Implementácia bádateľsky orientovaného modelu vzdelávania v predmete technika v nižšom strednom vzdelávaní so zameraním na kognitívnu oblasť
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Implementácia bádateľsky orientovaného modelu vzdelávania v predmete technika v nižšom strednom vzdelávaní so zameraním na kognitívnu oblasť
Názov projektu (anglický): Implementation of a research-oriented model of education in the subject of technology in lower secondary education with a focus on the cognitive area
Začiatok riešenia projektu: 2022
Koniec riešenia projektu: 2024
Stav projektu: Financovaný/riešený
Číslo projektu: 006UMB-4/2022
Vedúci projektu: Ing. Petra Kvasnová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Pracovisko: Fakulta prírodných vied
Anotácia projektu v slovenskom jazyku
Projekt je zameraný na návrh a overenie bádateľsky orientovaného modelu vzdelávania žiakov v predmete technika v nižšom strednom vzdelávaní. Hlavný cieľ projektu reflektuje dlhodobo aktuálne potreby vzdelávania žiakov v predmete technika, ktoré sa i napriek inovovanému obsahu učiva vo Vzdelávacom štandarde predmetu technika, zatiaľ nedarí napĺňať. Vyučovací predmet technika musí byť založený nielen na poznaní teoretických poznatkov, ale predovšetkým na praktickej činnosti i na tvorivej myšlienkovej spoluúčasti a spolupráci žiakov. To si vyžaduje potrebu aktívnej účasti žiakov na vyučovacom procese, ktorú možno dosiahnuť napríklad pomocou bádateľský orientovaného vyučovania. Ďalšou potrebou je uskutočňovanie aktivít experimentálneho charakteru pomocou dostupných a finančne nenáročných pomôcok.
Navrhnuté aktivity experimentálneho charakteru budú metodicky spracované s uplatnením formatívneho hodnotenia žiakov (sebahodnotiace listy pre žiakov) so zameraním na porozumenie a špecifický transfer učiva v kognitívnej oblasti. Navrhnuté a metodicky spracované aktivity experimentálneho charakteru budú tvoriť obsah publikácie pod názvom Pracovný zošit pre predmet technika s exemplifikačnými úlohami. Ďalším výstupom bude návrh informačného listu povinne voliteľného predmetu so zameraním na aktivity experimentálneho charakteru pre oblasť technológia a spracovanie materiálov (drevo, kov, plasty). Informačný list by mal tvoriť súčasť budúceho akreditovaného študijného programu Učiteľstvo techniky. Posledným výstupom riešenia projektu bude vedecká monografia v ktorej budú prezentované výsledky výskumu so zameraním na realizáciu navrhnutých aktivít experimentálneho charakteru samotnými žiakmi s uplatnením formatívneho hodnotenia žiakov. Jednotlivé výstupy riešenia projektu bude možné využívať nielen na fakultách pripravujúcich budúcich učiteľov predmetu technika v akreditovaných študijných programoch Učiteľstvo techniky na FPV UMB v Banskej Bystrici, na FHPV PU v Prešove, na PF UKF v Nitre, ale najmä v predmete technika v nižšom strednom vzdelávaní vo výučbe vybraného obsahu učiva.
Anotácia projektu v anglickom jazyku
The project is focused on the design and verification of a research-oriented model of education of students in the subject of technology in lower secondary education. The main goal of the project reflects the long-term current needs of education of students in the subject of technology, which, despite the innovated content of the curriculum in the Educational Standard of the subject of technology, has not yet been met. The subject of technique must be based not only on the knowledge of theoretical knowledge, but above all on practical activities as well as on creative thought participation and cooperation of students. This requires the need for active participation of students in the teaching process, which can be achieved, for example, through research-oriented teaching. Another need is to carry out activities of an experimental nature using easily accessible and inexpensive tools.
The proposed activities of an experimental nature will be methodically processed with the application of formative assessment of students (self-assessment sheets for students) with a focus on understanding and specific transfer of curriculum in the cognitive area. The proposed and methodically processed activities of an experimental nature will form the content of a publication entitled Workbook for the subject of technology with exemplification tasks. Another output will be the design of an information sheet of a compulsory elective course focusing on activities of an experimental nature for the field of technology and materials processing (wood, metal, plastics). The information sheet should form part of the future accredited study program Teaching Technology. The last output of the project will be a scientific monograph in which the results of research will be presented with a focus on the implementation of the proposed activities of an experimental nature by the students themselves with the application of formative evaluation of students. Individual outputs of the project solution can be used not only at faculties preparing future teachers of technology in accredited study programs Teaching Technology at FPV UMB in Banská Bystrica, FHPV PU in Prešov, PF UKF in Nitra, but especially in the subject of technology in lower secondary education in teaching selected curriculum content.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2024 | 5 752,00 | 0,00 |