Možnosti rozvíjania fonematického uvedomovania u bilingválnych detí so zameraním na rómsko-slovenský bilingvizmus
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Možnosti rozvíjania fonematického uvedomovania u bilingválnych detí so zameraním na rómsko-slovenský bilingvizmus
Názov projektu (anglický): Possibilities of phonemic awareness development in bilingual children with a focus on Romani-Slovak bilingualism
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Riešený
Číslo projektu: 001PEVŠ-4/2022
Vedúci projektu: prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc.
Vysoká škola: Paneurópska vysoká škola
Pracovisko: Fakulta psychológie
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Súčasná situácia v zahraničných krajinách i na Slovensku je taká, že čoraz viac inojazyčných detí sa vzdeláva v inom ako materinskom jazyku. Nedostatočné osvojenie jazyka školy sa často spája s nepriaznivými socio-ekonomickými podmienkami, v ktorých deti vyrastajú. Na Slovensku sa to špecificky týka mnohých detí z rómskej minority. Ale máme a budú pribúdať aj deti cudzincov, ktoré tiež potrebujú v predškolskom veku posilniť jazykové kompetencie, aby sa stali gramotné a dobre napredovali v učení. Fonematické uvedomovanie je metalingvistická schopnosť, ktorá vyjadruje, že dieťa chápe hláskovú štruktúru slov. Existuje veľa výskumných dôkazov o význame fonematického uvedomovania pre rozvoj čítania a písania. Prediktívny a posilňujúci vzťah medzi touto schopnosťou a ranou gramotnosťou je preukázaný aj u bilingválnych detí. Rovnako však vieme, že deficity vo fonematickom uvedomovaní predstavujú pre dieťa riziko dyslexie. Fonematické uvedomovanie sa dá dobre stimulovať, o čom svedčia viaceré metaanalytické štúdie. Naším cieľom je navrhnúť intervenciu so zameraním na rómsko-slovenský bilingvizmus. Intervenčný program bude vytvorený tak, aby sa dal realizovať aj s inojazyčnými deťmi cudzincov. Pilotné overovanie uskutočníme v priebehu jedného školského roka v zmiešaných triedach materských škôl, ktoré navštevujú rómske a slovenské deti v regióne Spiša. Výsledky porovnáme s dvomi kontrolnými skupinami detí. Efektivitu intervencie vyhodnotíme vzhľadom na pre-testové a post-testové výkony detí v materinskom a slovenskom jazyku vo vybraných testoch jazykových schopností a fonematického uvedomovania. Záverečná štúdia sa vyjadrí k dizajnu a efektivite navrhnutej intervencie a možnostiam jej uplatnenia v predprimárnom vzdelávaní.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
More and more foreign-language children are being educated in a language other than their mother tongue in Slovakia as well as other countries today. Insufficient acquisition of the official language is often associated with adverse socio-economic conditions in which these children grow up. This is particularly true about many children from the Roma minority living in Slovakia. Another group consists of children of foreigners, who also need to strengthen their language skills in pre-school age in order to become literate and make good progress in learning. Phonemic awareness is a metalinguistic ability, meaning that a child understands the phonological structure of words. Several research findings indicate the importance of phonemic awareness for the development of reading and spelling. The predictive and empowering relationship between this ability and early literacy skills has also been proven in bilingual children as well. We also know that deficits in phonemic awareness pose a risk of dyslexia to the child. Phonemic awareness can be well stimulated, as evidenced by several meta-analytical studies. The goal of the pilot study is to propose an intervention program focusing on Roma-Slovak bilingualism. The design of the intervention will also allow implementation in foreign-language children group. The pilot verification will be carried out during a school year in mixed kindergarten classes attended by Roma and Slovak children in the Spiš region. Results will be compared with two control groups of children. The effectiveness of the intervention will be evaluated with their pre-test and post-test performances in their mother tongue and Slovak in selected tests of language abilities and phonemic awareness. The final study will discuss the design and effectiveness of the proposed intervention and its potential use in preschool education setting.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 0,00 | 0,00 |