Vzdelávanie učiteľov odborných predmetov v súlade s požiadavkami zelenej a digitálnej transformácie hospodárstva

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Vzdelávanie učiteľov odborných predmetov v súlade s požiadavkami zelenej a digitálnej transformácie hospodárstva

Názov projektu (anglický): Teacher training in vocational subjects in accordance with the requirements of twin transition green and digital

Začiatok riešenia projektu: 2022

Koniec riešenia projektu: 2024

Stav projektu: Riešený

Číslo projektu: 001VŠDTI-4/2022

Vedúci projektu: doc. Ing. Alexander Bilčík, PhD., ING-PAED IGIP

Vysoká škola: Vysoká škola DTI

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Projekt nadväzuje na odporúčania Európskej komisie smerovaného k dostupnému atraktívnejšiemu a flexibilnejšiemu odbornému vzdelávaniu. Zameriame sa na funkciu didaktického systému v práci učiteľov a majstrov odbornej výchovy. Dôraz bude kladený na ich aktívnu a uvedomelú vzájomnú spoluprácu v snahe zvýšiť záujem o celoživotné vzdelávanie a rozvoj ich profesijných a kľúčových kompetencií v súlade s digitálnou a zelenou transformáciou hospodárstva. Projekt bude nadväzovať na najnovšie výskumy a poznatky prioritne z oblasti obehového hospodárstva, zelených udržateľných technológií a taktiež zohľadní ďalšie kľúčové témy vygenerované v Európskej zelenej dohode, ktorú v roku 2019 predstavila Európska komisia ako výzvu na odstránenie existenčných environmentálnych hrozieb. Pedagógovia stredných odborných škôl by mali mať kompetencie vyučovať o klimatických zmenách a ďalších environmentálnych hrozbách, ale súčasné vzdelávacie programy sa tejto téme príliš nevenujú, hoci sa dajú tieto ľahko integrovať do rôznych odborných predmetov, ako naznačujú aj výsledky prieskumov realizovaných platformou School Education Gateway, ktorá je iniciatívou Európskej komisie. Nedostatok odbornej prípravy a zdrojov predstavujú podľa tejto platformy a jej prieskumov hlavné prekážky v tom, aby učitelia zahrnuli tento obsah do realizácie  svojich vyučovacích jednotiek. Pedagógom stredných odborných škôl sprostredkujeme informácie a bližšie ich zoznámime s aktuálnou ponukou vzdelávacích zdrojov v oblasti environmentálnej výchovy a vzdelávania dostupných pre jednotlivé študijné programy stredných odborných škôl na Slovensku. Zámerom tohto projektu je tiež vytvoriť metodický materiál včleňujúci témy environmentálnej výchovy a vzdelávania do vzdelávacích štandardov odborných predmetov a pedagógov vybaviť didaktickým aparátom na efektívne a zmysluplné vzdelávanie žiakov v tejto oblasti. 

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The project follows up on the recommendations by the European Commission leading towards more accessible, attractive, and flexible vocational education. The team of investigators will focus on the functions of the didactic system in the work of vocational subject teachers and instructors. An emphasis will be placed on their active and conscious cooperation in order to increase their interest in lifelong learning activities and development of their professional and key competencies in accordance with a digital and green transformation of economy. The project will be based on the most up-to-date research and knowledge mainly from the fields circular economy and green sustainable technologies, and also other key issues generated by the European Green Deal introduced by the European Commission in 2019 as a call for the elimination of existing environmental threats will be considered. Vocational school teachers should be equipped with competencies to teach about climate change, as well as other environmental threats, but in current curricula, insufficient attention is paid to these issues, although they can be easily integrated into the content of a whole range of vocational subjects - as indicated by the findings of the School Education Gateway, being an initiative by the European Commission.  As stated on the above platform, a lack of vocational training and resources represent the most significant barriers to teachers in implementing the discussed content in the educational process. Vocational school teachers will be provided with information and relevant educational resources in the field of environmental education, which can be used in a range of study programmes in vocational schools in Slovakia. The proposed project aims to create materials integrating the topic of environmental education into the educational standards for vocational subjects and to equip teachers with didactic apparatus for effective and meaningful teaching in this field.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 0,00 0,00

Filter

Filter