia, Dutch in a Central European context, and create the space for concrete intercultural projects carried out by students in teams. The project aims to produce three printed textbooks for the above-mentioned subjects, supplemented by sets of supporting textual and audiovisual materials, exercises, and research tasks in the form of structured courses through the MOODLE platform of the Comenius University, which will be implemented in the teaching of the subjects in the form of blended learning.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 4 924,00 0,00

Filter

Filter