Podnetné didaktické postupy vo vyučovaní zobrazovacích metód v sekundárnom matematickom vzdelávaní s ohľadom na požiadavky spoločnosti a praxe
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Podnetné didaktické postupy vo vyučovaní zobrazovacích metód v sekundárnom matematickom vzdelávaní s ohľadom na požiadavky spoločnosti a praxe
Názov projektu (anglický): Inspirational Didactic Processes in Teaching of Projection Methods in Secondary Mathematics Education with a Focus on Requirements of Society and Practice
Začiatok riešenia projektu: 2020
Koniec riešenia projektu: 2022
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 019UKF-4/2020
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Lucia Rumanová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Fakulta prírodných vied a informatiky
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 12 831,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ADM | Vallo, Dušan (25%); Rumanová, Lucia (25%); Ďuriš, Viliam (25%); Rybanský, Ľubomír (25%): Examination of Spatial Ability with Emphasis on Solving Cube Tasks. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
ADM | Rumanová, Lucia (33%); Vallo, Dušan (33%); Záhorská, Júlia (34%): The Impact of Formative Assessment on Results of Secondary School Pupils in Mathematics: One Case of Schools in Slovakia. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
ADF | Rumanová, Lucia (100%): Bádateľská aktivita vo vyučovaní geometrie na základnej škole a postrehy učiteľov k danej aktivite. Nitra : ISSN 2453-6083 |
ADC | Vallo, Dušan (34%); Fulier, Jozef (33%); Rumanová, Lucia (33%): Numerical calculation of area of elliptical segments. Bazilej : ISSN 2227-7390 |
ACB | Páleníková, Kitti; Záhorská, Júlia; Vargová, Michaela, Lucia Rumanová: Základy matematiky 2, ISBN (v tlači) |
ADM | Rumanová, Lucia; Vallo, Dušan; Laššová, Katarína: Students´ Ability to Solve Geometry Problems with Emphasis on Interdisciplinary Relations. TEM journal (v tlači) |
ADF | Výskyt osovej súmernosti v hudobnom prostredí / Katarína Laššová, 2020. DOI 10.17846. In: Acta Mathematica Nitriensia. - ISSN 2453-6083, Roč. 6, č. 2 (2020), s. 24-33. I. |
ACB | Páleníková, Kitti (40%); Záhorská, Júlia (30%); Vargová, Michaela (20%); Rumanová, Lucia (10%); Koreňová, Lilla (%); Medová, Janka (%); Vallo, Dušan (%); Varga, Marek (%): Základy matematiky 2. |
ADM | Vallo, Dušan (75%); Fulier, Jozef (15%); Rumanová, Lucia (10%): Note on Archimedes' quadrature of the parabola. Abingdon : ISSN 1464-5211 |
ADM | Vallo, Dušan (100%): Visualization of Selected Sangaku Problem as Didactical Phenomenon in GeoGebra. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
ADM | Rumanová, Lucia (45%); Vallo, Dušan (45%); Smiešková, Edita (10%): Blueprint as a Motivating Factor for the Development of Spatial Ability in Teaching of Mathematics: An Action Research Study. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
ADF | Bočková, Veronika (50%); Pavlovičová, Gabriela (50%): Analýza riešení geometrických úloh a geometrického myslenia žiakov pri ukončení základnej školy. Nitra : ISSN 2453-6083 |
AFD | Laššová, Katarína (100%): Využitie RME pri vyučovaní zobrazovacích metód v úplnom strednom odbornom vzdelávaní. 2021 Banská Bystrica : ISBN 978-80-558-1712-5 |
AEC | Bočková, Veronika (50%); Pavlovičová, Gabriela (50%): Geometric thinking and solving geometric tasks by GeoGebra of 9th graders´. (v tlači) |
AFD | Vallo, Dušan (34%), Valovičová , Ľubomíra (33%), Kramareková, Hilda (33%): Kepler’s Laws of Planetary Motion in the Context of Relationships between Physics, Mathematics and Geography (v tlači) |
ADC | Pavlovičová, Gabriela (50%); Bočková, Veronika (50%): Geometric thinking of future teachers for primary education - An exploratory study in Slovakia. Bazilej : ISSN 2227-7390 |
V3 | Bočková, Veronika (50%); Pavlovičová, Gabriela (50%): Solving Geometric Tasks by 9th Grade Pupils and Using GeoGebra Software. Nitra : ISSN 2453-6083 |
V3 | Pavlovičová, Gabriela (34%); Bočková, Veronika (33%); Laššová, Katarína (33%): Spatial Ability and Geometric Thinking of the Students of Teacher Training for Primary Education. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
V1 | Rumanová, Lucia (48%); Laššová, Katarína (10%); Drábeková, Janka (42%); Šedivý, Ondrej (%); Lukáč, Stanislav (%); Poláková, Zuzana (%): Metódy zobrazovania vo vyučovacom procese s prepojením na prax. |
ADF | Rumanová, Lucia (50%); Záhorská, Júlia (50%): Námety k vyučovaniu geometrie v sekundárnom matematickom vzdelávaní s akcentom na riadené bádanie. Nitra : ISSN 2453-6083 |
I2 | Laššová, Katarína (40%); Rumanová, Lucia (40%); Záhorská, Júlia (20%): Námety na úlohy zamerané na rozvoj geometrických predstáv s dôrazom na kocku a jej siete. 2022 Liberec : |
V3 | Drábeková, Janka (50%); Rumanová, Lucia (40%); Pavlovičová, Gabriela (10%): Numeracy as a Part of Financial Literacy: Student Case Study in Slovakia. Viedeň : ISSN 1868-8799 |
V3 | Rumanová, Lucia (100%): Reflection of Problem Solving Task and Importance of A-priori Analysis in Preparing Teacher for the Teaching Process. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
O2 | Laššová, Katarína (100%): Zaujímavé využitie 3D Geogebry v úlohách. 2022 Bratislava : ISBN 978-80-8147-123-0 |
V3 | Vallo, Dušan (100%): Konštrukcia obdĺžnika daného obsahu vpísaného do pravouhlého trojuholníka v prostredí GeoGebra. Nitra : ISSN 2453-6083 |
V3 | Ďuriš, Viliam (50%); Šumný, Timotej (50%): Number of rational points of elliptic curves. Singapur : ISSN 1793-7183 |
V3 | Laššová, Katarína (50%); Rumanová, Lucia (50%): Axial Symmetry in Non-standard Problems with Connection to Musical Art. Novi Pazar : ISSN 2217-8333 |
V3 | Rumanová, Lucia (100%): A-priori Analysis of Geometry Problem and Teacher Preparation for Teaching Process, Nitra : ISSN 2453-6083 (prijatý na publikovanie) |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Aktivita pre študentov gymnázia | V rámci Týždňa vedy a techniky na Slovensku 2020 sme pripravili pre žiakov gymnázia aktivity súvisiace so zobrazovaním priestoru, orientáciou v priestore a rozvojom priestorovej predstavivosti. Vyžiadali sme si od žiakov riešenia úloh v jednotlivých aktivitách a od učiteľov matematiky ich postrehy a názory na dané aktivity. Následne získanú spätnú väzbu budeme podrobne analyzovať pre ďalšie potreby projektu. | https://gymgolnr.sk/index.php?a=viewern&x=757.html |
Týždeň vedy a techniky | V rámci Týždňa vedy a techniky 2021 sme pre žiakov gymnáziá pripravili aktivity súvisiace s matematikou v praxi. Taktiež sme si od žiakov a učiteľov vyžiadali spätnú väzbu vo forme ich názorov a postrehov na nami pripravené aktivity. Plánujeme ich podrobne analyzovať pre ďalšie potreby projektu. | https://www.gymgolnr.sk/index.php?a=viewern&x=812.html |
Geometria zaujímavo a interaktívne | Seminár pre žiakov gymnázia bol určený na upevnenie problematiky súvisiacej s ich rozvojom ich priestorovej predstavivosti. Boli vytvorené rôzne netradičné úlohy a applety k danej téme, pričom sme so žiakmi aj diskutovali o riešenej problematike. | https://gymgolnr.sk/index.php?a=viewern&x=882.html |
Zaujímavé využitie 3D GeoGebry v úlohách | Na základe riešenia rôznych geometrických úloh súvisiacich so zobrazovaním a predstavovaním si priestoru sme vytvorili na portáli GeoGebra online riešenia daných úloh. V rámci konferencie pre učiteľov matematiky základných a stredných škôl sme prezentovali princíp tvorby podobných geometrických úloh v programe GeoGebra v 3D module. | https://www.geogebra.org/m/adsz5sww#material/amh5ft4p https://www.geogebra.org/m/adsz5sww#material/pdkmdfsm https://www.geogebra.org/m/adsz5sww#material/ekbfxxmk |
poster z podujatia | V rámci medzinárodnej konferencie ERME Topic Conference 13 s názvom MEDA 3 Mathematics Education in Digital Age prezentovali členovia riešiteľského kolektívu poster, kde uvádzali možnosti rozvoja priestorových schopností budúcich učiteľov v matematickom vzdelávaní prostredníctvom programu GeoGebra. | https://www.meda.fpvai.ukf.sk/ |
web stránka projektu | Vytvorili sme webovú stránku projektu s vytvorenými materiálmi pre záujemcov o riešenú problematiku. | https://projektrumanova.webnode.sk/ |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.