Univerzitné vzdelávanie ako brána k mysleniu: integrácia čitateľských, akademických a kritických zručností ako predpoklad intelektuálneho kapitálu univerzít a internacionalizácie výučby

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Univerzitné vzdelávanie ako brána k mysleniu: integrácia čitateľských, akademických a kritických zručností ako predpoklad intelektuálneho kapitálu univerzít a internacionalizácie výučby

Názov projektu (anglický): University education as a gateway to thinking: integration of reading, academic and critical skills as a precondition to intellectual capital of universities and internationalisation of education

Začiatok riešenia projektu: 2022

Koniec riešenia projektu: 2024

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 008UMB-4/2022

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Jana Javorčíková, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Globalizácia, nástup internetovej éry a nedávne pandemické opatrenia kladú nové a zatiaľ nedostatočne preskúmané požiadavky na čitateľskú záťaž a čitateľský výkon celej spoločnosti, predovšetkým však tzv. „profesionálnych čitateľov”, (t.j. študentov, pedagógov, prekladateľov a iných profesionálov písaného diskurzu). Systémové neriešenie enormne vzrastajúcej čitateľskej záťaže vedie k digitálnej a textovej únave, majúcej za následok nízku efektivitu práce a nezriedka i syndróm študijného a pracovného vyhorenia.

Predkladaný výskum si kladie za cieľ komplexný výskum textovej gramotnosti v anglickom jazyku, zacielený na univerzitných poslucháčov filologických štúdií na Slovensku, prepájajúci dve vysokoškolské filologické pracoviská a následný návrh a realizáciu zlepšení, meraný výstupným testom porozumenia a metódami párovej štatistiky. Dlhodobým prínosom projektu bude zacielenie vybraných akademických predmetov na rozvoj transverzálnych zručností (najmä kritického a analytického myslenia, prípadne iných mäkkých zručností) v prepojení na akademické kompetencie vo vzťahu k čítaniu akademických textov.

Konkrétne výskum zahŕňa 1) diagnostiku vstupných čitateľských, akademických a kritických zručností poslucháčov VŠ, 2) vytvorenie komplexu teoretických poznatkov za základe získaných dát (vedeckej monografie a série vedeckých publikácií), a 3) aplikačnej praxe (inovovaných obsahových náplní akademických predmetov a súboru učebných materiálov), prepájajúcich čitateľské, akademické a kritické zručnosti poslucháčov a následnú transformáciu troch existujúcich jazykových, literárnych a kultúrnych kurzov filologických fakúlt tak, aby z absolventa systematicky formovali efektívneho a kritického čitateľa (úspešnosť bude meraná výstupným testom a kvalitatívne, prostredníctvom interview), čím by sa v duchu modernej kritickej pedagogiky napĺňali požiadavky transformujúcej sa spoločnosti. Efektívnejšie a kritické zručnosti absolventa by zároveň zosúladili existujúcu edukačnú filozofiu so vzdelávacími prístupmi renomovaných svetových univerzít, čím by nielen prispeli k internacionalizácii vzdelávania, ale aj k naplneniu požiadaviek novej akreditácie.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

Globalisation, the rise of internet and recent pandemic precautions have laid new and previously uninvestigated requests on the reading load and reading performance of the whole society and especially  on so-called "professional readers" (meaning teachers, students, translator and other professionals of written discourse). Systemic neglect of enormously increased reading load leads to digital and text-based fatigue, resulting in low work effectivity and often also in the syndrome of study and work burnout.

Therefore, the planned research is aimed at a complex research of text-based literacy of Slovak philological university undergraduates in English, integrating two philological departments, and the following suggestions and actualization of improvements (measured by an output test and the methods of pair statistics as well as via interviews). Long-term contribution of the proposed project will lie on selected academic subjects focused on transversal skills (especially on critical and analytical thinking) and other soft skills related to academic competences and reading of academic texts.

The research focuses on creating 1) diagnostics of existing reading, academic and critical skills of undergraduates, 2) creating of a complex of theoretical data (scholarly monograph and a series of publications) and 3) pedagogical application of the aforementioned theory on teaching practice (via innovated teaching contents of academic subjects and a set of adjusted teaching materials). This complex of theory and practice will integrate reading, academic and critical skills into the following transformation of existing linguistic and literary courses at selected philological faculties in order to systematically transform their graduates into effective and critical readers (effectivity will be measured by an output test). Such approach, in accordance with the latest critical pedagogy, fulfills the more demanding requests of currently transforming society. Further, more effective and critical graduates' skills approximate the current educational philosophy with educational principles of world-renowned universities, which not only helps the process of internationalization of education but also corresponds with the requirements of the new accreditation.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 4 015,00 0,00

Filter

Filter