Vzdelávanie detí z marginalizovaných rómskych komunít sa musí začať čo najskôr

30.01.2025

Nerovnosti medzi žiakmi na základe prostredia, z ktorého pochádzajú sa stáva jednou z  priorít rezortu školstva. Cieľom je, aby každé dieťa malo prístup ku kvalitnému vzdelaniu bez ohľadu na vlastné východiskové podmienky. 

Vplyv na študijné výsledky má kvalitné vzdelávanie a starostlivosť už od útleho detstva. „Chceme deťom z marginalizovaných komunít poskytnúť rovnaké šance na úspech ako ich rovesníkom z lepšie situovaných rodín. Kvalitné predprimárne vzdelávanie je kľúčové pre budovanie ich vzdelávacích návykov a budúceho úspechu v škole,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker. 

Ministerstvo  predstaví koncept postupného zavádzania povinnej predškolskej dochádzky od štyroch a následne od troch rokov. Od 1. januára 2025 už má každé dieťa vo veku troch rokov právny nárok na miesto v materskej škole. 

Národný projekt Príležitosť pre všetkých pilotne overuje riešenia na podporu desegregácie v 15 vybraných lokalitách.  Dôležitým krokom je aj národný projekt Podpora vzdelávacích príležitostí, ktorý sa zameriava na pretestovanie a prípadné preradenie detí vo veku 6 – 10 rokov s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia zo špeciálnych škôl do hlavného vzdelávacieho prúdu.

Dvojzmenné prevádzky v základných školách, ktoré predstavujú pre deti nadmernú záťaž a negatívne ovplyvňujú ich študijné výsledky. Od začiatku tohto roka platí zákaz vzniku nových dvojzmenných prevádzok a ministerstvo plánuje ich postupné vyradenie.

Ministerstvo  sa venuje aj problematike vysokého počtu absencií žiakov a zneužívania ospravedlneniek a aktuálne vyhodnocuje aplikačnú prax a pripravuje rozsiahlu novelu školského zákona, ktorá prinesie právne úpravy na elimináciu neodôvodnenej absencie žiakov.

zdroj: https://www.minedu.sk/vzdelavanie-deti-z-marginalizovanych-romskych-komunit-sa-musi-zacat-co-najskor/