Podpora akčného skúmania v profesijnom učení sa učiteľov
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Podpora akčného skúmania v profesijnom učení sa učiteľov
Názov projektu (anglický): Supporting the action research in the professional learning of teachers
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 019PU-4/2022
Vedúci projektu: PaedDr. Janka Ferencová, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Súčasné školy a učitelia stoja pred mnohými výzvami. Tie vyplývajú z aktuálnych potrieb spoločnosti i perspektív jej vývoja. Mnohé z nich konkretizuje a predpokladá Plán obnovy pre oblasť vzdelávania, podľa ktorého by malo ísť o skutočne reformné zmeny v školstve. Kľúčovým aktérom budú samotné školy, učitelia a ďalší zamestnanci školy. Prax ukazuje, že mnohé snahy o zmenu zlyhali na nízkej miere podpory učiteľov i ďalších zamestnancov školy a následne aj na ich negatívnych postojoch k zmenám, neochote a nízkej miere spolupráce pri hľadaní zdôvodnených riešení a realizácii efektívnych zmien. Je nepochybné, že zmeny v oblasti vzdelávania v Pláne obnovy budú vyžadovať aj vzdelávanie učiteľov. Nie však formálne vzdelávanie založené na transfere informácií či zadaní smerom k učiteľom, ale skutočné profesijné učenie sa založené na skúsenosti, aktívnom skúmaní, experimentovaní, neustálom monitorovaní, reflexii a vyhodnocovaní, teda na akčnom skúmaní s reálnym dopadom na edukačnú prax a učenie sa žiaka. Cieľom projektu je v rovine teoretickej analyticko-synteticky spracovať problematiku akčného výskumu ako formy profesijného učenia sa na individuálnej i kolektívnej úrovni učiteľov, teda aj ako formy profesijnej učiacej sa komunity. V rovine praktickej aplikácie pôjde o zistenie vedomostí, postojov, skúseností učiteľov s akčným skúmaním a identifikáciu bariér akčného skúmania. Vo vzájomnej spolupráci so školami je naším zámerom ďalej kreovať, realizovať a neexperimentálne evalvovať programy aktualizačného vzdelávania. Na báze empirického skúmania plánujeme vytvoriť modulovo koncipovaný program inovačného vzdelávania ponúkaný na podporu rozvoja kompetencií učiteľov realizovať akčné skúmanie vlastnej edukačnej praxe na individuálnej i kolektívnej úrovni (ako stratégia vzájomného učenia sa učiteľov).
Anotácia projektu v anglickom jazyku
Contemporary schools and teachers face many challenges, which result from the current needs of the society and the perspectives of its development. Many of them specify and envisage the Recovery Plan for Education, according to which these should be truly reformatory changes in education. The key players will be the schools, teachers and other school staff . Practice shows that many efforts to change have failed due to the low level of support for teachers and other school staff and consequently their negative attitude to change, unwillingness and low level of cooperation in finding justified solutions and implementing effective changes. There is no doubt that the changes in education in the Recovery Plan will also require teacher training. However, not formal education based on the transfer of information or assignments towards teachers, but real professional learning based on experience, active research, experimentation, constant monitoring, reflection and evaluation, i.e. action research with a real impact on educational practice and student learning. At the theoretical level the aim of the project is to process the issue of action research as a form of professional learning at the individual and collective level, i.e. also as a form of professional learning community. At the level of practical application, it will be about finding out knowledge, attitudes , experiences of teachers with the action research and identification the barriers to the action research. In mutual cooperation with schools, our intention is to continue with creating, implementing and non-experimental evaluating refresher education programmes. Based on empirical research, we plan to create a modularly designed programme of innovative education offered to support the development of competencies of teachers to implement action research of their own educational practice at individual and collective level (as a strategy of mutual learning of teachers).
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 7 626,00 | 0,00 |